آیین مجازی گرامی‌داشت میلاد پربرکت امام حسن مجتبی(ع) کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد.

آیین مجازی گرامی‌داشت میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و توقف خدمات‌رسانی نهادهای مختلف همچون کتابخانه‌ها و موزه‌ها بر طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، جشن وقف‌نامه‌ای خود را با انتشار کلیپی در بستر مجازی برگزار کرد تا بنابر مقتضیات روز به نیت واقف مجموعه نیز پاینده بوده باشد.
معرفی و نمایش تصاویر قرآن منسوب به دست‌خط مبارک امام حسن مجتبی(ع) گنجینه ملک همراه با تاریخچه خط کوفی، مهم‌ترین بخش این برنامه مجازی بود.
نمایش تصویرهایی از تالار خوش‌نویسی این موزه و گزیده‌ای از برگزاری مراسم وقف‌نامه‌ای میلاد پربرکت امام حسن مجتبی(ع) کتابخانه و موزه ملی ملک در سال‌های گذشته همچون اجرای تواشیح، از دیگر بخش‌های این برنامه مجازی محسوب می‌شود.
آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت میلاد پربرکت امام حسن مجتبی(ع) کتابخانه و موزه ملی ملک در پیش از دوران شیوع بیماری کرونا بر پایه سفارش حاج حسین آقا ملک، بنیانگذار و واقف این مجموعه با دعوت از مهمانانی از اقشار مختلف و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در محل این موقوفه برپا می‌شد.
معرفی قرآن منسوب به دست‌خط امام حسن مجتبی(ع)
این مصحف ارزشمند به خط کوفی در ۲۰ ورق از پوست آهوی نخودی رنگ با حاشیه آهار مهره، به طول ۲۰ سانتی‌متر و ۸ میلی‌متر و عرض ۱۵ سانتی‌متر نوشته و با بیاضی مقوا با رویه پارچه‌ای قرمزرنگ مجلد شده است.
همچنین دست‌خط و مُهر شاه اسماعیل صفوی در انتهای یکی از برگ‌های این اثر ارزشمند قابل مشاهده است که نشان می‌دهد این قرآن در گذشته در دربار صفوی نگهداری می‌شده است.
این قرآن نفیس منسوب به دست‌خط امام حسن مجتبی(ع)، از قدیمی‌ترین آثار موجود در گنجینه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. یک ورق از این قرآن نایاب در قابی مخصوص در تالار خوش‌نویسی این موزه در معرض دید عموم قرار دارد.
مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از آغاز ماه مبارک رمضان، منتخبی از نفایس قرآنی و ادعیه گنجینه خود را در قالب ویدئوکلیپ و فتوکلیپ با اطلاعاتی جذاب در بستر شبکه‌های مجازی رسمی خود همچون وب‌سایت مؤسسه به نشانی www.malekmuseum.org معرفی کرده است.
این مجموعه فرهنگی در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد. خدمات آن با توجه به دوران شیوع بیماری کرونا همچنان به ‌صورت غیرحضوری و مجازی به دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی ارائه می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند ویژه برنامه‌های ماه رمضان کتابخانه و موزه ملی ملک از جمله ویدئوکلیپ آیین گرامی‌داشت ولادت امام حسن مجتبی(ع) را از طریق مراجعه به صفحه اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library، تماشا کنند.
منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.