عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شرایط به گونه ای است که از طرفی اگر به خاطر حفظ سلامت جان زائران حرم ها تعطیل شوند، یک واجب دینی بر زمین می ماند باتوجه به اینکه ممکن است زیارت امام رضا(ع) ودیگر امامان، مانند زیارت رسول خدا در شرایطی واجب باشد و اگر قصد انجام این واجب را داشته باشند خطر از بین رفتن سلامت و تهدید جان زائران وجود دارد.

اهمیت زیارت امامان معصوم از نگاه دین / زیارت باید انجام شود حتی اگر به صورت مجازی باشد

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی در خصوص اهمیت حضور در حرم مطهر رضوی و زیارت امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: در ابتدای سخن می خواهم از راه دور و از کنار حرم مطهر و مضجع منور حضرت فاطمه معصومه(س)، ارادت و مودت و اخلاص و غلامی خود را به محضر مقدس امام علی ابن موسی الرضا(ع) تقدیم و نثار کنم.

وی اظهار کرد: یکی از حقوق مسلمی که به حکم آیات قرآن، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برعهده هر شیعه ای دارند و شیعیان در روز قیامت باید پاسخگو باشند، مساله مودت، محبت و دوستی با خاندان رسول خدا(ص) است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در آیات قرآن مکرر اشاره شده است که اجر و مزد رسول خدا(ص) مودت اهل بیت اوست. مودت به این معنی که ارادت و محبت داشتن به خاندان رسول خدا(ص) و فرعی است بر معرفت و ثمره و نتیجه آن اطاعت خواهد بود.

وی ابراز داشت: درواقع سه موضوع وجود دارد که به ترتیب ابتدا موظفیم به معرفت اهل بیت علیهم السلام و در مرحله دوم باید مودت داشته و در مرحله سوم موظف به اطاعت از پیامبر واهل بیت او هستیم.

وی با بیان این موضوع که مساله مودت از ناحیه ائمه اطهارعلیهم السلام برتک تک شیعیان تاروز قیامت حقی واجب و مسلم است، خاطرنشان کرد: یکی از زیباترین و مهترین جلوه های مودت و محبت به اهل بیت علیهم السلام زیارت وجود مقدس آنها در زمان حیات طبیعی و مادی و زیارت قبور متبرکه و مشاهد مشرفه آنها پس از شهادت است.

اهداف و پیام‌های زیارت

آیت الله حسینی خراسانی باذکر این نکته که دیدار با امام معصوم در زمان زندگی مادی و دنیوی و یا زیارت او پس از وفات، با مشرف شدن به حرم مطهر ایشان، اهداف و مقاصد و پیامهای فراوانی دارد، عنوان داشت: یکی از اهداف تجدید و تکرار بیعت در قالب عباراتی مانند إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ بدین معنی که من با آن کسی که با شما در صلح باشد در صلح هستم و با کسی که با شما در جنگ باشد در جنگ هستم. و یا عبارت نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ بدین معنی که نصرت و همراهی من برای شماست. نصرت و قدرت و اندیشه و امکانات ما باید در مسیر معارف خاندان عصمت و طهارت قرار بگیرد.

وی درخصوص اهمیت زیارت امام معصوم چه در زمان حیات و چه در زمان ممات ظاهری ایشان، یادآور شد: روایتی هست که در چهار کتاب معتبر و مهم شیعه نقل شده است. عیون اخبار رضا جلد دوم صفحه ۲۶۰، علل الشرایع صحفه ۴۵۹، کامل الزیارات صفحه ۱۲۱و کافی جلد چهار صفحه ۵۶۷، این روایت از وجود مقدس حضرت رضا(ع) نقل شده همچنین علامه مجلسی نیز در کتاب بحارالانوار جلد ۱۰۰ صفحه ۱۱۶ آن را به نقل از این چهار کتاب معتبر، آورده است. متن حدیث این است که امام رضا(ع) می فرمایند: " إِنَّ لِکُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِی عُنُقِ أَوْلِیَائِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ اَلْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ اَلْأَدَاءِ زِیَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ. " بدین معنی که " برای هر امامی برعهدۀ اولیا و شیعیاش پیمانی است و از تمام و کامل بودن وفای به عهد و بهتر ادا نمودن آن زیارت قبور آن بزرگواران است. پس هرکس با میل و رغبت آنها را زیارت نماید و مواردی را که آنها رغبت دارند قبول نماید ائمۀ ایشان، در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. "

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پس بنابراین هرکس قبرائمه علیهم السلام را باشوق و رغبت و علاقه و به عنوان تصدیق و گواهی به آنچه که ائمه برای آن به امامت برگزیده شده اند و رنجها و مجاهدت ها کشیده و به شهادت رسیده اند. اگر از روی رغبت و شوق و عشق به عنوان تقرب به خدا و خرسندی قلب رسول او اعلام کند که من معارف شما را قبول دارم و مکتب و فرهنگ وعلوم و معارف شما را  قبول داشته و ایمان دارم، پاداشش این است که آن امام معصوم روز قیامت شفیع او خواهد بود.

وی اضافه کرد: جناب کلینی در کافی چاپ جدید دارالحدیث جلد ۱۵ صفحه ۳۷۲ و در قرب الاسناد صفحه ۱۶۰ و علامه مجلسی در جلد ۳۰ صفحه ۲۶۷ و در جلد ۱۲ صفحه ۲۲۳ روایت مفصلی را نقل کرده اند که در بخشی از آن آمده است که امام صادق(ع) فرمود "لایزال حق آل محمد(ص) واجبا علی المسلمین الی یوم القیامة" بدین معنی که پیوسته حق آل محمد(ص) بر مسلمین تا روز قیامت واجب است. درواقع نمی توانیم ادعا کنیم که حق ائمه علیهم السلام بر شیعیان تنها در زمان حیات دنیایی آنهاست و تاریخ مشخصی دارد. حق آنها برگردن شیعیان تا روز قیامت، مودت و ارادت  و محبت است که در قالب زیارت و با هدف تجدید بیعت با مکتب و مظهر و اخلاق و علوم و معارف آنهاست و شیعه واقعی باید بگوید که تمام زندگی من وقف علوم و اهداف آنهاست.

نحوه زیارت در شرایط کرونایی

این عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد: البته باید اشاره داشت که در این دوره و زمانه، شیوع ویروس منحوس کرونا در جامعه باعث شده است که تمامی حرم ها و مشاهد مشرفه ائمه اطهار با محدودیت هایی روبرو شوند. شرایط به گونه ای است که از طرفی اگر به خاطر حفظ سلامت جان زائران حرم ها تعطیل شوند، یک واجب دینی بر زمین می ماند باتوجه به اینکه ممکن است زیارت امام رضا(ع) ودیگر امامان، مانند زیارت رسول خدا در شرایطی واجب باشد و اگر قصد انجام این واجب را داشته باشند خطر از بین رفتن سلامت و تهدید جان زائران وجود دارد. باید دانست که حفظ جان در برابر تهدیدها نیز یک موضوع عقلی وشرعی است و در دین به آن تاکید شده است.

وی متذکر شد: وظیفه شیعیان راستین در این برهه زمانی این است که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک که توسط مسئولین محترم بهداشتی به آن تاکید شده است، تاحد ممکن به زیارت مشاهد مشرفه بخصوص حرم آقا علی ابن موسی الرضا(ع) مشرف شوند و این امام همام را زیارت نمایند.

وی در پایان تاکید کرد: حتی اگر به صورت حضوری امکان زیارت فراهم نگردید باید با استفاده از امکانات و فن آوری روز، به صورت مجازی این زیارت را انجام داد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.