۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 752347

در میان فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامه‌های تلویزیونی، کم و بیش داشته‌ایم محصولاتی که حول و حوش زندگی افغانیان مهاجر روایت شوند با این حال کمتر دیده‌ایم که درباره توانمندی‌های مهاجران افغان، داستان‌پردازی شود.

ادای دین محترمانه به همسایه مظلوم

به گزارش قدس آنلاین اغلب کارگردانان و تهیه‌کنندگان وقتی به سمت تولید فیلم، سریال یا برنامه درباره همسایه مظلوم ایران می‌روند بیشتر بر گرفتاری‌ها، نداری‌ها، مصائب و مشکلات تمرکز می‌کنند ولیکن کم نیستند افغان‌هایی که با عزت نفس بالا در ایران زندگی می‌کنند و مسبب رخدادهایی قابل توجهند. 

برنامه تلویزیونی "محاکات" که از شبکه دوم سیما روی آنتن رفته با دقت نظر بالا به سراغ چنین افغان‌هایی رفته و کوشیده در گفتگو با خودشان فرازهایی از زندگیشان را مرور کند. 

در "محاکات" بنا بر این بوده که از میان قصه‌های مختلفی که مهمانان از زندگی خودشان طرح می‌کنند بهترین قصه‌ها برای تبدیل به رمان یا فیلم و سریال انتخاب شود و جالب اینکه در میان برترین‌ها ، قصه زندگی یک افغانی هنرمند هم به چشم می‌خورد. 

دو مهمان افغانی که در "محاکات" یافتند هر دو به‌لحاظ اقتصادی‌ از طبقه پایین اجتماع ایرانند؛ به‌مانند بسیاری از ایرانیان! ولی آنچه هر دو را متمایز کرده تلاش و کوششی است که برای زندگی بهتر از خود نشان داده‌اند. 

یکی از افغان‌ها که سرایدار یک‌ ساختمان اداری است در "محاکات" از تجربه مجسمه‌سازی گفت؛ او مجسمه‌سازی را از صفر شروع کرد ولی ظرف چند سال به جایی رسید که نه تنها بسیاری از آثارش در نمایشگاه‌های اروپا و آمریکا عرضه می‌شود بلکه هنرمندانی نظیر نوید محمدزاده هم به مشتریان آثارش بدل شده‌اند. 

دیگر افغان حاضر در "محاکات" در یک اشتباه ساده با یک مرد مرفه اشتباه گرفته شده و نزدیک بیست روز گروگان افرادی میشود که از وی طلب پانصد میلیون پول نقد دارند. این افغان با ذکاوت با گروگان‌گیران کنار آمده و درنهایت شرایط آزادیش فراهم می‌آید. 

هر دو مهمان افغان "محاکات" در فضایی احترام‌برانگیز مخاطب مجری و کارشناسان برنامه قرار گرفتند و این حرمت‌گزاری بسیار کمک می‌کرد به ایجاد انگیزه بیشتر برای ذکر جزییات از اتفاقاتی که برایشان رخ داده. 

جواد فرحانی تهیه‌کننده و مریم نوابی‌نژاد کارگردان "محاکات" با سابقه بالایی که در تولید برنامه‌های گفتگومحور دارند به‌جای ترویج حس ترحم نسبت به این دو مهمان افغان، کاری کردند که هر دو در حد دو قهرمان جلوه کنند. 

این جلوه‌گری قهرمانانه که کمک می‌کند به مخاطب ایرانی که خود را جای آنها بگذارد یک وجه افتراق کامل است با تمام محتواهای ایرانی که تاکنون حول همسایگان افغان تولید شده. 

این یک واقعیت است که برخلاف نگاه‌های کژاندیش، مردمان افغان نه تنها آدمهایی کم‌توان نیستند بلکه اتفاقا آدمهایی بسیار ساعی و سختکوش هستند و انعطاف بالایی برای زندگی در شرایط سخت دارند؛ همین ویژگی‌هاست که اگر درست آداپته شود می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری یک درام‌ قهرمانانه درجه یک شود. 

مگر نه این است که در آثار ابرقهرمانی سینمای جهان با سختکوشی کاراکتر اصلی و ایستادگی اش در برابر مشکلات به سمت شکل‌گیری یک قهرمان تمام عیار و همذات پنداری بیننده می‌روند؟ پس لابد اگر زندگی نوادر افغان نیز درست دراماتیک شود قطعا با آثاری قهرمانانه روبرو خواهیم بود. 

سازندگان "محاکات" در نوع خود تلاش کردند زندگی دو افغانی موفق را در میان زندگینامه‌های برنامه خود قرار دهند تا هم زمینه‌ای ایجاد شود برای محک داستان زندگی آنان توسط کارشناسان برنامه و هم اینکه به نوعی دیگر زندگی آنان، دیده شود.
 
"محاکات" بیشتر از آن که بر رنج‌های مردمان افغان تاکید کند در گپ و گفت با مهمانان افغان به این سمت رفت که روش و شیوه موفقیت آنها را شناسایی کند و پاسخی پیدا کند بر این پرسش که مردمان افغان چگونه شرایط انطباق با دشواری‌ها را پیدا می‌کنند.
 
این بازنمایی تلاش‌های موفقیت‌آمیز مردمان افغان اگر به‌عنوان الگویی برای تولید فیلم و سریالهای جذاب به کار رود و حتی در حداقل حالتش برای نگارش رمان‌های جذاب و خواندنی یا باز حداقل‌تر برای نگارش پاورقی‌های جذاب و ارائه در رسانه‌های مخاطب‌پسند استفاده شود، قطعا خواهد توانست مخاطبان را با تصویری تازه از مردمان افغان آشنا خواهد کرد. 

آنچه بیش از هر چیز دیگر مردم ما بدان نیاز دارند آشنایی با جلوه‌هایی از دستاوردهای همسایه افغان و مهاجرانی از افغانستان است که سالها در ایران زندگی کرده و کنار ایرانیان بوده‌اند. امیدواریم که این آشنایی محاکاتی بیش از پیش در محصولات دیگر سینما و تلویزیون، نضج یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.