حجت الاسلام شهامت گفت: امام حسن(ع) سیاست دینی و خدا محور را به مفهوم رعایت حقوق خدا، رعایت حقوق بندگان و جامعه و رعایت حقوق اموات تعریف کرده اند.

تعریف سیاست خدامحور در بیان امام حسن(ع)/ امام مجتبی(ع) اسوه حسنه الهی بود

حجت الاسلام حسین شهامت استاده حوزه و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسب میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) به بیان نقش با عظمت ایشان در احیا و پیشبرد اسلام پرداخت و گفت: امام حسن علیه السلام پس از شهادت پدرشان در حساسترین زمان، عهده دار مقام امامت شد و دوران بسیاری سختی را سپری کرد، اما چون حجت خدا و ساسة العباد است، توانست پیروان اهل بیت علیهم السلام را از اختناق سخت بنی امیه عبور دهد.

حجت الاسلام شهامت افزود: گرچه بعد از امام مجتبی(ع) بنی امیه حادثه عاشورا پیش آمد، اما شرایط پس از امام مجتبی به گونه ای شد، که خون امام حسین علیه السلام جوشید و اثر آن عالمگیر شد. بنی امیه می خواست به نحوی اهل بیت علیهم السلام را از بین ببرند که اثر جهانی نداشته باشد، اما امام مجتبی این  را مدیریت کرد. حقیقتا نقش ایشان بسیار عجیب است و مانند پدر و برادر، شجاع، اهل میدان و فرمانده جنگ بود و در جنگ جمل و پیروزی مؤمنین نقش بسزایی داشت.

کارشناس امور دینی در باب اخلاق، کرامت و سیاست و کیاست، امام حسن(ع) را اسوه حسنه توصیف کرد و افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «یا ایها الذین آمنو اتقوالله و کونوا مع الصادقین» مؤمنین باید تقوای الهی پیشه کنند و همراه با صادقین باشند. امام مجتبی اتم جلوه صدق و از اصحاب کسا و مباهله است و آیات قرآن در شأن او پدر و مادر او و برادر او نازل شده است. امام مجتبی(ع) اسوه حسنه الهی است.

وی با نقل روایتی از امام حسن(ع) تصریح کرد: دو نکته بسیار برجسته در سفارشات آن حضرت وجود دارد. در کنار حرکت عظیم ایشان، بحث خدامحوری است. برخی می گویند که باید سیاست از دین جدا باشد، اما دین منهای سیاست یعنی دین منهای دین. اگر دین از سیاست جدا بود ائمه علیهم السلام به شهادت نمی رسیدند و امام زمان سالیان سال نیاز نبود در پس پرده غیبت باشند. ائمه علیهم السلام ساسة العباد بودند، منتها سیاست ایشان با سیاست بنی امیه و سلاطین و هواپرستان کاملا متفاوت بود. کسی از امام مجتبی علیه السلام در مورد سیاست سوال کرد؛ ایشان فرمود: "السیاسة ان ترعی حقوق الله و حقوق الاحیاء و حقوق الاموات" یعنی آنکه حق خدا رعایت شود، حق مردم و جامعه رعایت شود، حق مردگان نیز رعایت شود. "واما حقوق الله، اداء ما طلب و الاجتناب عما نهی" سیاست دینی و حق خدا یعنی آنچه واجب کرده است را انجام دهی، و از آنچه نهی کرده اجتنبا کنی. بذا بنی امیه سیاست نداشت، آنها حیله گر بودند.

حجت الاسلام شهامت ادامه داد: اما در مورد حقوق مردم، امام علیه السلام فرمود: "فهی أن تقوم بواجبک نحو اخوانک و لا تتاخر عن خدمت امتک و أن تخلص لولی الامر ما اخلص لامته" وظیفه ات را نسبت به برادران و خواهران ایمانی ات به انجام برسانی و نسبت به جامعه ات کم نگذاری، در هر سمت و جایگاهی که هستی. حاکم و مردم در قبال همدیگر مسئولیت پذیر باشند. همچنین اگر دیدیم که یکی از نزدیکان و اطرافیان از مسیر هدایت منحرف شده، از او غافل نشوی.

این کارشناس امور دینی با تبیین حقوق اموات توضیح داد: امام مجتبی علیه السلام در مورد این حق می فرماید: "ان تذکر خیراتهم" اینکه خوبی هایشان را بیان کنیم و عیب های آنها را ذکر نکنیم. امام حسن علیه السلام مظهر بردباری، مظهر شجاعت، مظهر بندگی خدا و مظهر کرم بود. ایشان در میان ائمه به کریم اهل بیت معروف است. یعنی آنکه تمام کرامت های اخلاقی در وجود ایشان تجسم داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.