آذربایجان غربی- متأسفانه به دلیل مشکل پیمان ارزی و برخی مسائلی که برای تجار و صادرکنندگان به دلیل تعهد ارزی بوجود آمده با مشکل صادرات این محصول مواجه شدیم.

سیب درختی در صف صادرات

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: سیب‌درختی برای کشاورزان ارومیه، اشنویه، سلماس و مهاباد به‌عنوان یک محصول حیاتی و برای استان آذربایجان غربی یکی از پیشران‌های اقتصادی محسوب می‌شود که این روزها در گوشه سردخانه‌ها در انتظار صادرات است.

صادرات سیب از سال گذشته به دلایل مطروحه با مشکلات ریزودرشتی روبرو است و باوجوداینکه بخشی از سیب‌های تولیدی این استان در طرح میوه شب عید توزیع‌شده و بخشی نیز صادرشده است اما هم چنان محصول بسیاری در سردخانه‌ها باقی‌مانده است که تنها راه جلوگیری از فسادپذیری آن‌ها صادرات است.

موانع سد راه صادرات سیب و انباشت این محصول بر روی دست باغداران آذبایجان غربی  در آخرین ماه‌های سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی را به ارومیه کشاند.

خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در سفر به ارومیه طی سخنانی اظهار کرد: نگرانی از بابت صادرات سیب وجود ندارد و این در حالی است که هنوز هم نگرانی باغداران رفع نشده است و بخش زیادی از محصولات این استان در سردخانه‌ها مانده است.

مشکلات تولیدکنندگان

طبق بررسی‌ها این استان در بسته‌بندی، صادرات، حمل‌ونقل سیب‌درختی دارای مشکلات است.طبق اظهارات صاحب‌نظران این بخش در صورت عدم تحقق صادرات درحالی‌که می‌توان سیب درجه‌یک این استان را ‌به ارز و دلار تبدیل کرد اما بدون تعارف خوراک دام خواهد شد.

در شرایط اقتصادی کشور و مشکلات ارزی موجود، حذف یارانه‌های صادراتی، تعلیق کارت‌های صادراتی، پیمان‌سپاری در موضوع سیب و چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات، ارزش‌گذاری پایین سیب‌درختی صادراتی استان در گمرکات و چند برابر شدن هزینه‌های حمل‌ونقل هم بر این مسائل دامن می‌زند و نیازمند تعامل و پیگیری‌های فشرده مسئولان است تا زحمات یک‌ساله باغداران استان یکجا به هدر نرود.

درآمد ۲۰۰ میلیون دلاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه این استان رتبه اول تولید سیب کشور با یک میلیون  و 200 هزار تن در سال رادار است اظهار می کند:  ۲۰۰ میلیون دلار حداقل ارزش سیب‌های این استان است.

رسول جلیلی بابیان اینکه کشاورزان ما زبان اعتراض ندارند و با سختی در این مسیر تلاش می‌کنند، بیان می کند: سال ۹۸  ۷۵ درصد سیب کشور از این استان صادر شد و لذا در سال ۹۹ هم منتظر این صادرات بودیم.

وی با ابراز نگرانی از عدم صادرات دسترنج کشاورزان اذعان می کند: چند موضوع که خارج از اختیارات وزارت کشاورزی است، مانع صادرات آسان سیب‌درختی شد که مهم‌ترین آن موضوع تهاتر سیب و محصولات گرمسیری بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تعهد سپاری ارزی  و تعلیق کارت‌های بازرگانی را نیز از دیگ موانع سد راه صادرات عنوان کرد و افزود: متأسفانه کرایه‌های حمل‌ونقل نیز ۲۰ برابر شده است و این نیز بر مشکلات صادرات کنندگان استانی افزوده است.

وی بابیان اینکه بسیاری از کشورها مانند ترکمنستان خواهان سیب ایرانی هستند بیان کرد: این در حالی است که در سال گذشته به دلیل کرونا این سفارش‌ها پذیرفته نشد و صادرات را کاهش داد.

دوگانگی در صادرات و واردات

در همین حال نماینده مردم مهاباد در مجلس:شورای اسلامی بابیان اینکه ۱۵۰ هزار تن سیب آذربایجان غربی در سردخانه‌ها باقی‌مانده است اظهار کرد: ۱۰درصد سیب تولیدی استان از سال گذشته در سردخانه‌ها باقی‌مانده است.

محمود زاده با تأکید به اینکه یکی از دلایلی که سیب تولیدی سال گذشته استان تاکنون در سردخانه‌ها مانده به ممانعت صادرات توسط سازمان صنعت معدن و تجارت برمی‌گردد، اظهار کرد: با توجه به اینکه وظیفه بازاریابی را مجلس به جهاد کشاورزی داده بود در جلسه سران ۳قوه این وظیفه را به وزارت صنعت معدن و تجارت داد و این وزارت با بهانه تنظیم بازار جلو صادرات سیب را گرفت که این دوگانگی تصمیم‌گیری در واردات و صادرات سیب باعث شد ۲۵روز صادرات سیب متوقف شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با پیگیری‌ها حکم وزارت صنعت معدن و تجارت کنسل و صادرات سیب بعد از ۲۵ روز برقرار شد.

محمود زاده با تأکید به اینکه در سال گذشته ابلاغ قانون واردات موز وانبه به‌جای صادرات سیب موجب رونق صادرات شد، خاطرنشان کرد: از اقدامات مجلس درجهت حمایت از صادرات سیب ، پرداخت مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان سیب است.

محمود زاده ادامه داد:  متاسفانه برخی از صاحبان سیب استان نیز به امید گرانی سیب از صادرات و فروش سیب امتناع کردند و اکنون با کاهش قیمت سیب متضرر شده اند ‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.