مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به نقش فرهنگ شهادت در پیشرفت آرمان‌های اسلامی تاکید کرد.

نقش فرهنگ شهادت در پیشرفت آرمان‌های اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود مرویان حسینی، در نشست علمی - تخصصی «جایگاه شهادت در ادیان ابراهیمی» که به همت گروه کلام و اندیشه اسلامی در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: شهید انسان والایی است که با انگیزه‌های معنوی و الهی و با نگاه وظیفه و تکلیف دینی به استقبال سخت‌ترین پدیده زندگی که مسئله مرگ است می‌رود.
وی ابراز کرد: انسان‌هایی هستند که از مرگ هراس دارند و برای چند روز زنده ماندن تلاش‌های بسیاری می‌کنند اما کسانی نیز به استقبال مرگی آگاهانه و از سر نوعی احساس وظیفه الهی می‌روند.
این مقام مسئول به مفهوم شهید و شهادت در آموزه‌های دینی اسلام و آیات و روایات اشاره و تصریح کرد: زندگی ائمه اطهار(ع) با شهادت و مرگ آگاهانه در راه خدا رقم خورده است و این مفهوم بسیار پر مغز اجتماعی و تاثیرگذار در رشد و پیشرفت آرمان اسلامی، با پیروزی انقلاب اسلامی پر رنگ‌تر شد.
وی بیان کرد: شهید سپهبد قاسم سلیمانی که اسوه و الگوی شهدا هستند از آرمان‌های سیده زنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س) درس گرفتند و جان خود را در راه خدا نثار کردند.
مرویان حسینی افزود: مفهوم شهادت در بین ادیان نیز جلوه‌گر شده است و این مفهوم با بن مایه‌های دینی خودش در بین ادیان مشاهده می‌شود.
وی اضافه کرد: گاهی در خاطرات و تصاویر شاهد این بودیم که مقام معظم رهبری به خانواده شهدای اقلیت های مذهبی سر می زنند و از آنان تجلیل به عمل میآورند؛ امروز مبارزات حق‌طلبانه در راه آرمان و کمال بشریت با نگاه وظیفه دینی مورد اهتمام است و مسئله شهید و شهادت در ادیان مختلف، از منظر علمی، اجتماعی و کارکردی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: تلاش‌های ترویجی ما باید مفهوم شهادت را با نگاه معنوی و برخاسته از متن تربیت دینی نشان دهد تا اثرگذاری آن در بین جوامع و همگرایی بین ادیان بیشتر شود.

بررسی واژه شهادت در آیین مسیحیت
علی اکبر چناری پژوهشگر گروه کلام و اندیشه اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست ضمن بررسی موضوع «شهادت در آیین مسیحیت» عنوان کرد: در دین مسیحیت نخستین شهدا کسانی بودند که به حضرت عیسی(ع) و رستاخیز ایشان اعتقاد داشتند، آنان بسیار مورد آزار و شنکجه قرار گرفتند اما دین خود را حفظ کردند و در این راه به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: واژه مارتیس و مارتر به معنای شهید، نخست برای حضرت عیسی(ع)، حواریون و مسیحیانی اطلاق می‌شود که مورد آزار و شکنجه واقع شدند اما در سده‌های بعدی این مفهوم گسترده‌تر و شامل گروه‌های مختلفی شد؛ برای نمونه از قرن چهارم راهبان مسیحی در جرگه شهدا و قدیسان واقع شدند و به جایگاه شهید رسیدند.
این پژوهشگر در ادامه به جایگاه شهدا در مسیحیت اشاره کرد و گفت: شهدا در مسیحیت، از بزرگترین و مقربترین بندگان هستند و مردم به درگاه آنان توسل و تبرک می‌جویند و معتقدند که زنده‌اند از همین رو زیارتگاههای مختلفی برای شهدا ساخته شده است.

اهمیت مفهوم شهادت در دین یهود
محسن شرفایی نیز در ادامه این نشست به تبیین موضوع «شهادت در آئین یهود» پرداخت و گفت: در یهودیت سه اصل مهم از ده فرمان حضرت موسی(ع) مورد توجه است و هر کس در این سه اصل پافشاری کند و جان خود را از دست دهد به شهادت رسیده است.
وی با بیان اینکه در آئین یهودیت حفظ جان از بالاترین احکام الهی است، ادامه داد: یکی از این سه اصل، در بحث بت پرسی است که اگر کسی وادار به بت‌پرستی شود و از این کار امتناع کند و جان خود را از دست دهد در حقیقت به شهادت رسیده است.
این پژوهشگر تصریح کرد: شهادت در دین یهود از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ در دوره معاصر نیز فردی به اسم زلیخا به خاطر این که از دین خود برنگشت اعدام شد که در یهودیت به عنوان یک قدیسه شناخته می‌شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.