۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 732706

یکی از بزرگ‌ترین آیین‌های ما ایرانیان مراسم طولانی‌ترین شب سال است. اما امسال کرونا این شب به یادماندنی ما را هم با چالش روبه‌رو کرده است؛ با این‌حال نمی‌توان از کنار این آیین هم گذشت.

دور از همی، بهتر از دورهمی

کارشناسان و متخصصان حوزه اجتماعی در گفت‌وگو با ما برای برگزاری یلدایی به یادماندنی و بی‌خطر پیشنهادهایی ارائه داده‌اند.

مجید ابهری، پژوهشگر و متخصص علوم رفتاری در پاسخ به قدس می‌گوید: با اینکه بزرگداشت آیین‌ها و سنت‌ها یکی از فرایندهای رفتاری و فرهنگی مردم هر جامعه است اما حالا که با ویروس مهلک کرونا مواجه هستیم و یکی از پروتکل‌های بهداشتی، جلوگیری از تجمع زیر یک سقف است در وهله نخست هیچ الزامی برای برگزاری این آیین نیست؛ یعنی درست است که ارتباط با اقوام و بستگان وظیفه‌ای شرعی و اخلاقی است اما حفظ سلامت خود و دیگران ضرورت بیشتری دارد. وی با اشاره به اینکه نباید ریسک گسترش زنجیره ویروس کرونا را با برگزاری آیین یلدا افزایش دهیم، تصریح می‌کند: به‌خاطر قطع زنجیره کرونا مراسم را در فضای مجازی برگزار کنیم.وی در همین زمینه می‌افزاید: با این وجود اگر هستند کسانی که می‌خواهند این رسم دیرین را بر پا دارند بهتر است رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه حفظ فاصله فیزیکی، پوشیدن ماسک و تهویه هوا را در جایی که در آن قرار دارند فراموش نکنند تا این گونه خطر ابتلا به کرونا و انتقال آن به دیگران را به حداقل ممکن برسانند.

امان الله قرائی مقدم، استاد جامعه‌شناسی هم به قدس می‌گوید: گرچه پاسداری از میراث فرهنگی و ملی و برگزاری جشن‌های میهنی و ملی بسیار مهم است، اما امسال با شیوع کرونا در کشور مردم نمی‌توانند مثل سال‌های پیش این آیین را برگزار کنند و به دید و بازدید یکدیگر بروند؛ اما می‌توان از طریق رسانه ملی تا حدی این خلأ را در این شب پُر کرد. یعنی رسانه ملی باید برنامه‌های متنوع، شاد و آموزنده را در شب یلدا پخش کند، چون یلدا یادگار ایران باستان ماست و ما در آن دوران هر ماه یک  روز و در بعضی از ماه‌ها مثل دی و اسفند چند روز جشن داشتیم، اما این جشن‌ها حالا به فراموشی سپرده شده است در نتیجه جوانان ما به ولنتاین، کریسمس و بالماسکه و... روی آورده‌اند. در واقع ما با ندانم‌کاری بچه‌هایمان را از اصالت فرهنگی خود دور کردیم و الان می‌نالیم که چرا بچه‌های ما این گونه لباس می‌پوشند و رفتار می‌کنند.

محمود اکرامی فر، مردم‌شناس هم دور از هم بودن را بهتر از دور هم بودن در شب چله می‌داند و با سرودن چند بیت شعر، این مهم را از مردم می‌خواهد.

بیا و در شب یلدا نرو به مهمانی

چرا که حافظ از این راه رفت و مفلس شد

همچو حافظ همه شب ناله و زاری کردیم

که شب چله به جایی نروید ای مردم

هرکه خواهد که چو حافظ نشود سرگردان

یلدای امسال شب چله به جایی نرود

این روزها که مرگ مثل سایه با ماست

دووووورازهمی‌ها بهتر ازدورهمی‌هاست

باید این مراسم به روز شود

دکتر اصغر مهاجری، استاد دانشگاه و جامعه شناس با مهم شمردن برگزاری آیین‌های ملی به قدس می‌گوید: هرگونه فکر کردن به تعطیلی مراسم چله اول و دوم یا عید و سیزده بدر در هر قالبی که بخواهد شکل بگیرد، کار اشتباهی است. اما باید این مراسم به‌روز شود، کاری که بعضی از کشورهای همسایه ما که بعدها به آیین نوروزی پیوستند چنین کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات خوبی در خصوص شب یلدا صورت گرفته و حتی به صورت پایلوت هم پیاده شده است، خواهان برپایی اینترنتی شب‌های چله می‌شود و می‌گوید:مسئولان در این گونه مسائل نباید امر و نهی کنند بلکه باید راهکار و الگو ارائه دهند؛ یعنی باید برنامه‌ای را پیاده کنند که هم موجب اجرای مراسم و هم نگرانی انتقال کرونا برطرف شود. به نظرم با توجه به اینکه تجربه برگزاری اینترنتی شب‌های چله را در دهه ۸۰ در تالار وزارت کشور داریم بهتر است شب چله امسال را هم اینترنتی برگزار و از نعمت رسانه‌های نوین به نفع فرهنگ و تقویت سرمایه‌های اجتماعی کشور و انسجام ملی خود استفاده کنیم. در این صورت نه تنها به این آیین ضربه نمی‌زنیم؛ بلکه مانع شیوع کرونا هم می‌شویم و نگرانی‌ها را در این بخش از بین می‌بریم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.