کارشناس سیاست خارجی و بین الملل گفت: همه مقامات کشور بر این نظر متفق القول هستند که روی برجام و مباحث کلان سیاست خارجی و اقتصادی باید با دنیای بیرون بحث شود تا خواسته های ایران به صورت کامل محقق شود، قطعا دعای خیر رهبر انقلاب هم پشت سر آنهاست تا بهترین مذاکره و دستاورد را برای ملت ایران به ارمغان بیاورند، لذا با سنگ اندازی های دشمن صهیونیستی نباید منافع خود را رها کنیم.

تلاش سخت کوشانه برای اعاده حقوق ملت در وین خواست و مصلحت نظام است

امیر علی ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی و آمریکا در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به آنچه به عنوان توطئه های مکرر رژیم صهیونیستی در مسیر سنگ اندازی برای دست یافتن به یک توافق هسته  ای بین ایران و قدرت های بزرگ مطرح است گفت: بعد از ماجرای حمله به سایت نطنز ومشخص شدن اینکه رژیم صهیونیستی دراین موضوع دخیل بوده است برخی از کارشناسان و سیاسیون معتقد بودند که باید از وین برگردیم و برخی نیز معتقد بودند برای اینکه رژیم صهیونیستی به اهداف خود نائل نشود باید سخت کوشانه برای اعاده حق ملت در برجام تلاش کنیم، لذا دو دیدگاه دراین موضوع دچار اختلاف نظرهایی شدند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: بنده معتقدم  هر دو جریان سیاسی باید به این موضوع توجه کنند که کشور دارای ساختار سیاسی و تصمیم گیری شناخته شده است همه دنیا هم ساختارهای سیاست خارجی ما در مواجهه با کشورهای مختلف از جمله آمریکا رامی شناسند، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب مسوول تصمیم گیری سیاست های کلان کشور هستند و دارای نهادی به نام شورای عالی امنیت ملی هستیم که شخصیت‌هایی مثل رئیس جمهور، وزیر خارجه و دستگاه‌های امنیتی در آن حضور دارند که همگی خواهان اعاده حقوق ملت ایران هستند.

ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در این باره تصریج نمود: ضمن اینکه همه مقامات کشور بر این نظر متفق القول هستند که روی برجام و مباحث کلان سیاست خارجی و اقتصادی باید با دنیای بیرون بحث شود تا خواسته های ایران به صورت کامل محقق شود، قطعا دعای خیر رهبر انقلاب هم پشت سر آنهاست تا بهترین مذاکره و دستاورد را برای ملت ایران به ارمغان بیاورند، لذا با سنگ اندازی های دشمن صهیونیستی نباید منافع خود را رها کنیم.

 امیر علی ابوالفتح در این باره توضیح داد: بنابراین مذاکره جزء استراتژی پذیرفته شده از سوی نظام است که ممکن است عده ای درداخل موافق یا مخالف باشند، این بحث بین سیاسیون و جناح های مختلف یک امر طبیعی است چرا که هر موضوعی موافقان و مخالفان خود را می تواند داشته باشد، اما هنگامی که موضوعی از سوی مقام معظم رهبری تایید می شود یعنی نظام چنین تصمیمی اتخاذ کرده و جزء سیاست های  کلان نظام است، ایشان تشخیص دادند که مذاکرات انجام شود اگر هم تشخیص بدهند که مذاکرات انجام نشود، قطعا مذاکرات متوقف می‌شود.

وی در خصوص عدم فرسایشی شدن مذاکرات برجام که توصیه رهبر انقلاب است گفت: عین همین موضوع که مذاکرات نباید طولانی شود و به ضرر کشور است از سوی مقامات مذاکره کننده ایرانی هم مورد تاید و تاکید قرار گرفته، بنابراین موضوع نشست های وین در راس نظام تصمیم‌گیری شده که بدنه اجرایی نظام در حال مذاکره و رایزنی هستند وحتما این موضوع به مصلحت کشور است که انجام می‌شود. قطعا هر زمان که احساس شود، مصلحت نیست جلوی آن گرفته می‌شود،اینکه اسرائیل به  تاسیسات نطنز حمله کرده، پس ما باید از وین برگردیم و نشست برای اعاده حقوق ملت را کنار بگذاریم درست نیست و مطابق  تشخیص رهبر انقلاب و تمام جمع بندی‌های سیاسی، مشاوره ها و رایزنی های انجام شده دراین موضوع نیست. بنابراین این موضوع را همه ما باید درک کنیم که وقتی بلندپایه ترین مقام کشور نشست وین را در حال حاضر به صلاح کشور می دانند نباید سخنی غیر از این گفته شود.

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل درخصوص توجه مذاکره کنندگان به خطوط قرمز و عدم عدول از آن تاکید کرد: به هر حال دقت در روند مذاکرات بسیار واجب است، مصلحت و خطوط قرمز کشور باید مد نظر قرار بگیرد، منافع کشور تامین شود. به هر حال هر مذاکره ای که بین کشورهای مختلف انجام می شود بر مبنای منافع طرفین بسته می شود لذا ما هم باید تا حد ممکن منافع کشور را دنبال کنیم و صبور باشیم و ببینیم خروجی مذاکرات چه می‌شود؟ کسانی که در حال حاضر در  صحنه مذاکرات هستند چشم انداز روشنی را به تصویر می کشند که امیدواریم اینگونه باشد، یقینا دست یافتن به یک توافق چند جانبه زمن بر است وامیدواریم با گذشت زمان  همه چیز به نفع ما تغییر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.