رییس جمهور گفت: الان که شرایط را می‌بینیم جز یک استان که به دلیل همجواری با کشور دیگری و رفت‌وآمدها به آن گرفتار ویروس جهش‌یافته شده، سایر استانهای کشور وضعیت و شرایطی نسبتا خوبی دارند.

روحانی: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز شصتمین جلسه ستاد ملی برگزار می‌شود، گفت: در طول این مدت از یک سال و چند هفته گذشته تا امروز جلسات ستاد را بدون تعطیلی داشته‌ایم و مصوبات هم داشته‌ایم و برای دو هفته آینده هم جلسات را خواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم قدم به قدم به سمت مهار این ویروس برویم. شرایط کشور جایی که مراعات می‌شود باید تشکر کنیم و جایی که مراعات نمی‌شود باید بگوییم و گله کنیم. الان که شرایط را می‌بینیم جز یک استان که به دلیل همجواری با کشور دیگری و رفت‌وآمدها به آن گرفتار ویروس جهش‌یافته شده، سایر استانهای کشور وضعیت و شرایطی نسبتا خوب دارند.

روحانی تاکید کرد: البته کمی هم برای استان چهارمحال و بختیاری نگرانی‌هایی داریم. ما الان با دو ویژگی مواجه‌ایم. یکی اسفند پر جنب‌وجوش که در این ماه همیشه تردد مردم بیشتر می‌شود و این سبب فعالیت بیشتر آنان می‌شود و این یعنی ما در شرایط خاصی با سایر ماهها قرار داریم. همچنین که دو هفته اول فروردین هم خاص است و تردد زیاد می‌شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه برای مردم سخت است که امسال به سفر نروند، گفت: مردم بدانند این خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود برای سلامت آنان است و نه چیز دیگر. نرفتن سفر بهتر از رفتن است. حالا اگر کسانی اصرار دارند که سفر بروند و یا برای‌شان واجب است باید خیلی مراقب رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که شب عید خرید نروید اما از آنان می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در شلوغی و ازدحام وارد نشوند، حالا اگر جایی پنج درصد ارزان‌تر است نمی‌ارزد که به قیمت سلامتی به آنجا برویم. همچنین تا جایی که ممکن است از خرید اینترنتی باید استفاده کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه سفر برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، گفت: طبق تصمیم وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، هیچکس برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند. نیروی انتظامی هم به این مقررات و اجرای آن توجه دارد. بنابراین جز شهرهای قرمز و نارنجی برای سایر شهرها هم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان سفر انجام شود.

رییس‌ جمهوری با یادآوری اینکه می‌دانیم بار روانی خاصی برای مردم دارد که یکی دو سال خانه‌نشین شوند، گفت: فشارهای زیادی برای برخی کسب‌وکارها که تعطیل شدند هم وجود دارد.

وی با اشاره به میزان تاب‌آوری نظام سلامت، تصریح کرد: یک شهری ۱۰ بیمارستان و چند هزار تخت دارد، به هر حال از نظر تخت محدودیت‌هایی داریم. تخت آی سی یو محدودیت‌های بیشتری دارد. نیروی انسانی که مراقبت‌ها را انجام می‌دهد این نیروی ماهر توانی دارد یک شیفت می تواند کار کند نمی‌شود ما بگوییم این نیرو دو شیفت بدون مرخصی در روز کار کند. این شدنی نیست.

روحانی ادامه داد: توان نظام سلامت محدود است که این توان را باید مدنظر قرار دهیم خود مردم هم این مساله مهم را مدنظر قرار دهند. زمانی است که در صدهزار نفر جمعیت، تست یک نفر یا دو نفر مثبت می‌شود که می‌گوییم یک نفر و دو نفر قابل تحمل است یا در یک میلیون جمعیت شهر می‌شود ۱۰ تا ۲۰ نفر. البته باید در نظر بگیریم این ۱۰ نفر وقتی به بیمارستان مراجعه می کنند، باید این تعداد را ضرب‌در روزها کنیم، وقتی می گوییم ۱۰ نفر در واقع ۱۴۰ نفر تخت، باید حساب کنیم.  

رییس جمهور با بیان اینکه ۱۰ تا ۲۰ نفر در میلیون، در حد توان نظام سلامت است، یادآور شد: اما اگر این عدد بالا رفت و ۴۰ نفر شد یعنی اگر این ۴۰ نفر ۱۰ روز هم در بیمارستان بستری باشد ۴۰۰ تخت اشغال می‌شود بنابراین کاملا باید این سیستم را مراعات کنیم چرا که توان نظام پزشکی ما محدود است.

وی اظهار کرد: نهایت این حرکت و تردد به ابتلا و ابتلای شدید منجر به مراجعه به پزشک و بستری شدن و تست و آی‌سی‌یو است. بنابراین وزارت بهداشت و درمان توانی دارد و وقتی اعلام می‌کند از حد توان ما خارج می‌شود، همه مردم باید مراعات کنند و یکی از موارد مراعات هم در شب عید است.

روحانی با بیان اینکه البته شاید در ذهن مردم این است که واکسن رسیده و تزریق آن آغاز شده است و مشکلات کم می‌شود، تصریح کرد: اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد یعنی به اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد. بگذریم از اینکه عدالتی هم در جهان نیست و پولدارها از قبل رزرو کردند، اما تولید و تزریق واکسن محدودیت دارد.

وی افزود: اینکه واکسن تزریقی چه مدت موثر است و ایمنی می‌آورد هم مشخص نیست. این هم یک محدودیت دیگر است. از طرف دیگر در دنیا یک واکسن‌هراسی هم راه افتاده است و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند. اما در هر صورت ما نمی‌توانیم بگوییم چون واکسن به بازار آمده است، پس از این معضل عبور کردیم. حتی واکسن هم بیاید و تزریق را هم شروع کنیم زمان می‌برد. بنابراین باید پروتکل‌ها را ادامه دهیم.

رییس جمهور یادآور شد: در واقع این سبک زندگی که به تدریج در این یک سال اتفاق افتاده، یعنی اینکه ترددهای خانوادگی و دورهمی کم و یا قطع شود، از ماسک مرتب استفاده شود، دست‌ها مرتب شسته شود و سفرها مراعات شود و اگر کسی مبتلا هست و همه کسانی که با او در تماس بودند، فوری احساس خطر کنند و تست بدهند، این سبک را باید ادامه دهیم.

وی تأکید کرد: نمی‌دانیم این بیماری چه مدت دیگر طول بکشد، باید برنامه‌ریزی کنیم که حداقل این سبک زندگی را تا یکسال دیگر ادامه دهیم، به دلیل اینکه اگر این ویروس جهش پیدا نمی‌کرد خیالمان راحت بود و امیدوار بودیم که زودتر تمام شود اما متاسفانه به سمت جهش.یافتگی رفت و هروز یک نوع آن در دنیا شایع می‌شود.

روحانی با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌ها در ایام عید، گفت: از مسئولان فضای مجازی و صداوسیما ‌می‌خواهیم برای اوقات فراغت کسانی که به سفر نمی‌روند، برنامه‌سازی‌ کنند؛ به شکلی که مردم بتوانند در این ایام نفس راحتی بکشند. مدارس و دانشگاه‌ها که همه تقریبا امسال تعطیل بودند و بخشی از کسب وکارها هم تعطیل بود و در ایام عید که به طریق اولی همه تعطیل هستند، پس ما باید بتوانیم روی اوقات فراغت مردم کار کنیم.

رییس جمهور افزود: تقاضا می‌کنم در برخی استان‌هایی که مقصد هستند، مانند مشهدالرضا، شمال، جنوب و شهرهای بزرگی مانند اصفهان و شیراز و جاهایی که بیشتر مقصد مسافرت است، در مقصد یک بسیج عمومی فوق‌العاده‌ای انجام بدهیم و مراقبت کنیم برای اینکه فاصله‌ها و پروتکل‌ها در کنار دریا، مناظر و جاهای دیدنی مراعات شود تا نوروز خوبی داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.