طرح رسیدگی و سامان‌دهی اوضاع معتادان، با حضور جمعی از متولیان مجموعه‎های مختلف آستان قدس رضوی و نماینده دادستانی مشهد در مراکز نگهداری معتادان مشهد آغاز شد.

آغاز اجرای طرح آستان قدس برای ساماندهی معتادان مشهد

به گزارش قدس آنلاین حامد صادقی، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی برای روشن‌تر شدن ابعاد مختلف اجرای این طرح اجتماعی اظهار کرد: رسیدگی به اوضاع معتادان و کارتن‌خواب‌هایی که با شکل ناهنجار زندگی فردی و اجتماعی‌شان در سطح شهر مشاهده می‌شوند باید به عنوان مسأله‌ای مهم پیگیری شود.

وی افزود: نهادهای مسئول با جمع‌آوری و سرپناه دادن به معتادان متجاهر با تهیه خوابگاه‌ها، گرم‌خانه‌ها و مراکز بازتوانی به مدت یک ماه تا یک سال اقدام به نگهداری از این افراد می‌کنند. آستان قدس رضوی به کمک نهادهای متولی امر آمده است و به روند جمع‌آوری و نگهداری از این قشر در سرمای زمستان کمک می‌کند تا کسی آسیب نبیند و در اثر سرما از بین نرود.

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی با تأکید بر اهمیت پیگیری امور این قشر آسیب‌پذیر بعد از دوران ترک اعتیاد و روند بازگشت سلامت به دامن جامعه، اضافه کرد: سؤال اصلی در این دوران این است که فرد ترک‌کرده به کجا برمی‌گردد. پشت دیوارهای مراکز ترک و توان‌بخشی چه خبر است؟ آیا بعد از آزاد شدن، این افراد به مسیر اشتباه قبلی برنمی‌گردند و این دور باطل تکرار نمی‌شود؟ ما در پرونده‌های موجود، فردی را می‌بینیم که تا ۱۲ بار برای رهایی‌اش از چنگ اعتیاد اقدام شده و باز به اعتیاد بازگشته است.

صادقی با بیان اینکه فکر کردن به دوران بعد از بازپروری یکی از دغدغه‌های مهم متولیان آستان قدس رضوی بود که به طرحی عملی نیاز داشت، گفت: برای این منظور، با همکاری نماینده دادستان و مسئولان مراکز نگهداری، در گام نخست، به برآورد شرایط و انجام بررسی‌های اولیه اقدام کردیم تا بتوان حرکتی جدی‎تر را با همکاری نهادهای ذی‌ربط سامان داد.

وی عنوان کرد: توجه به ابعاد مختلف مشکلات و زندگی شخصی افراد دربند اعتیاد از جمله مسائل خانوادگی، معیشت، اشتغال، نیازهای عاطفی و... برای رفع کامل این مسأله اجتماعی نیاز است. آستان قدس رضوی در این جهت با استفاده از ظرفیت‌های در اختیار خود، برای بازگرداندن آن‌ها به زندگی تلاش خواهد کرد تا دیگر شاهد چرخه بازگشت مکرر آن‌ها به خیابان‌ها و عوارض این موضوع همچون کارتن‌خوابی، تجاهر به اعتیاد، تکدی‌گری، توزیع مواد مخدر و ... نباشیم.

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی افزود: برای دستیابی به این هدف، در نظر گرفتن مسائل عاطفی و روحی این قشر بسیار بیش از دیگر عوامل حائز اهمیت است. از طرفی، آستان قدس رضوی مدعی اصلاح و نجات همه گرفتاران اعتیاد نیست، اما به قدر توان و بضاعت خود، درصدد اقدام و الگوسازی است زیرا این مرحله مهم سال‌هاست مانند کلافی سردرگم روی زمین مانده و کسی آن را برنداشته است تا ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد. تنها به دستگیری و ترک دادن معتادان و کارتن‌خواب‌ها و بالأخره رها کردن بی‌برنامه آن‌ها بسنده شده است.

صادقی با اشاره به دو مرکز کانونی اجرای طرح در مرحله نخست آن، بیان کرد: در مرحله مقدماتی، با دو مرکز دولتی نگهداری معتادان در خلق‌آباد ویژه آقایان و مرکز اکبرآباد برای بانوان با ظرفیت ۲۸۰ نفر کار را آغاز کرده‌ایم تا پس از بررسی‌های دقیق‌تر و برخورد مصداقی با پرونده‌های موجود، به الگویی برای اجرای اصولی‌تر طرح در آینده برسیم.

سیدهادی طباطبایی، معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر این افراد را بعد از طی مراحل ترک، بدون مهارت، شغل و حمایت رها کنیم، باز به همان پاتوق‏‌های قبلی برمی‌گردند یا دچار آسیب‌های روانی می‌شوند. امیدواریم با کمک همکاران خودمان در معاونت خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی و دیگر نهادهای مرتبط با امور بازتوانی این قشر و بهره‌گیری از توان، نیروهای متخصص و امکانات آستان قدس، برای حل این مسأله تمهیدی اندیشیده شود.

وی با اشاره به مساعدت دوسویه آستان قدس و دادگستری برای کمک به حل مشکل معتادان متجاهر سطح شهر مشهد، بر طی کردن مسیری صحیح در جهت جامعه‌پذیری آن‌ها تأکید کرد.

گفتنی است؛ در نتیجه سرکشی مقدماتی و ارزیابی‌های محلی دست‌اندرکاران این طرح از مراکز نگهداری معتادان، پس از بررسی مصداقی چند پرونده، مقرر شد به صورت هفتگی به پرونده هشت خانم و هشت آقای رهاشده از بند اعتیاد و آماده ورود به اجتماع رسیدگی و مسائل آن‌ها در زمینه‌های مختلف خانوادگی، روحی و روانی، اقتصادی و اشتغال تا حد امکان ساماندهی و حل شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.