مدیرمراسم و آیین های حرم مطهر رضوی گفت: تاکنون برای 330هزار نفر که توفیق تشرف حضوری در حرم مطهر را نداشته اند زیارت نیابتی امام رضا(ع) انجام شده است.

 زیارت نیابتی برای دوستداران امام رئوف /ثبت نام ۳۵۰هزار نفر در این طرح

حجت الاسلام علی بخشی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش حضور فیزیکی زائران در حرم مطهر امام رضا (ع) طرح زیارت نیابتی از سوی آستان قدس رضوی برنامه ریزی و  مورد اجرا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این طرح از ۱۸آبان ماه سال جاری آغاز شد و افرادی که به دلیل مسائلی نظیر پیشگیری از شیوع کرونا و همچنین دوری مسافت توفیق حضور در بارگاه امام رئوف را نداشتند از طریق نرم افزار موبایلی  رضوان و همچنین سایت رضوی تیوی به نشانی tv.razavi در خواست زیارت نیابتی خود را به صورت انفرادی ثبت می کنند.

مدیرمراسم و آیین های حرم مطهر رضوی  افزود: پس از ثبت نام ، برای هر فرد و به نیابت از وی یک زیارت امین الله  در حرم مطهر و در مکان های تعیین شده قرائت می شود.

وی ادامه داد: در ماه های اول اجرای این طرح ، این زیارت نامه توسط خادمان رسمی و افتخاری  بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) قرائت می شد اما به دلیل افزایش ثبت نام ها از اوایل دی ماه مقرر شد زائرانی که در حرم مطهر رضوی نیز حضور پیدا می کنند در صورت تمایل امکان مشارکت در این طرح را داشته باشند و در نماز های جماعت توسط مکبران  و در مکان های مختلف حرم مطهر رضوی این طرح اطلاع رسانی می شود تا افرادی که تمایل به شرکت در این طرح و انجام زیارت نیابتی از سوی یک یا چند زائر را داشته باشند با مراجعه به مکان های مشخص شده و دریافت نام و نام خانوادگی فردی که تقاضای زیارت نیابتی داشته است یک زیارت امین الله به نیابت از وی قرائت کنند.

حجت الاسلام بخشی افزود: همچنین از روش های مختلف انجام این زیارت نیابتی به فردی که درخواست خود  را ثبت کرده است  اطلاع رسانی می شود ،  افرادی که در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی نظیر ایتا و  بله حضور داشته باشند عکسی از زائری که در حرم مطهر امام رضا(ع)  در حال خواندن زیارت امین الله به نیابت از فرد سفارش دهنده  است گرفته شده و  از طریق این شبکه های اجتماعی برای وی ارسال می شود.

مدیرمراسم و آیین های حرم مطهر رضوی  با بیان اینکه این طرح تاکنون بازخوردها و بازتاب های بسیار معنوی و جالبی داشته است، افزود: تاکنون حدود ۳۵۰هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و به نیابت از ۳۳۰هزار نفر از آنها نیز تاکنون زیارت امام رئوف قرائت شده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای  گروه های زیارتی که سال های قبل و در روزهای مشخصی در حرم رضوی حضور پیدا می کردند که در برخی موارد روزانه  این تعداد به ۱۰ تا ۲۰گروه می رسید و برنامه های ویژه ای را اجرا می کردند،  یک روز مانده به روزی که سال های قبل در حرم حضور پیدا می کردند با همه این افراد تماس گرفته می شود و به آنهاعنوان می شود که همانند فردا شما سال های قبل در حرم امام رضا حضور داشتید از این رو به نیابت از گروه شما فردا یک زیارت در حرم مطهر رضوی قرائت می شود.

وی افزود:  اگر همه افراد گروه تقاضای شنیدن این زیارت را که توسط مداحان خوانده می شود را داشته باشند از طریق فضای مجازی درگاه ارتباطی در شبکه ای که غالب افراد گروه عضو باشند ایجاد می شود تا امکان شنیدن این زیارت برای آنها فراهم شود. همچنین این امکان وجود دارد که این اطلاع رسانی از سوی مدیر گروه به همه افراد صورت بگیرد  که به نیابت از آنها و در سالروزی که  به صورت گروهی به حرم مطهر رضوی تشرف پیدا می کردند آستان قدس رضوی در محل صحن دارالهدایه به نیابت از گروه  زیارت نامه امین الله را قرائت خواهد کرد.  

حجت الاسلام بخشی  افزود: با توجه به آغاز ماه مبارک شعبان و همچنین در پیش بودن عید نوروز ، افرادی که توفیق تشرف حضوری در حرم مطهر رضوی را ندارند اما دل و ذهن آنها در صحن و سرای امام رئوف می باشد و ما نیز افتخار می کنیم که دل زائران و دوستداران حضرت را  به ضریح این امام از طریق این طرح گره بزنیم،   از طریق روش های گفته شده می توانند زیارت نیابتی خود را ثبت کنند تا به نیابت از آنها یک زیارت امین الله  در ایام ماه شعبان در حرم مطهر امام رضا(ع) قرائت شود.

وی ادامه داد: همچنین چهارشنبه هر هفته  ساعت ۱۰صبح به نیابت از دانش آموزان، معلمان و نیروهای آموزش و پرورش هر استان نیز یک برنامه  زیارت نیابتی ۴۵دقیقه ای به صورت زنده  در حرم مطهر رضوی انجام می شود که این طرح را از استان خوزستان و یزد شروع کرده ایم و همچنان نیز در حال اجرا می باشد که این برنامه از طریق شبکه شاد و همچنین شبکه صداوسیما هر استان  نیز پخش می شود تا جامعه دانش آموزی و فرهنگی آن استان به صورت کامل قادر به مشاهده این برنامه باشند که این برنامه نیز با بازتاب های معنوی بسیار جالبی همراه بوده است.

وی افزود: آموزش و پرورش خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه کشوری این برنامه از سوی وزارت آموزش و پرورش و صداو سیمای استان نیز پیگیری های مربوط به شبکه های استانی را انجام می دهد و آستان قدس رضوی نیز در صحن انقلاب میزبان مدیرکل آموزش و پرورش آن استان  و همچنین یک دانش آموزی قاری برجسته آن استان می باشد  . در این مراسم  به همراه قرائت زیارت نامه امین الله،  میان برنامه های زیارتی و گفتگوهایی با حضور کارشناسان مختلف و  دل نوشته های دانش آموزان  نیز اجرا می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    ناصرعبیداوی دعاکنید برام که دینم راکامل کنم