کامران پارسی نژاد، نویسنده و منتقد ادبی است که تاکنون بیش از ۱۷ اثر ادبی و ۲۹۰ مقاله تخصصی در نشریات و مجله های گوناگون از او به چاپ رسیده است.

«یک ساعت مانده به آخر»، روایت‌گر رویارویی حضرت علی (ع) با خوارج

به گزارش قدس آنلاین، رمان «یک ساعت مانده به آخر» تازه ترین اثر این نویسنده موفق است که در مراحل پایانی نگارش قرار دارد. ایام میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت علی(ع) بهانه ای شد تا با او درباره این رمان به گفتگو بنشینیم.

پارسی نژاد در ابتدا با بیان اینکه در این اثر سعی کرده زندگی امام علی(ع) را برای جوانان تبین کند، می گوید: «زندگی حضرت علی(ع) پر از فراز و نشیب بوده و خیلی حوادث متنوعی دارد، به نظر من اگر فردی  بخواهد، همه حوادث  و جنبه های زندگی امام را به صورت یک رمان بنویسد، دچار مشکل می شود؛ چرا که حجم داده ها بسیار زیاد است. خوشبختانه ما اطلاعات زیادی از رخدادهای پیرامون زندگی حضرت علی (ع) داریم و اگر کسی بخواهد، کتابی در مورد همه وجوه زندگی حضرت علی(ع) بنویسد، بی شک کتابی در حد هزار صفحه و  رمانی در اندازه چند جلد کتاب خواهد شد. من تصمیم گرفتم برهه ای از  زندگی حضرت علی (ع) را به صورت رمان در ۳۰۰ صفحه  بنویسم. موضوعی که من در این رمان انتخاب کردم، داستان رویارویی امام علی (ع) با خوارج است. بی‌شک نقشی که خوارج بعد از جنگ صفین و حتی پیش از ظهور علنی‌شان در تاریخ اسلام ایفا کردند، تاثیر بسیار مخربی در میان مسلمانان ایجاد کرده و هنوز بازتاب سیر تفکر و خط مش فکری خوارج را در جهان اسلام می‌بینیم. لذا ریشه‌یابی و بررسی سیر تفکر و باورها، اهداف، عملکرد و بازتاب رفتارهای نابخردانه خوارج در قالب یک رمان تمام عیار می‌تواند برای جامعه امروز خاصه جوانانی که سوالات بیشماری دارند، مفید باشد.»

او مهم ترین کار نگارش این اثر را انجام کار تحقیق کتابخانه ای عنوان می کند و ادامه می دهد: «حدود یک سال مشغول پژوهش تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی به منظور نگارش برشی از حساس‌ترین دوران زندگی امیرالمومنین امام علی(ع) بودم که با کمک ها و راهنمایی دکتر سعید طاووسی، متخصص تاریخ تشیع پژوهش ها به پایان رسیده است. ما با گسترده ای عظیم از اطلاعات روبه رو بودیم که سعی کردیم از منابع دست اول تاریخی بهره بگیریم و نگاهی جزئی نگر به مسائل مختلف از جمله رویداد ها و حوادث مرتبط با خوارج  حتی  اشیا،   لباس، فرهنگ آن زمان داشته باشیم. گاهی اوقات در مورد برخی از حوادث چندین روایت وجود داشت که ما سعی کردیم با تکیه بر منابع معتبر، حوادث را تبین کنیم. اکنون در حال نگارش اثر هستم که طی ۴ ماه آینده نگارش آن به اتمام خواهد رسید.»

پارسی‌نژاد اظهار می کند: «طرح رمان به گونه‌ای تدوین شده که بخش‌هایی از داستان را یاران و دشمنان امام با زاویه دید اول شخص روایت کنند. آنچنان که شنیده‌ایم هر فرد قبل از مرگ یک بار به سرعت همه زندگی خود را پیش رو خواهد دید. این باور دستمایه خوبی بود تا من یک ساعت پیش از مرگ هر فرد را بیان کنم؛ از این رو عنوان رمان «یک ساعت مانده به آخر» انتخاب شده است. بر این اساس تعدادی از یاران و دشمنان امام ساعتی پیش از مرگ به یاد گذشته خود می‌افتند و روایت‌گر عملکرد خود و بخش‌هایی از تاریخ اسلام هستند ...»

نویسنده کتاب «خورشید در آتش» با تاکید بر اینکه هدف من در نوشتن این کتاب رمان تاریخی بود نه زندگی نامه داستانی تصریح  می کند: «رمان ویژگی خاص خود را دارد. برای نوشتن رمان، استفاده عنصر تخیل هم دخیل است. بخش عمده ای که کار ما را دچار مشکل می کرد همین بخش بود. اینکه اطلاعات تاریخی داریم اگر بخواهیم همین اطلاعات تاریخی را داستان کنیم که می شود زندگی نامه داستانی و اگر  بخواهیم تبدیل به رمان شود، باید با تخیل تطبیق پیدا کند. نزدیک کردن تخیل به رویدادهای تاریخی کار بسیار مشکلی است. با توجه  به اینکه ما در مورد زندگی امام می نویسیم که  حساسیت های زیادی وجود دارد نباید کوچکترین اشتباه در آن رخ دهد.»

پارسی نژاد با بیان اینکه بخش های از زندگی حضرت علی(ع) در رویارویی با خوارج نشان دهنده مظلومیت ایشان است، تصریح می کند: «صحبت های حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در مورد خوارج  بسیارغم انگیز است. خوارج بسیار امام را مورد آزار و اذیت قرا می دادند، امام مدارا می کردند به امام توهین می کنند؛   اما امام کوچکترین توجهی نمی کردند، حتی امام اجازه نمی داد اطرافیان به توهین کننده ها برخورد کنند. در نحوه برخورد حضرت علی(ع) با خوارج،   مسائل جالب و جذابی وجود دارد که قابل تعمق است.»

او در پایان با بیان اینکه در مورد زندگی حضرت علی(ع) داستان کم کار شده  است، یادآور می شود: «آثاری که در حوزه زندگی ایشان کار شده، زندگی نامه داستانی بود که بیشتر آثار تبدیل به کلیشه شده است و شاهد نوآوری و سبک  جدید در پرداختن به زندگی ائمه نبودیم. به تازگی روزنه ای ایجاد شده که نویسندگان در مورد زندگی ائمه معصومین(ع) رمان بنویسند.   فعالیت های به نشر در حوزه چاپ و انتشار رمان در مورد زندگی ائمه معصومین(ع) اقدامی مفید و سازنده و به جا در این  مقطع زمانی بود که  ابزارهای ناسالم در اختیار نوجوانان و جوانان ما قرار گرفته است، باید سعی شود در قالب رمان به سوالات ودغدغه های جوانان در حوزه مباحث دینی جواب داده شود  تا بتواند مخاطب جوان را جذب کند که این امر مستلزم حمایت های دستگاه های دولتی،   نهادها و ارگان های فرهنگی از نویسندگان است.»

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.