آیت الله عالمی گفت: در ماه رمضانی که با نفس کشیدن و خوابیدن در آن برایمان ثواب می نویسند، مشخص است که ارزش و بهای اعمالی مانند مواسات که اراده و فعالیت و صرف هزینه و... نیاز دارد بسیار بسیار بالا خواهد بود.

غفلت از مواسات در ماه رمضان باعث خسران است

آیت الله حسن عالمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: خدارا شاکریم که یک بار دیگر توفیق یافته ایم ماه رمضان را درک کنیم. رمضان ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد و خداوند عالم برای این ماه، آثار و برکات بخصوصی قرارداده است.

وی ادامه داد: ازجمله این برکات این است که، اعمال انسان در ماه مبارک رمضان و کارهای نیکی که از او صادر می شود، با قیمت و بها و اجر و ثواب متناسب با ماه رمضان ثبت می شود. براساس روایاتی که به ما رسیده است، ثواب و اجر اعمال نیک بسیار بیشتر از ماههای دیگر سال است.

وی عنوان داشت: درخطبه شعبانیه رسول گرامی اسلام(ص) آمده است: "أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ" بدین معنی که: ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است. برخی بزرگان نیز این عبارت را اینطور تعبیر کرده اند که: ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش برشما سایه افکنده است. در این دوجمله "به سمت شما رو آورده است" و "سایه افکنده است" تفاوت بسیاری وجود دارد.

آیت الله عالمی افزود: همه این تعابیر در این خطبه تشویق مردم به ماه رمضان و عبادت و بندگی خداست وعبادات در این ماه اجر فراوان دارند. البته باید دانست که عبادت تنها خواندن نماز و قرآن و روزه داری نیست، مواسات و همدلی و کمک به دیگران نیز نوعی عبادت محسوب می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ارزش انجام مواسات و همدلی در این ماه نسبت به دیگر ماه ها بیشتر است، خاطرنشان ساخت: درابتدا لازم است معنی و مفهوم مواسات شناخته شود. تعابیر بیانگر این است که مواسات همراهی کردن با دیگران و دستگیری کردن از دیگران از موضع ادای حقوق برادرانه و ادای حقوق فردی از جامعه به نسبت فرد دیگری از جامعه است. به بیان ساده تر مواسات نوعی ادای حق مسلمان بر برادر و خواهر مسلمان خود است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری بااشاره به این نکته که وقتی در احادیث مربوط به ماه رمضان دقیق می شویم ارزش و بهای مواسات بسیار بیشتر از این خواهد بود، ابراز داشت: در ماه رمضان که دربیان پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند: در ماه رمضان نفس هایتان تسبیح و خوابتان عبادت محسوب می شود، دقت کنیم متوجه می شویم که عملی مانند نفس کشیدن که غیر ارادی است و انسان بدان محتاج است و اگر نفس نکشد ادامه حیات ممکن نیست و همچنین خوابی که باعث تعطیلی قوای پنچگانه بدن است و از کار می افتند بازهم برای آن ثواب در نظر گرفته می شود، آنگاه برای مواسات و همدلی که برای انجام آن اراده و فعالیت و صرف هزینه و... لازم است چه میزان ثواب نگاشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال سعادت دنیا و آخرت خود هستیم باید به موضوع مواسات بخصوص در ماه رمضان بیش از پیش توجه داشته و هر چه در توان داریم و برایمان مقدور است در این راه صرف کنیم. این کار با ثواب بسیار مضاعف و به تعبیر اینجانب "اضعاف مضاعف" است.

وی متذکر شد: نباید از مواسات در ماه رمضان غفلت شود چون این غفلت باعث خسران و زیان است. مومنین باید موضوع را جدی بگیرند و به صدقه محدود اکتفا نکنند. تا اندازه ای که وسع و توان وجود دارد و متناسب با توان و دارایی است، باید در این زمینه کوشا بود. خدمت کردن بخشی از بندگان به بخشی دیگر یکی از تکالیف الهی است. امیدوارم توفیق داشته باشیم تا به تکالیف و وظایف خود بیش از پیش عمل کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.