صالح‌آباد/ ابوالحسن صاحبی: روستای بنی‌تاک زادگاه شهید تاجی در 45 کیلومتری جنوب صالح‌آباد در دامنه ارتفاعات صعب‌العبور کله‌مل و کوه‌های شاه‌نشین (امام قلعه) این شهرستان واقع شده، روستایی که مردم آن به کشاورزی، دامداری و دیمه‌کاری مشغول‌اند.

توقف گاز در یک قدمی «بنی‌تاک»!

این روستا به تنهایی با ۵۰۰خانوار و جمعیت 2هزار و 200 نفر که در مجاورت آن روستاهای خواجه طاعون، امام قلعه، پده جانمراد، سراب، رحیم‌آباد، حاجی‌آباد، میخک، کالسرخ، قلعه حمام، نقدعلی علیا، نقدعلی سفلی و برجک در مجموع با جمعیتی حدود 6 هزار نفر واقع شده‌اند.

نایب رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی صالح‌آباد و عضو شورای اسلامی روستای بنی‌تاک با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: بنی‌تاک و روستاهای حومه زمستان‌های بسیار سردی دارند؛ به طوری که در زمستان دارای بادهای فصلی به نام بادهای فره است که از جنوب به طرف شمال می‌وزد و در هنگام بارش برف با سرعت بالایی برف‌ها را جمع و سنگ و خاک را به در و پنجره‌ها می‌کوبد و موجب مسدودی راه‌های ارتباطی و گیر کردن مسافران در دل کوهستان کله مل می‌شود و مسافران پیاده و مستأصل در کوران طوفان و برف و باد با مشکلات فراوان خود را به روستاهای بنی‌تاک و پده جانمراد رسانده و اسکان داده می‌شوند.

غوث‌الدین خوافی افزود: پروژه گازرسانی محور آزادده به روستای بنی‌تاک و حومه مدت دو سال یا بیشتر است که شروع شده و لوله‌گذاری خط‌ها و داخل روستاها به اتمام رسیده، علمک‌های آخر خط‌ها در روستاها رو به پایان است و تجهیزات ایستگاه روستای بنی‌تاک باید گذاشته شود و لوله‌ها در تمام طول خط روستای بنی‌تاک و ۱۳روستای تابعه آماده تست است.

خوافی در خصوص گازرسانی دیرهنگام بنی‌تاک و حومه می‌گوید: مقداری از این تعلل و سهل‌انگاری متوجه مسئولان غیربومی است و علت دیگر آن کمبود بودجه و اعتبارات دولتی است که در سال‌های اخیر بر همگان عیان است و از سایر دلایل می‌توان به فکر نبودن مسئولان کاهل و سهل‌انگار قبلی صالح‌آباد را برشمرد.

دهیار روستای بنی‌تاک هم گفت: بر اساس اعلام دست‌اندرکاران گازرسانی، کار ساختمانی ساختمان ایستگاه هنوز تکمیل نشده که آن هم ممکن است حداکثر ۲۰روز کار داشته باشد، در ضمن روستای اول خط (آزادده) به تازگی گاز آن وصل شده بنابراین از مسئولان استانی اعم از مدیرکل شرکت گاز استان و پیمانکاران زحمتکش پروژه و مسئولان ادارات گاز، فرماندار و بخشداران شهرستان صالح‌آباد تقاضا داریم و مدد می‌طلبیم که هر چه زودتر در این هوای سرد روستای بنی‌تاک و حومه به هر طریق ممکن همت کنند تا گاز بنی‌تاک و روستاهای حومه پیش از فصل زمستان وصل شود.

حمید گلوایی افزود: خوشبختانه کار گازرسانی روستای بنی‌تاک و حومه حدود ۹۵درصد تمام شده تا گاز به منازل اهالی وصل شود و مردم از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند بنابراین مردم بی‌صبرانه منتظر وصل گاز بوده و لحظه‌شماری می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی بنی‌تاک هم ضمن قدردانی از همه مسئولان، پیمانکاران و کارگران زحمتکش پروژه گازرسانی گفت: قطعاً دعای خیر مردم این دیار محروم و دورافتاده بدرقه راهتان خواهد بود و از سویی تأمین نفت و کپسول هم برای مردم و هم برای دولت کار آسانی نیست.

عبدالله پوررحمانی افزود: گرچه هنوز فصل زمستان شروع نشده اما هوای سرد زیر ۱۰درجه پاییزی امان را از پیران، سالمندان، کودکان و مادران باردار ربوده و با یک بخاری نفتی کهنه، چراغ والور و آترا خانه‌های مسکونی در دل کوهستان گرم نمی‌شود و سرماخوردگی افراد زمینه ابتلا به کروناست.

فرماندار شهرستان صالح‌آباد هم در پاسخ به تقاضای اهالی روستای بنی‌تاک و حومه گفت: کار تعطیل نشده و پیمانکار هم طبق روال قانونی و تفاهم‌نامه منعقد شده کار می‌کند اما مقداری زمانبر است و با عجله هم نمی‌شود کار را از سر باز کرد، چون مسئولیت گازرسانی بسیار سخت بوده و مسئله انفجار و فاجعه است، باید بین روستاها جوشکاری و تست‌های فراوان شود تا اطمینان صحت حاصلشود.

ولی قلیچی افزود: چندی پیش یک بار اتصالات گاز مسیر بنی‌تاک به مشکل خورد که تا دو ماه در پروژه وقفه ایجاد شد و خوابید تا اینکه رفع نقص شد و من تا آن روز فکر می‌کردم گازرسانی خیلی ساده است و شیرفلکه را باز کنیم گاز خودش تزریق می‌شود که در نشست با کارشناسان و متصدیان امور از جریان بسیار سخت و حساس گازرسانی مطلع و قانع شدم که کوچک‌ترین عجله، بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری سبب یک فاجعه خواهد شد.

وی تصریح کرد: گرچه به همه روستاها نفت و کپسول به حد کافی داده شده تا سرما نخورند و باز هم تلاش می‌کنیم که در مضیقه نباشند اما باید همچون گذشته قدری صبوری کنند و از بابت لوله‌کشی و کنتورگذاری استاندارد منزلشان به ویژه در گرفتن تأییدیه مهندس ناظر شرکت گاز هم همکاری کنند و در صورت نقص، به سرعت نسبت به رفع آن اقدام کرده تا کار پیشرفت کند.

فرماندار صالح‌آباد در ادامه گفت: گرچه مردم فهیم و صبور بنی‌تاک و حومه می‌دانند که به خاطر تحریم و مشکلات اقتصادی، اوضاع کشور چندان مناسب نیست اما تلاش می‌کنیم تا اواسط بهمن ماه سال جاری مشعل گاز را در بنی‌تاک و حومه روشن کنیم، البته در صورتی که کمبود امکانات و تجهیزات از جمله کنتور و... نباشد و یا اتفاق خاص و غیرمترقبه‌ای رخ ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.