در حالی که دقایقی بیشتر از اجرای آتش‌بس انسانی سوم میان دو طرف درگیر بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی نگذشته بود، جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.

علوی/

در حالی که دقایقی بیشتر از اجرای آتش‌بس انسانی سوم میان دو طرف درگیر بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی نگذشته بود، جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آن متهم کردند. به گزارش فارس، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیروهای مسلح ارمنستان را به نقض آتش‌بسی که از صبح دوشنبه به وقت محلی به اجرا درآمد، متهم و اعلام کرد: باوجود اعلام آتش‌بس انسانی جدید، نیروهای مسلح ارمنستان یک بار دیگر توافق بدست آمده را نقض کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزود: نیروهای مسلح ارمنستان با وجود توافق جدید آتش‌بس، شهرک‌های منطقه «ترتر» نزدیک خط تماس در منطقه قره‌باغ کوهستانی را گلوله‌باران کردند. این وزارتخانه در ادامه ادعا کرد جمهوری آذربایجان به شدت به شرایط آتش‌بس پایبند است.

از طرف دیگر، وزارت دفاع ارمنستان طرف آذربایجانی را در جهت شمال شرقی خط تماس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به نقض آتش‌بس متهم کرد. «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: در نقض آشکار توافق آتش‌بس بشردوستانه که در آمریکا منعقد شد، طرف آذربایجانی آتش توپخانه‌ای را بر مواضع آرتساخ (جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی) در جهت شمال شرق خط تماس گشود. جمهوری آذربایجان و ارمنستان آخرین بار روز دهم اکتبر (۱۹ مهر) و پس از نشست سه‌جانبه در مسکو به توافق آتش‌بس انسانی دست یافتند. اما درست ۱۵ دقیقه پس از آغاز اجرای این توافق، آژیرهای خطر در منطقه قره‌باغ به صدا درآمد و درگیری‌ها بار دیگر آغاز شد. پس از این نیز وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک با روسیه و فرانسه، از توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس انسانی خبر داده بود.

از سوی دیگر، رئیس‌ جمهور آذربایجان ضمن ابراز نارضایتی از توقف درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی تصریح کرد: جمهوری آذربایجان تا زمانی که ارمنستان از قلمرو این کشور خارج نشود، به پیشروی ادامه می‌دهد. به گزارش اسپوتنیک، الهام علی افزود: توقف درگیری قره‌باغ موجب رضایت همه به جز باکو است. در همین حال، وزیر خارجه روسیه در موضعی که می‌توان آن را هشداری به ترکیه قلمداد کرد، از بازیگران خارجی خواست از تبلیغ و ترویج سناریو نظامی بپرهیزند. سرگئی لاوروف گفت: بر کسی پوشیده نیست ما از امکان و قابل قبول بودن راه‌حل نظامی برای این مشکل حمایت نمی‌کنیم. از آنجا که هم مردم (جمهوری) آذربایجان و هم ارمنستان را برادران و دوستان خود می‌دانیم، نمی‌توانیم چنین ذهنیاتی داشته باشیم.

اما در خبری دیگر، جنگنده‌های روسیه صبح دوشنبه یک پایگاه وابسته به گروهک تروریستی «فیلق الشام» را در استان ادلب در شمال سوریه بمباران کردند که بیش از ۱۰۵ کشته و زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش المیادین، در این حمله، پایگاه گروهک «فیلق الشام» در منطقه «جبل الدویله» هدف قرار گرفت و دست‌کم ۲۵ تروریست از پا درآمدند. منابع محلی نیز گفته‌اند حمله زمانی انجام شد که عناصر فیلق الشام در حال برگزاری یک مراسم نظامی بودند. برخی منابع نیز تعداد تلفات را ۳۴ کشته و ۷۰ زخمی اعلام کرده‌اند. این خبر در ظاهر ممکن است ارتباطی با تحولات قره‌باغ نداشته باشد، اما برخی از کارشناسان معتقدند مسکو قصد دارد ترکیه را از منطقه قفقاز که به مراتب بسیار نزدیک‌تر به خاک روسیه است، به زمین ادلب برگرداند و عناصر تروریست را در همین منطقه زمینگیر کند. این مسئله آن جا اهمیت می‌یابد که در نظر داشته باشیم حملات جنگندههای روسیه علیه تروریست‌های حاضر در ادلب که تحت حمایت همه‌جانبه ترکیه قرار دارند، از آغاز درگیری‌های قره‌باغ و نقش‌آفرینی منفی اردوغان در آن شدت بسیاری گرفته است. فیلق الشام جزو گروهک‌هایی است که در مذاکرات روند آستانه نیز حضور داشته و مهم‌ترین جبهه هم‌راستا با ترکیه در ادلب و به نوعی بازوی اردوغان در این استان محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.