دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با یک نشریه انگلیسی گفت؛ ایران زمانی حاضر به مذاکره با آمریکا و قدرت‌های جهانی است که سیگنال روشنی در خصوص رفع تحریم‌ها دریافت کند.

محسن رضایی: تا زمانی که آمریکا اقدامی نکند، ایران پیش قدم نخواهد شد /چه اشکالی دارد یک چهره نظامی قدرت را به دست بگیرد

قدس آنلاین: محسن رضایی به نشریه فایننشال تایمز گفت: آن‌ها باید به ما اطمینان خاطر دهند که تمام تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام اعمال شد ظرف کمتر از یک سال رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط، مذاکرات می‌تواند آغاز شود اظهار داشت که در طول مذاکرات تحریم‌ها هرماه باید برداشته شود. «به عنوان مثال تحریم‌های مالی و محدودیت‌هایی که بانک های اروپایی اعمال کرده‌اند باید همان ماه اول رفع شود. رفع تحریم‌ها علیه صادرات نفت نیز در اولویت‌های نخست ما قرار دارد.»

رضایی همچنین عنوان کرد که برخی اقدامات ایالات متحده مانند آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران نزد بانک‌های خارجی نیز می‌تواند به آغاز مذاکرات کمک کند. وی در همین حال عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران از تمام اهرم‌های خود استفاده خواهد کرد تا ایالات متحده عقب نشینی کرده و تحریم‌ها را رفع کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که ایران تا زمانی آمریکا اقدامی نکند و گامی در جهت اعتماد سازی برندارد پیش‌قدم نخواهد شد. وی در همین پیوند تصریح کرد که برنامه هسته‌ای ایران پیش خواهد رفت.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

پنجم اسفند ماه گذشته ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فرا پادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

رضایی در بخش دیگری از این مصاحبه پیرامون نگرانی غرب در خصوص توان موشکی ایران هم بیان داشت؛ رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند در این زمینه آرزوهایی را در سر داشته باشد اما «آن‌ها محقق نخواهد شد». وی افزود: ایران از یک موقعیت ژئوپلیتیک قابل توجه در منطقه برخوردار است و هیچ مساله‌ای در منطقه بدون حضور ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به نوشته فایننشال تایمز یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بشمار می‌رود درباره نامزدی افراد نظامی هم گفت: چه اشکالی دارد که یک چهره نظامی قدرت را از طریق ابزارهای دمکراتیک دست بگیرد.

رضایی با اشاره به مارشال دوگل و ژنرال آیزنهاور همگی افسران پیشین نظامی بودند افزود: ایرانی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که به یک دولت قوی، موثر و مسئول نیاز دارند که پاسخگو باشد. به گفته وی، این ویژگی‌ها در چهره‌های نظامی پر رنگ و برجسته تر است.         

این مقام مسئول گمانه‌زنی‌ها درباره تاخیر در مذاکرات برجامی با روی کار آمدن دولت جدید در ایران را رد کرد و افزود که زمان مذاکرات به «منافع ملی» بستگی دارد. وی عنوان کرد که در این رابطه فقط رهبر معظم انقلاب تصمیم گیرنده هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.