سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: امیدواریم یک یا دو واکسن ساز ما در تیر ۱۴۰۰ به شکل انبوه، واکسن کرونا در اختیار ما قرار دهند.

خبرهای امیدوارکننده از واکسن‌های داخلی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علیرضا رئیسی پس از جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: محور بحث‌های امروز درباره بررسی آخرین وضعیت کشور و دنیا و نیز واکسن بود.
وی گفت: در این جلسه روند تولید واکسن داخلی و تامین واکسن وارداتی و.. را نیز بررسی کردیم.

جزئیات پیشرفت واکسن های ایرانی کرونا 

دکتر رئیسی ادامه داد: واکسن‌های تولید داخل در حال رسیدن به مراحل خوبی است. واکسن شفا فارمد یا همان واکسنی که در شرکت "کوبرکت" است در آستانه ورود به مرحله سه است. مرحله سه اگر به موفقیت برسد یعنی می‌توانیم واکسن را از این شرکت‌ها دریافت و واکسیناسیون را انجام دهیم.
وی افزود: موسسه رازی در آستانه مرحله دو، واکسن وزارت دفاع در آستانه ورود به مرحله دو و انستیتوپاستور هم در آستانه ورود به مرحله سه است.
دکتررئیسی گفت: همچنین واکسن سیناژر هم در مرحله تایید کمیته بالینی است. این خبر خوبی است که اگر مراحلش را طی کند و سازمان غذا و دارو تائیدیه بگیرد امیدواریم یک یا دو واکسن ما در تیر به شکل انبوه در اختیار مردم قرار گیرد.

ورود ۱ میلیون و ۸۹۵ هزار دُز واکسن خارجی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسن‌های وارداتی گفت: در مجموع ۱ میلیون و ۸۹۵ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است.
آقای رئیسی در این باره افزود: تا الان از روسیه حدود ۴۲۰ هزار دوز، از چین ۶۵۰ هزار دوز و از هند ۱۲۵ هزار دوز واکسن گرفته ایم.
وی گفت: قرار بود هند ۵۰۰ هزار دوز واکسن به ما تحویل دهد که ۱۲۵ هزار دوز آن تحویل داده شده است.
دکتر رئیسی افزود: از کره جنوبی هم ۷۰۰ هزار دوز واکسن تحویل گرفته ایم که درمجموع ۱ میلیون و ۸۹۵ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است.

تزریق حدود 500 هزار دُز واکسن کرونا 

دکتر رئیسی گفت: الان قریب به ۵۰۰ هزار نفر را واکسن زده ایم و امیدواریم در یک هفته تا ۱۰ روز آینده واکسیناسیون مرحله اول را که شامل کارکنان درمان، بیماران صعب العلاج و بیماران زمینه‌ای و خانه سالمندان است، تمام کنیم و اواسط اردیبهشت وارد مرحله دوم شویم.
وی درباره وضعیت مبتلایان به کرونا افزود: در هر خانواده یکی دو نفر درگیر این بیماری شده اند و سرعت گسترش این بیماری بسیار زیاد شده است. محدودیت‌ها تا آخر هفته تمدید شده و نیاز است شیوه نامه‌ها هم رعایت شود.
رئیسی افزود: برغم اعلام محدودیت‌ها، در بعضی استان‌ها و شهرها شیوه نامه‌های بهداشتی، بخوبی رعایت نمی‌شود. اگر چه وضعیت از دو هفته قبل بهتر شده است، اما شیوه نامه‌ها به شکل کامل اجرا نمی‌شود.

دستگاههای اجرایی مسئولانه عمل کنند

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های مسئول باید رصد کنند و با متخلفان برخورد قاطع شود گفت: همه دستگاه‌های دولتی باید مسئولانه عمل کنند، زیرا هنوز ۷۱ درصد نقض تردد در برخی شهرستان‌های استان‌های با وضعیت قرمز وجود دارد که در صدر همه استان‌های اصفهان، البرز، همدان، مازندران، فارس و آذربایجان شرقی بیشترین نقض تردد را دارند.
وی افزود: همچنین ۷۳ درصد نقض تردد هم در برخی شهرستان‌های نارنجی استان‌های اصفهان، البرز، فارس، مازندران، همدان و خوزستان است. همچنین ۶۶ درصد از نقض تردد شبانه در استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، گیلان و فارس است که تهران در صدر قرار دارد.

آخرین وضعیت تردد های مسافران خارجی 

دکتر رئیسی درباره مسافران خارجی گفت: ۳۸ درصد مسافران وارد شده و ۴۴ درصد از مسافران خارج شده، اتباع خارجی بوده اند. ۶ استان در اعمال قانون و نظارت بسیار خوب عمل کردند و ۷۰ درصد از نظارت‌ها و تذکرها و... در این استان‌ها انجام شده است و استان‌های خوزستان، مرکزی، یزد، اذربایجان شرقی، لرستان و گیلان از جمله آن‌ها هستند که خوزستان در صدر قرار دارد.
وی افزود: در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی و ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریم که این آمار روز دوشنبه همین هفته به روز رسانی خواهد شد.

رعایت شیوه نامه ها مهمترین راه مقابله با کرونا 

دکتر رئیسی گفت: در این شرایط هیچ راهی به جز رعایت دقیق شیوه نامه‌ها نداریم. دورهمی‌ها، مهمانی‌ها، تجمع درمکان‌های سربسته و... بسیار می‌تواند خطرآفرین باشد.


وی همچنین درباره نذری دادن در ماه مبارک رمضان نیز افزود: بهتر است اگر نذری داریم به شکل بیرون بر باشد یا اینکه مواد خشک تحویل نیازمندان داده شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.