میثم رادپور تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تورم دورقمی در کمین کشورهای توسعه یافته است.

تورم آمریکا دورقمی می‌شود

میثم رادپور تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان این مطلب به قدس آنلاین گفت: کالاهای اساسی و کامودیتی‌ها مانند فلزات، فلزات گرانبها و حامل‌های انرژی در دنیا وارد یک دوره صعودی بلندمدت شده‌اند و این امر می‌تواند درآمد ارزی ما را بهبود ببخشد.
وی افزود: این رشد مدتی است شروع شده ولی  به طور جدی ادامه دارد و ما در بلندمدت رشد کامودیتی‌ها را شاهد خواهیم بود. از آنجا که کشور ما نیز کامودیتی‌ بیس است این اتفاق می‌تواند باعث بهبوددرآمدهای ارزی ما شود.  
این مدرس دانشگاه، اضافه کرد: نظام‌های پولی و مالی بین‌المللی در کشورهای توسعه‌یافته به ویژه ایالات متحده مدتی است مساله‌دار شده‌اند که باعث تورم‌های قابل ملاحظه در این کشورها می‌شود. بر اساس نظریه برابری قدرت خرید، شتاب کاهش ارزش ریال در مقابل دلار کمی کند می‌شود. این نظریه می‌گوید اگر تورم شما در مقابل ارزی که مبنای سنجش پولتان قرار می‌دهید بیش از تورم آن کشور باشد پول شما کاهش بیشتری می‌یابد.  
رادپور با بیان اینکه تورم‌های قابل اعتنا در کمین کشورهای توسعه یافته است ادامه داد: در سالهای اخیر بی‌ملاحظگی‌های جدی در 7 الی 8 سال گذشته به خصوص بعد از 2007 و بدتر از آن بعد از دوره کرونا، از سوی مقامات امریکا رخ داده و این کشور تقریبا مثل ایران نقدینگی تولید کرده است منتها اثر افزایش نقدینگی روی اقتصاد ما بلافاصله به شکل تورم خود را نشان می‌دهد ولی در امریکا دیده نشده و به فراموشی سپرده شده اما این دو وضعیت می‌تواند به تورم بینجامد. اگر اینگونه باشد ارز ما وضعیت بهتری در مقابل کشورهای دیگر خواهد داشت.
این کارشناس بازارهای مالی در ادامه تصریح کرد: البته امریکا و کشورهای توسعه‌یافته نشان داده‌اند در این مواقع با اتخاذ روشهایی مثل فروش اوراق قرضه یا حتی جنگ‌افروزی و فروش تسلیحات اقتصادشان را نجات می‌دهند اما 70 درصد تجارت خارجی جهان با دلار است و همه کشورها اوراق قرضه‌اش را می‌خرند و تجار حاضر نیستند جز با دلار، یورو و نهایتا ین دارایی‌های خود را نگه دارند. رادپور افزود: مهم نیست در عمل برای دلار چه اتفاقی می‌افتد مهم این است که اعتماد به دلار دچار خدشه شده است. به لحاظ تئوریک و با همان متری که اقتصاد خودمان را می‌سنجیم مثل نقدینگی و کسری بودجه، اقتصاد امریکا باید تورم دو رقمی داشته باشد.  
وی ادامه داد: 25 درصد نقدینگی امریکا زیاد شده و این افزایش تنها ناشی از انجام عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی ‌اش و بخش مهمی از آن به دلیل فروپاشی از طریق سیاستهای بودجه‌ای بوده که دولت آمریکا مستقیم به افراد و بنگاه‌ها داده و حساب سپرده‌شان را شارژ کرده است این امر با زمانی که بانک مرکزی اوراق قرضه را از بازارها جمع‌آوری می‌کند و پایه پولی شامل آن می‌شود فرق می‌کند.  
این کارشناس بازارهای مالی اظهار کرد: کالاهای اساسی در 7 الی 8 ماهه گذشته و نرخ اوراق قرضه رشد کرده که یکی از نشانه‌های تورم است از طرفی شاخص دلار حدود ده تا دوازده درصد ریخته و اگر همینطور پیش برویم شاخص سی پی آی یا شاخص بهای مصرف‌کننده در ایالات متحده تا دو سه ماه دیگر رکورد چهارساله را می‌شکند. پیش‌بینی من این است که این کشور کمی بیش از بیست و دو، سه درصد تورم داشته باشد که امیدوارم این امر در کل به نفع ما بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.