سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش رسانه های آمریکایی درمورد آغاز ساخت تاسیسات جدید در فردو به قدس آنلاین گفت: تمامی فعالیت ها در این سایت با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام می‌شود

گزارش فنی حادثه هواپیمای اوکراینی امروز یا فردا ارائه می‌شود/ ساخت و سازها در فردو زیر نظر آژانس انجام می‌شود

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود که به صورت برخط انجام شد، در واکنش به اظهارات وزیر خارجه کانادا مبنی بر اینکه خطای انسانی در بروز حادثه هواپیمای اوکراینی غیر قابل پذیرش است، با بیان اینکه این حادثه و پرونده آن دو وجه دارد، گفت: نخست در خصوص واقعه ناگوار و تراژدی که رخ داد،  تمامی نهادها و شخصیت ها و مقامات ارشد نظام داغدار  هستند. ما داغدار از دست رفتن فرزندان این ملت هستیم و شبی نیست که از اندوه این ماجرا ناراحت نباشیم. ما شریک غم این خانواده ها هستیم و وزارت خارجه در بالاترین سطح از لحظه اول به دنبال روشن شدن ابعاد ماجرا بوده، اما کشف ابعاد مسئله به سازمان هواپیمایی بر می‌گردد و نیروهای مسلح و دادسرای نظامی باید نظر بدهند.

وی با بیان اینکه گزارش فنی این حادثه آماده شده، افزود: واقعیت اینست که به رغم تمامی غمی که داریم نهادهای جمهوری اسلامی پیگیر ماجرا بوده‌اند و هیچ تاریخی در این پرونده به عقب نیفتاده و ما تمام تلاش خود را داریم بر اساس معاهدات بین‌المللی انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: امروز یا فردا هم گزارش فنی در مورد این ماجرا به صورت بر خط برای طرف‌های اوکراینی و طرف های دیگری که باید در جریان قرار گیرند منتشر خواهد شد. اما موضوع پیچیده است و دستگاه های مختلفی پیگیر هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بعد دیگر ماجرا، طرح اظهارات غیر قابل قبول توسط مقامات کانادایی بوده و آنها بیشترین مداخله و سنگ‌اندازی را کرده‌اند تا مسیر فنی روشن شدن ماجرا به پیش نرود.

وی با یادآوری اینکه کانادا هیچ جایگاه حقوقی  در ایم پرونده ندارند و مقامات این کشور با این اظهار نظرها می‌کوشند خودشان را در موضوع دخیل کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی سیاستمداران کانادایی می‌خواهند از این غم  برای خودشان کلاه بدوزند،   من به دولت کانادا هشدار می‌دهم  که در چارچوب مسئولیتشان عمل کنند.   

وی تصریح کرد: دولتی که برای مسدود کردن رسیدن دارو به مردم  ایران با دولت آمریکا کمال همراهی را کرده هیچ حقی ندارد درباره مسائل حقوق بشری حرف بزند.

خطیب زاده افزود: وزیر خارجه کانادا را به رعایت ادب دیپلماتیک دعوت می‌کنم در غیر این صورت پاسخ مناسب خواهد گرفت.

تایید ایجاد تاسیسات جدید در فردو زیر نظر آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره ادعای رسانه‌های غربی در مورد اینکه ایران ساخت تاسیسات زیر زمین جدیدی را در فردو آغاز کرده، تصریح کرد: این موضوع  چیز جدیدی نیست و تمامی اقدامات ما تحت نظر آژانس است و اطلاع داده‌ایم و همه ساخت و سازها زیر نظر آژانس انجام می‌شود.

وی دربارهاظهارات اخیر سرگئی لاروف وزیر خارجه روسیه که گفته است برجام غیرقابل مذاکره است اما غرب می‌خواهد درباره موضوعات فرابرجامی از جمله مسایل موشکی با ایران مذاکره کند، و این پرسش که چقدر این امکان وجود دارد؟ گفت: آنچه ما همواره اعلام کرده‌ایم اینست که برجام یک توافق نهایی است و کسی نمی‌تواند دوباره آنرا باز کند و تغییر بدهد.

وی افزود: اما نکته دیگر اینست که برخی تمایل دارند برخی تغییرات در این توافق ایجاد شود اما نظر ما صراحتا اینست که این ممکن نیست و بهتر است همه طرفها به تعهداتشان برگردند.

وی درباره موضوعات حاشیه‌ای که حو. ل مسئله بازگشت آمریکا به برجام مطح می‌شود گفت: ایران با مقاومت حداکثری خود یک پیام واحد فرستاد که درباره امنیت ملی و مصالح عالی خودش مذاکره نمی‌کند و خودش برای خود تصمیم می‌گیرد. ایران به عنوان یک کشور مقتدر اولویت دفاعی خود را دارد و بر همین اساس هم عمل خواهد کرد.

آژانس خودش را از مسائل سیاسی دور نگه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بر علیه مصوبه اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها هم با یاآوری اینکه روابط ایران و آژانس کاملا فنی است و همواره  توصیه کرده‌ایم که این چارچوب روابط باید حفظ شود، اظهار داشت:  هر وقت آژانس نگاه فنی داشته روابط ما عمل گرایانه و مشخص بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سوالاتی شد از آقای گروسی و ایشان هم پاسخ هایی دادند اما بعد گفتند که منظورشان آنچه برداشت شده نبوده است و ما تفسیر خودشان را از گفته هایشان می‌پذیریم. در عین حال طبیعی است توصیه ما این است که آقای گروسی و آژانس خودشان را از مسایل و فشار سیاسی و برخی حرکت های طرف سوم دور کند تا شان آژانس حفظ شود و همکاری ها در مسیر خودش ادامه پیدا کند.

نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ امروز برگزار می‌شود

خطیب زاد همچنین یادآور شد: نشست غیررسمی وزرای خارجه ایران و ۱+۴  امروز  به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود و به موضوعات خاص ویژه برجامی به صورت خاص تمرکز نخواهد داشت و بیشتر مجموعه تحولاتی است که طی چند ماه گذشته اتفاق افتاده است. در نشست هفته قبل کارشناسی تصمیم گرفته شد این نشست غیررسمی امروز برگزار شود.

پارلمان اروپا از پشت پرده نفاق بیرون بیاید

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا در پی اعدام روح‌الله زم نیز با تاکید بر اینکه صادر کردن خطابه‌های یک طرفه قابل قبول نیست و ارزشی هم ندارد، تصریح کرد: و پارلمان اروپا باید نشان می‌داد که واقعا به دنبال حقوق بشر است اما یاد نداریم علیه آمریکا در قبال اقدامات ضد بشری‌اش علیه ایران اقدامی انجام داده باشد یا در رفع انسداد مسیرهایی که دارو و مواد اولیه باید برای ایران ارسال می شد، تلاش کرده باشد یا کشورهای اروپایی را که در این مسیر با آمریکا همراهی کردند را محکوم کند.

وی با اشاره اینکه وقتی کشور سوئد از  فروش داروهای بیماران پروانه‌ای و بیماران سرطانی به ایران امتناع کرد، کسی در پارلمان اروپا بیانیه و قطعنامه‌ای علیه آن نداد، گفت: متاسفانه سابقه طرف‌های اروپایی تیره و تار است. ما به طور قوی قطعنامه‌های گزینشی و طرفداری از کارزار ضد ایرانی  را محکوم و طرف‌های اروپایی را دعوت می‌کنم به این که از پشت نفاق بیرون آیند و ببینند خودشان به کدام یک از وظایف‌شان عمل کرده‌اند.

معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران می‌آید

خطیب‌زاده در مورد سفر ظریف به باکو که به تعویق افتاده هم اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه منطقه‌ای است و قطعا انجام می‌شود. البته باید مقدمات آن فراهم شود ولی انجام نشدن آن موجب قطع ارتباطات و تماس‌ها نشده است. امیدواریم با درک شرایط مسیری که آغاز شده، ادامه یابد.  

وی با اشاره به سفر معاون نخست‌وزیر آذربایجان به تهران که قرار است چهارشنبه این هفته انجام شود، گفتک در این سفر علاوه بر مباحث جدی مرزی با جمهوری آذربایجان، موضوع تاسیسات مشترکی که  در  شهرهای آزاد شده داریم مطرح می‌شود و این سفر حائز اهمیت است تا درباره این مسائل به توافقات ابتدایی برسیم.

برخی کشورهای منطقه به مرکز تجاوز از شاخ آفریقا تا یمن بدل شده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد کارشکنی برخی کشورهای منطقه‌ای درباره آینده برجام   با اشاره به اینکه ایران با ۱۵ کشور همسایه است و کشورهای منطقه همه دوست ایران هستند و روابط بسیار نزدیکی با آنها غیر از عربستان داریم، گفت: اخیرا معاون وزیر امور خارجه به عمان رفت و در مورد کویت و قطر نیز سفرهایی در پیش است. البته یکی، دو کشور سعی می‌کنند به نیابت از دیگران حرف بزنند که برای این صحبت‌ها نباید ارزشی قائل شد.  

وی با بیان اینکه موضوع جدیدی برای گفت‌وگو در برجام وجود ندارد، یادآور شد: در مورد منطقه‌ هم گفته‌ایم برخی کشورها به بازار سلاح و به مرکز تجاوز از شاخ آفریقا و شمال آفریقا تا یمن تبدیل شده‌اند.  روزی که این روند را متوقف کرده و به این بلوغ برسند که مسائل منطقه را باید در داخل منطقه حل شود و با اجاره دادن امنیت، نمی‌توان به امنیت رسید، می‌توان در خصوص مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.  

وی با تاکید بر اینکه همواره آغوش ما نسبت به کشورهای منطقه باز بوده است، عنوان کرد: همه کشورها باید به واقعیت‌های روی زمین توجه کرده و با توجه به شان و جایگاه خود صحبت کنند. همه کشورها می‌توانند به ترتیبات پایدار منطقه‌ای برسند. فکر می‌کنیم جای نگرانی وجود ندارد و کسانی هم که نگران هستند نباید نگران باشند.  

خطیب زاده در باره مجوز رهبری برای تمدید بررسی لوایح FATF در مجمع هم گفت: موضع ما از ابتدا روشن بوده است و گفته‌ایم هر چه زودتر مشکل را حل کنیم به نفع سیستم مالی ماست. امیدواریم مجمع تشخیص با توجه به مصالح نظام تصمیم خود را اتخاذ کند. سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله راکتی به

حمله راکتی به منطقه سبز مشکوک بود

منطقه سبز عراق و محدوده سفارت آمریکا هم با تاکید بر اینکه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایرانهم بارها مورد تعرض و حمله قرار گرفته و ما همواهر گفته‌ایم حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی قابل قبول نیست، اظهار داشت:  نوع این حمله و زمان آن و بیانیه‌ای که وزیر خارجه آمریکا صادر کرده نشان می‌دهد زمان آن خیلی مشکوک است و بیانیه‌ای را از قبل آماده کرده بودند که منتشر کنند.

ناکامی اینستکس در تاریخ روابط ایران و اروپا ثبت می‌ماند

وی درباره نامه مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان در مورد تقویت اینستکس هم با یادآوری اینکه  روزی که آمریکا از برجام خارج شد خانم موگرینی و اعضای باقیمانده در برجام چه به صورت مکتوب و چه در ملاقات‌ها اعلام کردند ابعاد رفع تحریمی برجام را تضمین می‌کنند که ایران از برجام خارج نشود، اظهار داشت:  ما یک سال صبر کردیم و برای بازگرداندن توازن در برجام در چارچوب خود این توافق برخی گام‌های کاهش تعهدات را برداشتیم. یکی از مواردی که اروپا گفت در چارچوب آن تعهداتش را انجام دهد انتقال مالی بود که اول گفتند SPV بعد شد اینستکس و ما گفتیم اگر می‌توانید در این چارچوب اقدامات خود را انجام دهید ما کمک می‌کنیم ولی تمامی کمک‌های ما به این برنامه برای ایجاد شرایط متناظر آن در ایران متاسفانه به نتیجه نرسید.

وی با تاکید بر ناتوانی شدید اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات خود در برجام خاطرنشان کرد: در قالب اینستکس یکی، دو تراکنش بسیار ناچیز انجام شد که آن هم کاملاً تحت فشار ایالات متحده آمریکا ناتوانی و بی‌عملی اروپایی‌ها را نشان داد که چیز باارزشی نیست.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه نماینده دائمی ما در سازمان ملل متحد اشاره کردند همین نکته است که این موضوع برعهده اروپا است و نشان می‌دهد توان حداقلی را برای کانال مالی که خودشان ایجاد کردند را ندارند و این موضوع پس از دو سال مشخص و آشکار است. این نکته در تاریخ روابط ایران و اروپا به عنوان یک موضوع مهم باقی خواهد ماند.

ایران چهارراه غیر قابل جایگزین ترانزیت منطقه است

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره ابراز نگرانی برخی کارشناسان  درباره راه اندازی راه آهن ترکیه به چین و وارد آمدن ضربه اقتصادی به ایران از این طریق،  گفت: آن کسانی که با جغرافیا و ژئوپولتیک منطقه آشنا هستند می‌دانند که ایران همواره چهارراه رفت و آمد بوده و این چهارراه از زمانی که مسیر جاده ادویه از جنوب به شمال بوده و چه در زمان جاده ابریشم بوده است که از دوران باستان به صورت طبیعی در این فضا قرار داشته است. مزایای ایرانی به لحاظ ترانزیتی اصلا قابل احصا نیست. طبیعی است برخی کشورها تنوع سازی مسیرهای خود را داشته باشند و ما هم استقبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: البته همواره ایران به عنوان کانون ترانزیتی مطرح بوده است که راه‌ آهن خواف - هرات نیز اخیرا افتتاح شد. نشست سه جانبه‌ای با هند و ازبکستان داشتیم درباره راه آهن زاهدان. پروژه‌های ترانزیتی در ایران متنوع است و جای نگرانی ندارد. البته باید تلاش کنیم که فضا و زیرساخت‌های خود را بیش از پیش آماده کنیم که این مزایای ترجیحی ایران از بین نرود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دییگر خبرنگار ما درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر قالیباف به روسیه و چین برای رفع نگرانی این کشورها در موردد اجرای مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها هم اظهار داشت: چنین چیزی نشنیدم و چنین چیزی مرسوم نیست. رئیس مجلس در ظرفیت خود سفرهایی داشته است و وزارت خارجه نیز همواهر این سفرها را تسهیل کرده ولی و من در مورد این مخوضوع، نه این ارتباط را نه متوجه شده‌ام و نه شنیده‌ام.

مصوبه مجلس را در راستای منویات رهبری اجرا می‌کنیم

خطیب زاده درباره ارائه ضرب الاجل از سوی ایران برای رفع تحریم‌ها در پی مصوبه اخیر مجلس و اینکه آیا ایران از دریافت غرامت در خصوص تحریم‌های آمریکا عقب نشینی کرده است؟ نیز تصریح کرد: آنچه مجلس تصویب کرده در چارچوب آیین‌نامه‌های اجرایی دولت هر زمان ابلاغ شود حتما باید اجرا شود و وزارت خارجه و تمامی ارکان نظام مکلف به اجرای آن هستند 

وی با بیان اینکه  همه طرف‌ها باید بدانند در یک نظام مردم‌سالار ممکن است  نظرات متعدد و متکثری داشته باشیم، ولی وقتی به قانون تبدیل شد همه موظف با تبعیت و اجرای قانون هستند، افزود: هفته پی در نشست کمیسیون مشترک برجام  اعلام کردیم که  ما موظف به اجرای آن هستیم. مجلس مستقلا تصمیم گرفته ولی ما هم موظف به اجرای آن هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه طرف‌های اروپایی بیشتر از بقیه به این مسیرها آشنا هستند و اگر بگویند آشنا نیستند قابل پذیرش نیست. دیدیم در روزهای اولیه امضای برجام کنگره آمریکا چه قوانینی را تصویب می‌کرد و دولت وقت آمریکا و اوباما می‌گفت مصوبه کنگره است. البته ما این گونه نخواهیم گفت بلکه خواهیم گفت که در چارچوب قانون اساسی براساس اصول حاکمه بر جمهوری اسلامی، هر آنچه تبدیل قانون شود موظف به اجرای آن هستیم ولی اینها یک اضافه‌ای دارد و آن این است که در چارچوب منویات عالی نظام و مقام معظم رهبری انجام خواهد شد و ما در آن چارچوب مسیر گفت‌وگو و همکاری را در چارچوب برجام ادامه خواهیم داد.

خطیب زاده درباره افتتاح دومین گذرگاه مرزی بین ایران و پاکستان و نقش آن در توسعه اقتصادی منطقه بیان کرد: یکی از اولویت‌های ما سیاست‌های حسن همسایگی و حسن همجواری بوده است و در این چارچوب یکسری پروژه‌ها را تعریف کردیم که برخی موانع مراوداتی حل شود. در حوزه مرزهای غربی مرزهای فعال زیادی داشتیم با ترکیه و در شمال هم همینطور ولی در شرق و با پاکستان فقط یک مرز فعال داشتیم که این نقص بزرگی بود و در سفر آقای ظریف به پاکستان به عنوان اولویت بالا بین دو طرف توافق و با همکاری ارگان‌های مسئول در داخل ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن این عملیاتی شد و به لطف خدا افتتاح شد.

وی افزود: هم مسیر گذرگاه بین ایران و پاکستان را چند صد کیلومتر کوتاه‌تر خواهد کرد و هم اینکه در توسعه نوار مرزی دو کشور و ایجاد امنیت و صلح و ثبات در آن حوزه و مهمتر از همه توسعه بسیار کلیدی و راهبردی خواهد بود. این مسیر را در خصوص همکاری‌ها در مرزهای شرقی ادامه خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم در چارچوب همین مسیری که طی می‌کنیم روابط تجاری منطقه‌ای را به سطح قابل قبولی برسانیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ما الان در این حوزه‌های پیرامونی خود چندین میلیارد دلار مراودات تجاری و صادرات و واردات داریم که در چند سال قبل وجود نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.