اعمال مجموعه تحریم‌ها و ایجاد محدودیت در مراودات اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی یک کشور، ادبیات اقتصادمقاومتی و تاب‌آوری اقتصاد را وارد ادبیات مرسوم اقتصاد کرده است.

باشگاه تحریمی‌ها گزینه پیش‌رو برای تاب‌آوری اقتصاد

پیشینه اعمال تحریم علیه کشورها به دوران تأسیس سازمان ملل متحد برمی‌گردد و از آن دوران تاکنون آمریکا عملاً سردمدار اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای غیرهمسو با خود از جمله جمهوری اسلامی ایران بوده است.

از سوی دیگر براساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، در حال حاضر ۲۵ کشور جهان که جمعیت آن افزون بر ۵/۱میلیارد نفر می‌شود، تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند. کشورهای ایران، روسیه، ترکیه، چین (به‌ عنوان هدف جنگ تجاری آمریکا) از جمله کشورهای مهم فهرست تحریمی آمریکا هستند. در چنین شرایطی، ظرفیت‌های اقتصادی، منابع طبیعی و مزیت‌های اقتصادی تحریم‌شدگان و همکاری ایران با این کشورها عملاً می‌تواند فرصت مناسبی را برای خنثی‌سازی یا کاهش اثرات اقتصادی تحریم‌های آمریکا در اختیار قرار دهد.

در همین راستا، مجلس دوره دهم موضوع تأسیس باشگاه مقابله با تحریم را مطرح کرد و در حال حاضر این موضوع در شورای سیاست‌گذاری مقابله با تحریم در حال بررسی و طراحی است تا باشگاه مقابله با تحریم در یکی از بدنه‌های رسمی و نهادی جمهوری اسلامی ایران به تصویب برسد و در نهایت ساختار دقیق آن در مدت چند ماه آینده مشخص خواهد شد.

کارسازی و موفقیت چنین اتحادیه‌ای حداقل در بعد اقتصادی نیازمند این است که حوزه موضوعی آن از کشورهای تحت تحریم آمریکا به کشورهای تحت جنگ تجاری گسترش یابد. در چنین شرایطی، اجماع کشورهای تحریمی و تحت جنگ تجاری آمریکا و تأکید باشگاه تحریمی‌ها بر موضوع تجارت آزاد، می‌تواند دولت‌های بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد و از تکرار ناموفق تجربه‌ اتحادیه‌های اقتصادی با کارکرد محدود جلوگیری کند.

در واقع  رمز موفقیت چنین طرحی نیازمند ابتلای دولت‌های بیشتری با اهداف ماهوی باشگاه در عرصه اقتصاد بین‌الملل و تأمین منافع آنان است. همچنین بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند پول واحد و نیز شبکه بانکی و پیام ارزی مشترک میان اعضای باشگاه تحریم‌شدگان،ابزارهای کارسازی مقابله آنان با اقدام‌های اقتصادی آمریکاست. گرچه تاکنون حدود ۵۰ کشور جهان میان خود پیمان‌های پولی را به شکل دوجانبه امضا کرده و دلار را از مبادلات خود حذف کرده‌اند اما با تشکیل باشگاه تحریمی‌ها و جایگزینی پول واحد به جای دلار، موجب می‌شود تحریم‌های اقتصادی و تأثیرگذاری منفی پول رسمی آمریکا به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.