وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه بازگشت افغانستان به دهه ۹۰ میلادی ممکن نیست، تصریح کرد که طرح طالبان برای احیای امارت اسلامی غیرقابل اجرا است.

ظریف: طرح طالبان برای احیای امارت اسلامی عملی نیست

قدس آنلاین؛ «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در نشست «رایزینا» با تاکید بر اینکه طالبان باید مذاکرات با دولت افغانستان را آغاز کند، گفت که این گروه باید بخشی از روند صلح افغانستان باشد، نه اینکه این روند را کنترل کند.

وی افزود که نهادهای دموکراتیک افغانستان باید حفظ شده و این نهادها با رها کردن خشونت توسط طالبان و ملحق شدن این گروه به روند سیاسی باید جامع‌تر گردد.

ظریف با اشاره به تصمیم بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز گفت: حضور نیروهای خارجی هرگز به صلح و امنیت در منطقه ما کمک نکرده است و خروج نیروها دستکم زمینه خشونت‌ها را کاهش خواهد داد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: طالبان نباید از این فرصت برای افزایش خشونت‌ها استفاده کند،  آن‌ها نباید منتظر بمانند تا خلاء به وجود بیاید و بخواهد از این خلاء استفاده کند و افغانستان وارد جنگ شود.

وی افزود که تنها راه برای برقراری صلح در افغانستان این است که روند صلح به رهبری، مالکیت و کنترل افغان‌ها باشد؛ دیگران می‌توانند به این روند کمک کنند، می‌توانند روند را تسهیل کنند اما نمی‌توانند آن را دیکته نمایند، مردم افغانستان باید در این باره تصمیم بگیرند.

ظریف ادامه داد: می‌دانیم که طرح طالبان احیای دوباره امارت است ولی این طرح عملی نیست و توافق عمومی در مورد آن وجود ندارد، طالبان باید بداند که بازگشت افغانستان به دهه ۹۰ میلادی ممکن نیست، امارت چیزی نیست که افغانستان را بتوان بر آن بازسازی کرد.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.