رئیس اداره کل فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر علیرغم اعلام آمادگی اکثر تولید کنندگان برای ایجاد کارگاه های قالیبافی متاسفانه بسیاری از بافنده ها رغبت لازم برای انجام این کار را به دلایل (عدم همخوانی درامد با هزینه هاو ...) ندارند .

بافندگان  خراسانی رغبتی برای ایجاد کارگاه قالیبافی ندارند

مهدی کلالی رئیس اداره کل فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  در گفتگو با قدس آنلاین در توضیح وضعیت بازار تولید فرش در استان خراسان با توجه به شعار سال و موانع پیش روی تولید کنندگان این صنعت بیان کرد: در حال حاضر علیرغم اعلام آمادگی اکثر تولید کنندگان برای ایجاد کارگاه های قالیبافی متاسفانه بسیاری از بافنده ها رغبت لازم برای انجام این کار را به دلایل (عدم همخوانی درامد با هزینه هاو ...) ندارند بطوریکه اگر در هر نقطه از استان از سوی بافنده ها اعلام آمادگی شود با توجه به موجود بودن ظرفیت های لازم سریعا سرمایه گذار مناسب معرفی شود.

وی ادامه داد:  با توجه به این قضایا به کلیه فرمانداریها و استانداری مکاتبه شده و درخواست گردیده ظرفیت سنجی های لازم صورت گرفته و در صورت اعلام امادگی سرمایه گذار معرفی شود.

کلالی ادامه داد: در همین راستا از سوی مرکز ملی فرش سازمان صمت پیگیریهای جدی در زمینه تامین زیر ساختها و پشتیبانی از بافنده ها صورت پذیرفته است بویژه در بحث بیمه هر چند تا کنون به دلیل محدودیتهای اعتباری نتیجه ای حاصل نشده است.

وی گفت: همانطور که می دانید رونق بازارهای خارجی و ارتقا میزان صادرات فرش در ساماندهی وبهبود وضعیت تولیدکنندگان و بافندگان فرش بسیار موثر است که دراین خصوص نیز مرکز ملی فرش برنامه های متعددی در دستورکار  دارد. لازم به ذکراست که با وجود تحریم های ظالمانه ای که در این چند ساله بر کشورمان تحمیل شده است خوشبختانه تا حدود زیادی وضعیت صادرات فرش در سال ۹۹  نسبت به زمان مشابه اش در سال ۹۸  خیلی مطلوب تر بود لیکن می طلبد بیش از بیش در زمینه ایجاد بازارهای جدید و توسعه بازارهای فعلی تلاش شود و حتی گرانی دلار را به شکلی میتوان با دید فرصت نگریست وبه نظرم از عواملی اس که میتواند در افزایش صادرات موثر باشد.

رئیس اداره کل فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: خوشبختانه مرکز ملی فرش ساماندهی وضعیت تامین و توزیع مواد اولیه (گواهینامه دار کردن مواد اولیه و...) را بصورت جدی پیگیری میکند که درصورت اجرایی شدن این مهم زمینه ارتکاب سواستفاده وتقلب صرف نظر از اینکه به حداقل میرسد در اعتبار بخشیدن به محصولات تولیدی بسیار موثر خواهد بود همچنین شناسنامه دار کردن محصولات تولیدی از اولویتهای کاری مرکز می باشد که در این خصوص امکان ارتقا سطح نظارت  واطمینان بخشی به خریداران مهیا میشود.

وی در توضیح دیگر اقدامات اداره کل فرش سازمان صمت گفت: الکترونیکی شدن صدور پروانه های بهره برداری تولید کنندگان و طراحی سامانه ثبت اطلاعات قالیبافان از دیگر اقدامات درحال اجرای مرکز ملی فرش می باشد که  در صورت رفع نواقص و تسهیل انجام امور میتوان عنوان کرد زمینه برنامه ریزی  در زمینه های مختلف فراهم خواهد شد زیرا لازمه برنامه ریزی در وهله اول داشتن امار واطلاعات دقیق و بروز می باشد.

وی اضافه کرد: همچنین مرکز ملی فرش در  زمینه رونق بازار داخلی نیز دارای برنامه هست  که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار چرا که در صورت تحقق برنامه های تدوین شده از سوی مرکز تقریبا میتوان عنوان کرد به ازای محصولات تولیدی خریدار در بازار داخلی وجود خواهد داشت بدون در نظر گرفتن  صادرات. لذا می طلبد در این خصوص مرکز ملی فرش برنامه اجرای راهبردهای پیش بینی شده خود را پس از هماهنگی با تشکلها وتولید کنندگان و صادر کنندگان اعلام تا به تبع ان تولید کنندگان نیز در راستای تحقق راهبردهای تدوین شده فعالیت نمایند

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.