مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: ۱۳ طرح عمرانی و تولیدی برای ارتقا امور اقتصادی و رفاهی عشایر خراسانی در مناطق عشایرنشین این استان اجرا و آماده بهره‌برداری همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شد.

طرحهای عشایری خراسان رضوی آماده ثمردهی شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی‌فرد افزود: اجرای این تعداد پروژه عمرانی و تولیدی در مناطق عشایری با هزینه ۱۹۰ میلیارد ریال آماده ثمردهی شده‌اند.  

وی ادامه داد: بهره‌برداری این طرحها هزار و ۴۰۰ خانوار عشایری خراسان رضوی را از خدمات حاصل از آنها برخوردار می‌کند تا به بهره‌گیری از آن در محیط زندگی عشایری روندی راحت‌تر و مثمر ثمرتر داشته باشند.  

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: این پروژه‌ها شامل ساخت منبع ذخیره آب، و انتقال و تأمین آب محلات عشایری شهرستانهای کلات و درگز، عملیات راهسازی، ایجاد ابنیه در ایلراههای عشایری  شهرستانهای خواف، مشهد، کاشمر، سرخس، ساخت واحد دامداری و باسکول در شهرستانهای خواف و قوچان هستند.

وی افزود: امکان اجرای ویژه برنامه‌های دهه مبارک فجر نیز در مناطق عشایری با تحقق بهبود در وضعیت شیوع ویروس همه‌گیر کرونا البته با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی امکان دارد.

نبوی‌فرد ادامه داد: اداره‌کل امور عشایر خراسان رضوی به همین منظور برنامه‌هایی را برای اجرا در طول دهه مبارک فجر امسال پیشنهاد و تدارک دیده تا در صورت مساعد بودن شرایط بهداشتی اقدام شود.

وی ویژه برنامه‌های پیشنهادی دهه مبارک فجر امسال را برای عشایر خراسان رضوی شامل دیدار و ملاقات با اعضای جامعه عشایری، مسابقات فرهنگی ورزشی، تکریم خانواده‌های معزز شهدای عشایر، تجلیل از عشایر نمونه و فعال در عرصه تولید و برپایی نمایشگاه ارائه توانمندیهای عشایر این استان برشمرد.  

عشایر با ۱.۵ درصد از کل جمعیت ایران تولید ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، حدود ۴۰ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند.

ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است که با وجود پیدایش تمام پدیده‌های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر در جامعه آنان پا برجا مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش در این ساختار پایدار است.
در این میان عشایر خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های دارای مرز مشترک با ۲ کشور، از اهمیت و نقش فراوان برخوردارند.
عشایر خراسان رضوی با بیش از ۷۵۰۰ خانوار در قالب ۳۵ طایفه و با دارا بودن ۹۹۰ هزار راس دام و تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز و ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.