مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: تامین شکر برای هشت استان کشور بر عهده خراسان رضوی به عنوان استان معین گذاشته شده است.

خراسان رضوی معین تامین شکر هشت استان کشور است

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا نوری افزود: با توجه به حجم بالای وظیفه‌مندی در خراسان رضوی برای تامین نیازهای داخلی استان و همچنین دیگر استانهای کشور حجم کنونی ذخیره شکر و نیز روند استحصال آن بسیار مطلوب است.

وی بدون اشاره به میزان ذخیره شکر در خراسان رضوی ادامه داد: حجم کنونی ذخیره راهبردی شکر در این استان به اندازه تامین کامل نیاز تا سال آینده تامین است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: تاکنون حجم قابل توجهی شکر خام وارد و به کارخانه‌های قند جهت استحصال ارسال شده لذا اینک نیز با آغاز فصل برداشت چقندر و خریداری محصول با انعقاد قرارداد با کشاورزان روند تهیه و تولید شکر در خراسان رضوی ادامه دارد.

وی در ادامه به وضعیت تامین برنج تنظیم بازار در خراسان رضوی نیز البته بدون ذکر آمار اشاره و بیان کرد: اخیرا حجم قابل توجهی برنج از مبادی بندرعباس، چابهار و سرخس وارد این استان و به حجم ذخیره راهبردی این کالا افزوده شده است.  

نوری افزود: بر این اساس میزان دارایی برنج خراسان رضوی نیز در حدی است که در صورت اعلام نیاز و تصویب تنظیم بازار، آماده توزیع به نرخ مصوب می‌باشد ولی وضعیت فعلی در بازار برنج مساعد است.

وی در خصوص وضعیت روغن و تامین روغن خام هم اظهارداشت: سهیه قابل توجهی روغن خام از بندرعباس برای چهار کارخانه فعال در خراسان رضوی و چهار کارخانه خارج از این استان تامین شده که بین آنها توزیع می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در انتقال این سهمیه به داخل استان برای حمل توسط تانکرهای مخصوص روغن نوبت‌بندی صورت گرفته لذا این سهمیه به مرور در حالی ورود به خراسان رضوی و عملیات تصفیه آن در حال انجام است.

وی همچنین به قرارداد کارخانه‌های قند خراسان رضوی برای خرید چغندر از کشاورزان اشاره و بیان کرد: تاکنون ۸۰۵ هزار و چهار تن چغندرقند خریداری، ۱۱۳ هزار و ۶۴ تن شکر از آن استحصال و در بازار استان فروخته شده است.

نوری گفت: موجودی شکر باقیمانده در کارخانه‌های خراسان رضوی حدود ۱۷ هزار تن است که با توجه به میزان استحصال چغندرقند باقیمانده در کارخانه‌ها تبدیل به شکر سفید شده و حجم آن به ۲۲ هزار تن خواهد رسید.  

استان خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) معادل هفت درصد مساحت کل کشور است.

این استان شامل ۳۳ شهرستان، ۷۷ شهر، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا است.  

جمعیت خراسان رضوی نیز با ۸.۱ درصد جمعیت کشور، شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفر در قالب دو میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.