۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 750059

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS)، رابطه آمریکا و کره جنوبی در دوره جدید جهان را بررسی کرده و نقش کشور جنوب شرقی آسیا در تقابل ایالات متحده با چین را زیر ذره‌بین برده است.

اتحاد جدید کره و آمریکا، چرا و چگونه؟

پس از اینکه در سال ۱۹۵۳ جنگ کره به پایان رسید، ژنرال داگلاس مک آرتور، فرمانده نیروهای متحد در این جنگ گفت: کره به ۱۰۰ سال زمان برای بازگشت به شرایط عادی پس از جنگ نیاز دارد. حتی مسئول آژانس بازسازی کره که از طرف سازمان ملل این وظیفه را عهده‌دار شد نیز آن‌قدر در خصوص بازگشت به شرایط عادی کره بدبین بود که آن را به شکوفه زدن گل در سطح زباله تشبیه کرد.

اما برای این سرزمین ویرانه زمانی کمتر از ۵۰ سال نیاز بود تا نه تنها به شرایط عادی برگردد بلکه خود را به عنوان یک قدرت در جهان مطرح کند. از دهه ۱۹۶۰، اقتصاد کره ۴۰۰ برابر بزرگ‌تر شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ به یازدهمین اقتصاد قدرتمند جهان بدل شود. آن‌ها از نظر نظامی نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و با کسب رتبه ششم، بالاتر از کشورهایی مثل انگلیس، فرانسه و آلمان قرار دارند. هیچ شکی نیست که کره جنوبی برای این پیشرفت وامدار آمریکا و شرکت این کشور در جنگ کره و همین‌طور کمک‌های مالی پس از آن است و در کنار هم جنگیدن آن‌ها در جنگ‌های دیگری مانند ویتنام و حتی عراق اتحادشان را قوی‌تر نیز کرده است. اما اکنون در دوره‌ای جدید قرار داریم و ارتباط این دو کشور چندین چالش و معضل را شاهد است. بدون شک اصلی‌ترین معضل دو طرف بحث هسته‌ای کره شمالی محسوب می‌شود. آمریکا و کره جنوبی نگاهی متفاوت به این قضیه دارند که به شکل تأثیر این ویژگی کره شمالی در جنگ احتمالی مرتبط است و همین‌طور اینکه نظر این دو کشور به صورت کلی در مورد جنگ نیز متفاوت است. یکی از معضلات دیگر رابطه آمریکا و کره جنوبی که دو طرف را دور از یکدیگر نگه داشته، بحث نزاع میان آمریکا و چین است. با همه تعریف‌هایی که در مورد اتحاد میان کره و آمریکا مطرح کردیم که می‌توان به آن لقب اتحاد خونی داد، این را نیز نباید فراموش کرد که چین اصلی‌ترین شریک تجاری کره جنوبی محسوب می‌شود. به همین دلیل این سؤال که در تقابل آمریکا و چین، کره جنوبی در کدام طرف خواهد ایستاد پرسشی سخت محسوب می‌شود. پس از آنکه رابطه دیپلماتیک آمریکا و چین در زمان نیکسون عادی‌سازی شد، شاهد بالا و پایین‌های زیادی میان این دو طرف بوده‌ایم. کره جنوبی نیز تلاش کرده مانند آمریکا، در مقابل چین رفتاری پیچیده از خود نشان داده و در خطی صاف قدم نگذارد. آمریکا مدت‌هاست در رابطه با چین، به کره جنوبی نه به عنوان یک متحد، بلکه به عنوان یک حائل نگاه می‌کند که می‌تواند توازن مورد نظر را بین آن‌ها و چین حفظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.