معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: بروز اختلالات فرهنگی و اجتماعی در سطح روستا و رواج سبک زندگی شهرنشینی در روستاها از پیامدهای مهاجرت به روستا ها است

افزایش فرصت های اقتصادی یکی از پیامدهای مهاجرت به روستاهااست

 تغییر کاربری زمین های کشاورزی و ساخت در زمین زراعی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که چند سالی است به یک چالش حل نشده تبدیل شده و مشکلات زیادی را برای روستاهای زیادی در سطح کشور فراهم آورده است. در این زمینه با مجید معصومی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفتگو کرده ایم که می خوانید:

بفرمایید چه تعداد روستا در مشهد وجود دارد؟

بر اساس سرشماری سال ۹۵ تعداد کل روستا های واقع در شهرستان مشهد ۵۸۶ روستا بوده که از این تعداد در حدود ۳۲۷ روستا دارای بیش از ۲۰ خانوار است.

در این سال ها به دلیل گرانی زمین شاهد مهاجرت از مشهد به روستاها بوده و هستیم این هجوم از شهرها به روستاها چه آسیب ها و چه مزایایی دارد؟

پیامدهای مهاجرت از شهرها به روستاها را می توان از چند بعد  مورد بررسی و احصا قرار دارد. بعد کالبدی و فضایی این مهاجرت ها شامل، گسترش مساحت روستا و تخریب اراضی کشاورزی و باغات، افزایش تقاضای تغییر کاربری اراضی در داخل روستا، افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح روستا، از بین رفتن بافت بومی و سنتی روستا، تغییر و دست اندازی به چشم اندازطبیعی روستا، ایجاد تعارضات مالکیتی در سطح روستا، افزایش هزینه های تامین زیر ساخت ها از قبیل اجرای آسفالت و تامن انشعابات برای ساکنین است.

اما این مهاجرت ها  می تواند پیامدهای اجتماعی و فرهنگی هم داشته باشد. مثل بروز اختلالات فرهنگی و اجتماعی در سطح روستا و رواج سبک زندگی شهرنشینی در روستاها است.

ولی در این میان پیامدهای اقتصادی این مهاجرت ها خیلی هم بد نیست چون می تواند باعث افزایش فرصت های اقتصادی در سطح روستا ها به واسطه شکل گیری مشاغل و خدمات جدید  شود در کنار اینکه بورس بازی زمین و بالا رفتن قیمت زمین را در روستا ها افزایش دهد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بحث ساماندهی زمین های زراعی که این روزها در حال تبدیل شدن به ساختمان های ریز و درشت می شود چه کارهایی انجام داده است؟

به طور کلی در زمان تهیه طرح هادی اراضی و باغی دایر و با ارزش از طرح خارج شده و یا با حفظ کاربری (زراعی و باغی) در داخل طرح باقی می مانند پس از تهیه طرح نیز در صورت تقاضای تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی از دستگاه متولی (جهاد کشاورزی) استعلامات لازم صورت گرفته و سپس در کمیسیون تغییر کاربری مطرح می گردد.

در خصوص ساخت و سازهای صورت گرفته نیز مسئولیت کنترل و نظارت بر ساخت و سازها در داخل طرح هادی بر عهده دهیاری بوده و در خارج از آن بر عهده جهاد کشاورزی می باشد. دهیار موظف است تخلفات صورت گرفته را به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع و یا در صورتی که ملک در خارج از طرح هادی و در حریم شهرها واقع شده باشد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می شود.

در بحث طرح توسعه ای چه کارهایی انجام داده اید و چه برنامه ای دارید؟

در زمینه تهیه طرح های هادی تا کنون در شهرستان مشهد برای ۲۸۳ روستای بالای بیست خانوار طرح هادی تهیه شده که شاخص برخورداری این روستاها از طرح هادی در حدود ۸۶ و نیم درصد می باشد. شایان ذکر است از ۲۸۳ روستای دارای طرح نیز ۱۱۲ روستا دارای طرح هادی بازنگری می باشند.در خصوص صدور اسناد نیز در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر شهرستان مشهد (بینالود و ملک آباد) برای ۳۱۵ واحد مسکونی سند صادر شده است. اسناد صادره روستایی نیز تا کنون برای ۳۰۶۸۱ واحد مسکونی سند صادر شده است. در روستاهای شهرستان مشهد تا کنون ۵۱۱ قطعه زمین به واجد شرایط واگذار شده است.

در خصوص اجرای طرح هادی نیز تا کنون ۸۶ روستا اجرای طرح و ۳۶۹۰ تن قیر رایگان در سطح روستاهای شهرستان مشهد توزیع شده و سطحی معادل ۲۱۸/۰۸۳/۱ متر مربع آسفالت گردیده است

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.