محققان و پژوهشگران اعلام کردند میزان هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲ تریلیون دلار رسیده است.

 آمریکا و چین در صدر بیشترین هزینه‌ در حوزه نظامی

قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، تازه ترین گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم نشان می دهد بحران شیوع ویروس کرونا هیچ تاثیری بر هزینه های نظامی جهان نداشته و کشورهای دنیا طی سال ۲۰۲۰ بیش از ۱.۹۸۱ تریلیون دلار برای خرید تسلیحات نظامی هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۲.۶ درصد افزایش داشته است. این در شرایطی است که تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴.۴ درصد کاهش داشته است.

دیه گو لوپز داسیلوا یکی از نویسندگان گزارش در این باره گفت: چنین اتفاقی قابل پیش بینی بوده است. شاید به خاطر شیوع ویروس کرونا، مردم تصور کنند که هزینه های نظامی جهان شاید کاهش یابد ولی جمع بندی ها نشان می دهد ویروس کرونا هیچ تاثیر مهمی بر هزینه های نظامی جهان نداشته است.

نکته قابل توجه اینکه سهم هزینه های نظامی در تولید ناخالص داخلی جهان از ۲.۲ به ۲.۴ درصد افزایش یافته است، این بیشترین رشد از بحران مالی ۲۰۰۹ به شمار می رود.

این گزارش نشان می دهد ۱۲ کشور عضو ناتو در سال ۲۰۲۰ به هدف تعیین شده این سازمان برای اختصاص ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود به هزینه های نظامی دست یافته‌اند. در سال ۲۰۱۹ تنها ۹ کشور به این هدف رسیده بودند.

آمریکا و چین با فاصله زیاد همچنان بیشترین هزینه های نظامی را در بین کشورهای جهان در اختیار دارند. آمریکا ۳۹ درصد و چین ۱۳ درصد کل هزینه های نظامی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

هزینه‌های نظامی چین در سال ۲۰۲۰ با ۲۶ درصد رشد به ۲۵۲ میلیارد دلار رسیده است.

هزینه‌های نظامی آمریکا نیز برای سومین سال متوالی افزایش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.