خبری هولناک در سال 1344 هجری قمری مصادف با 1306 هجری شمسی منتشر شد که قلوب مسلمانان را به آتش کشید. وهابیت تکفیری در حرکتی نابخردانه، اقدام به تخریب قبور ائمه بقیع کرد.

بقیع سند مظلومیت همیشگی شیعه است

در گفت‌وگوی قدس آنلاین  با حجت‌الاسلام علی‌رضا خاتم، پژوهشگر دینی این حرکت سخیف توسط گروهی که عقلانیت را کنار گذاشته‌اند، بررسی کرده و با کالبد شکافی این رویداد به یک جریان فکری گسترده پی خواهیم برد که برای جامعه بشری خطرناک است.

حجت‌الاسلام خاتم به ارکان وهابیت اشاره کرده و می‌گوید: اساس و بنیان وهابیت بر دو رکن اصلی استوار است. رکن اول، فتوا و دستوراتی است که عالمان وهابی، تحت عنوان حکم اسلامی صادر می کنند و رکن دوم، رکن سیاسی است که با تکیه بر این فتاوی، سعی در پیش برد اهداف خود دارند. رکن اول را «محمد بن عبدالوهاب» جد اعلای «آل شیخ» مفتی اعظم عربستان سعودی بر عهد گرفت و رکن سیاسی را نیز «عبدالعزیز» جد اعلای «ملک سلمان» عهده دار شد. این دو رکن وهابیت به هیچ وجه از یکدیگر منفک نبوده‌ و نیستند و در زمان ما نیز داعش با تکیه بر همین دو رکن است که اقدام به جنایت و تخریب می کند.

او اضافه می‌کند: رکن اول تفکر وهابیت و خوراک فکری وهابیت، توسط فتاوی عالمان تندرو از جمله ابن تیمیه، محمد بن عبدالوهاب، ابن قیم جوزیه و...تامین می شود. به عنوان نمونه ابن تیمیه در کتاب خود می نگارد: حرم هایی که بر قبور انبیاء و صالحین بنا شده، همگی بدعت‌هایی است که در دین اسلام انجام شده است. همچنین ابن قیم جوزیه که شاگرد ابن تیمیه است، در این زمینه از استاد خود پیشی گرفته و می‌گوید: جایز نیست محل شرک و طاغوت ها حتی یک روز بر جای خود باقی بمانند و آن ها را نابود نکنیم، این حرم ها که بر قبور بزرگان ساخته شده است، در حقیقت بت و طاغوتی همانند بت لات و عزی و اهرام ثلاثه مصر هستند. ناصرالدین البانی که یکی از علمای بزرگ وهابی است با بی‌شرمی تمام می‌گوید: یکی از مواردی که تمام عمر به آن تاسف می خوردم این بود که چرا گنبد سبز پیامبر اکرم بر جای خود باقی است و تعجب می کنم این بت پرستی ها در عهد دولت توحید عربستان سعودی هنوز تخریب نشده است. محمد بن عبدالوهاب نیز معتقد بود که حجره‌ای که قبر پیامبر در آن واقع شده است باید به آتش کشیده شده و نابود گردد.

خاتم در توضیح رکن دوم تفکر وهابیت بیان می‌کند: نقش سیاست مداران سفاک به ویژه جاسوسان استعمار پیر در به قدرت رسیدن وهابیت را نمی توان نادیده گرفت. «سر پرسی کوکس» فردی که در تشکیل حکومت سوم عربستان سعودی نقش اصلی را ایفا می‌کرد، از اول با ملک عبدالعزیز همراه بوده و او را بزرگ کرده و نقش ویژه‌ای در تربیت او داشته و حتی تقسیم‌بندی سیاسی عربستان سعودی را نیز بر عهده داشته است. دیکسون در کتاب «الکویت و جاراتها» به خوبی و به زیبایی ارتباط این فرد را با آل سعود نشان می‌دهد. وی مطالب بسیار عجیبی را بیان می‌کند، مثلا گفته بعد از آنکه حکومت عربستان سعودی بر دولت عثمانی پیروز شدند و کل مناطق حجاز را فتح کردند، برای مرزبندی این مناطق با هم اختلاف داشتند و در طول شش روز با هم مذاکره کردند و در روز ششم این اتفاق افتاد. در روز ششم کنفرانسی برای تقسیم بندی مرزها تشکیل داده بودند، آقای پرسی کوکس وارد این ماجرا شد و گفت که اگر این طور پیش بروید تا یک سال دیگر هم به توافق نمی‌رسید، کسی که باید مسأله را حل کند و این مرزبندی را انجام دهد، من هستم.

این کارشناس تبلیغ حوزه علمیه قم تصریح می‌کند: بقیع سند مظلومیت همیشگی شیعه است. وهابیت با اتکا بر این دو رکن، اقدام به قتل و غارت و تخریب اماکن مقدس کرد. اما نکته قابل تامل در برخورد دو گانه آن‌ها است. از طرفی اقدام به تخریب قبور ائمه در بقیع می‌کنند و حرم امامین عسکریین در سامرا را منهدم کرده و قبر مادر پیامبر اکرم(ص) حضرت آمنه را می‌سوزانند و هر روز برای انهدام حرم‌های اهل بیت(ع) در عراق و سوریه تلاش می‌کنند، ولی با حرم‌های علمای بزرگ خود و دیگر اماکن موجود در نقاط مختلف جهان که از نظر آن ها باید نماد شرک باشد و منهدم گردد، کاری ندارند. به عنوان نمونه می‌توان از قلعه «کعب الاشرف یهودی» و یا قلعه «مرحب» در منطقه خیبر اشاره کرد که نه تنها تخریب نکرده‌اند بلکه به عنوان آثار باستانی حفاظت می شوند. این در صورتی است که در عراق و سوریه، تمام آثار باستانی را به عنوان نماد شرک، منهدم کرده و از بین بردند. حرم و قبور اشخاصی همچون ابوحنیفه، بخاری، شافعی و... را تخریب نمی‌کنند و عجیب تر آن که داعش، محل تجمع خود را در سوریه، حرم خالد بن ولید قرار داده بود و نه تنها آن جا را نابود نکرد، بلکه زمانی که موشکی توسط ارتش سوریه به آن جا اصابت کرد، فریاد برآوردند که ارتش سوریه حرم خالد بن ولید را تخریب کرد و آن ها را مشرک دانستند. تخریب حرم خالد بن ولید را شرک می‌دانند و تخریب حرم ائمه بقیع و سامرا را توحید می‌خوانند.

حجت‌الاسلام خاتم در پایان عنوان می‌کند: بر اساس مبانی اسلامی به دست آمده از قرآن و روایت، ساخت حرم نه تنها شرک نیست بلکه مظهری از توحید و احترام و ارزش گذاری به مقدسات است. خداوند در آیه 21 سوره کهف، ساخت مسجد بر محل دفن اصحاب کهف را می ستاید. در روایات اسلامی نیز، ساختن حرم بر قبور ائمه(ع) سفارش شده است. امام حسین(ع) در مورد پاداش کسانی که قبر ائمه را بازسازی کنند و در آن مکان حرم بسازند از پیامبر اکرم(ص) سوال کرد. پیامبر(ص) فرمود: خداوند قلب‌های نجیبانی از خلقش و برگزیدگانی از بندگانش را به سوی شما متمایل نموده که در راه شما ذلت و آزار را به تن می‌خرند و قبرهای شما را آباد کرده و زیاد به زیارت شما می‌آیند تا از راه شما به خدا تقرب جسته و به رسولش مودت پیدا نمایند، چنین کسانی شامل شفاعت من و وارد شوندگان بر حوض کوثر و زائران من در بهشت خواهند بود. پیامبر اکرم(ص) در ادامه نسبت به افرادی که تفکراتی همچون تفکرات وهابیت دارند فرمود: جمعی از اراذل مردمان و بدترین خلق خدا، سرزنش کنند زیارت کنندگان شما را به سبب زیارت، چنان که سرزنش می‌کنند زناکاران را به زنا، این جماعت بدترین امت من‌اند؛ ایشان را شفاعت نخواهم کرد و در حوض کوثر بر من وارد نخواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.