گزارش ویژه رافائل گروسی به نشست فصلی شورای حکام و اظهارات تحریک کننده‌اش در نشست خبری که پس آن برگزار کرد، بیانگر آن است که در جای دیگری یعنی وین، مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به مراحل دشوار و حساس خود رسیده است.

پارازیت‌ مدیرکل روی فرکانس مذاکره

قدس آنلاین: درست در زمانی که هیئت‌های مذاکره کننده برای احیاء برجام در وین به شدت تحت فشارند و تایمر تمدید فرجه آژانس برای ادامه کار دوربین‌هایش به سرعت به ساعت صفر نزدیک می‌شود، مدیرکل آژانس به میدان می‌آید و تلاش می‌کند چالشی جدید را بوجود آورد. نقشی را که قبلاً هم در موقعیت‌های خاص ایفا کرده است.

گزارش رافائل گروسی به شورای حکام و ادعای عدم شفافیت برنامه هسته‌ای ایران و تکرار اتهامات غیر واقعی در مورد اماکن و فعالیت‌های اعلام نشده و منشأ آنها در این زمان خاص اگرچه ظاهراً به خاطر تقارن زمان نشست فصلی شورای حکام است اما اصلاً به نظر نمی‌رسد یک اتفاق روتین و یک گزارش و موضع‌گیری عادی باشد. زیرا همانگونه که ایران برای جلوگیری از دشوار شدن و به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام به آژانس تا این لحظه ۴ ماه فرصت داد تا تجهیزاتش را در سایتهای اتمی ایران نگه دارد که خلل و گپی در روند نظارت فراپادمانی این نهاد در صورت حصول توافق در وین رخ ندهد. مدیرکل هم می‌توانست لحن و ادبیات و کلمات انتخاب شده برای سخنرانی‌اش را به نحو دیگری گزینش کند.

گروسی اما نه تنها این کار را نکرد که به نظر می‌رسد در یک اقدام هدفمند تهران را متهم به عدم شفافیت، خودداری از همکاری و همچنین ابهام در فعالیت‌های اتمی‌اش متهم کرد.

اتفاقی که به نظر می‌رسد می‌تواند برای زیر فشار گذاشتن ایران و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در وین حداقل به لحاظ روانی کاربرد داشته باشد و نوعی حالت اضطرار را القا کند.

سفسطه بازی گروسی

در این ارتباط چند نکته قابل توجه است. در واقع در اظهارات و ادعاهای گروسی چند سفسطه وجود دارد. باید توجه داشت که اساساً ادعای گروسی درباره پرونده‌ای است که پنج سال پیش و پس از امضای برجام میان ایران و آژانس بسته شد و این موضوع یکی از توافقات ذیل برجام بود.

رافائل گروسی اما با فشار دولت آمریکا و لابی صهیونیستی در یکی از اولین اقدامات خود زیر این توافق که به امضای یوکیو آمانو رسیده بود زد و پرونده مطالعات ادعایی را به خواست اسرائیل و فشار دولت ترامپ گشود.

در واقع می‌توان گفت این تنها آمریکا و دولت ترامپ نبود که زیر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ زد بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم عملاً به نحوی با عدول از توافقنامه‌های ذیل آن دومین ناقض برجام بود.

سفسطه دوم گروسی این است که اساساً ادعای وی در مورد اتهام عدم همکاری و شفافیت ایران در این مورد خاص وجاهت حقوقی و فنی ندارد زیراً اساساً قرار نبوده و نیست که ایران پیش ازجبران نقض عهدهای طرفهای مقابل برجام اعم از آمریکا که از این توافق خارج شده یا اروپایی‌ها که مبتلا به بی‌اقدامی شدند،  پاسخی به آژانس در زمینه این پرونده که بر مبنای اسناد جاسوسی رژیم صهیونیستی گشوده شده بدهد.

گروسی نباید انتظار داشته باشد تهران اجزای برجام را منفک و جدا از هم ببیند. نمی‌توان انتظار داشت برجام در بن بست و محاق باقی بماند و آژانس بتواند پرونده تراشی‌های خودش را آنگونه که مایل است به پیش ببرد و زیر توافق‌های قبلی بزند و هر آنچه اراده می‌کند توسط تهران روی میز مدیرکل قرار گیرد.

به همین دلیل باید این گونه برداشت کرد که مدیرکل در حال زمینه سازی برای زمزمه تمدید مجدد توافق با ایران و یا انداختن توپ در میدان ما در صورت در این درخواست و فضاسازی علیه ایران است.

جمهوری اسلامی ایران اگرچه پذیرفت که دسترسی‌هایی فراپادمانی را در گذشته در مورد ادعای فعالیت‌های اعلام نشده در چندین سایت متروکه و تغییر کاربری داده شده بدهد اما مواضع امروز مدیرکل آژانس نشان می‌دهد تصمیم مجلس ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی‌های فراپادمانی آژانس کاملاً درست بوده است.

انتظار دوجانبه است

اتفاقا یک هفته پیش هم علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به گزارش ناخوشایند و نامتعادل مدیرکل اژانس در نامه‌ای به او همین موضوع را متذکر شد و با یادآوری اینکه فرجه ایران به آژانس و تمدید یک ماهه برای به نتیجه رساندن مسائل فنی بوده است.

او با اشاره به اینک ایران تا کنون بیشترین تلاشش را برای همکاری واقعی با آژانس انجام داده و شفاف سازی‌ها و پاسخ‌های لازم را ارائه کرده است.، گفت: از آمادگی آژانس برای مشارکت در تلاشی کنش‌گرایانه و متمرکز برای حل و فصل بدون تأخیر مسائل استقبال می‌کنیم اما انتظار داریم این عزم دوجانبه باشد.

ابراز نگرانی‌های تصنعی جناب مدیرکل در اوج مذاکرات

نماینده کشورمان در آژانس هم گزارش گروسی به نشست شورای حکام را بی‌اعتبار خواند و از این نهاد خواست که از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد.

کاظم غریب‌آبادی در یک رشته توئیت نوشت: مواضع گروسی حاکی از رویکرد یکطرفه دبیرخانه آژانس در برابر تعاملاتش با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فیمابین است. این رویکرد می‌تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود.

وی با ذکر این نکته که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد، یادآور شد: این گزارش، معتبر هم نیست، چرا که مبتنی بر منابع قابل اتکا نمی‌باشد و همچنین متقاعد کننده نیز نیست، چرا که تمامی ابعاد همکاری و پیشرفت‌های حاصله را منعکس نمی‌کند.

نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش ‌داوری و ابراز نگرانی‌های مصنوعی و همچنین خودداری از بزرگ ‌نمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی‌اهمیت است.

غریب‌آبادی تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و باید موضعی شفاف در برابر تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی اسرائیل و غیرقابل پذیرش بودن بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه و مخالفت مداوم آن با قرار دادن تمامی فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود تحت پادمان آژانس، اتخاذ کند.

غریب آبادی پس از انتشار این گزارش در اظهاراتی عنوان کرد: در گزارش منتشر شده درباره پادمان، در جریان هستید که ما حدود سه یا چهار موضوع مورد اختلاف پادمانی با آژانس داریم، به آژانس مکررا گفته‌ایم که این‌ها موضوعات، پیچیده و مهمی نیستند که آژانس بخواهد تلاش کند از آنها یک دستورکار مهم برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تولید کند. ادعا می‌شود مثلا برخی فعالیت‌ها در حدود دو دهه قبل انجام شده است که آژانس نمونه برداری کرد و برخی آلودگی‌ها در یکی دو مکان پیدا شد و ما داریم با آژانس کار می‌کنیم که این ابهامات را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: به آژانس مکررا گفته‌ایم در سطح گسترده‌ای از همکاری‌ها که با آژانس انجام می‌دهیم، اگر چنانچه بخواهد از حجم همکاری‌ها و تعاملاتی که با این نهاد بین‌المللی داریم در فضای سیاسی که الان در حال مذاکره برای احیای برجام هستیم، همچنان بر منوال سابق عمل کرده و با رویکرد سیاسی به این موضوعات نگاه کرده و تلاش کند چند موضوع بی‌ارزش و بی‌اهمیت را بهانه‌ای کند تا همچنان یک دستورکار سیاسی برای ایران نگهدارد، طبیعتا ما این را در چارچوب حسن نیت آژانس نمی‌بینیم و تعاملات و رفتار خودمان را با آژانس بر همین اساس تنظیم خواهیم کرد.

می خواهند مذاکرات را فرسایشی کنند

فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در این رابطه با بیان اینکه ما زمان تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها این پیش‌بینی را داشتیم که آمریکایی‌ها در مسیر بازگشت به برجام سنگ‌اندازی و بهانه تراشی خواهند کرد، اظهار داشت: بعداً معلوم شد این قانون چقدر توانست مسیر مذاکره را از موضع قدرت برای تیم مذاکره کننده دولت باز کند.

این دیپلمات ارشد پیشین با تأکید بر اینکه با موضع گرسی مشخص شد پیش‌بینی که ما در مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشتیم تحقق پیدا کرد. کشورهای غربی به دنبال این هستند که مذاکرات را فرسایشی کنند و ما به آقای عراقچی و ظریف تأکیدمان این بوده مراقب فرسایشی کردن مذاکرات باشند.

فدا حسین مالکی با یادآوری اینکه آقای عراقچی یک بار در جلساتی که برای تشریح روند مذاکرات با ایشان داریم  گفت آمریکایی‌ها ۹۰ در صد پذیرفته‌اند که تمامی تحریم‌ها حتی تحریم‌های موضوعی لغو شود، اظهار داشت:  همانجا گفتیم خوشبین نباشید پس چرا سه ماه مهلت خواستند و به نتیجه نرسیدید و دوباره یک ماه دیگر فرجه آژانس را تمدید کردید.

نماینده مردم زاهدان با بیان آنکه ماهیت رفتار گروسی از روز اول کاملاً روشن و مشخص بوده گفت: یک ماه مهلت به ایشان داده شد که بدون مشورت مجلس بود، خوب دراین یک ماه چه اتفاقی خواهد افتاد در حالی که حدود نیمی از آن هم گذشت.

وی خاطر نشان کرد: ما در آستانه انتخابات هستیم و از ماه‌ها قبل آنها دست انداز ایجاد می‌کردند و زیگزاگ می‌رفتند و نمایان بود که به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات هستند.

گروسی بیش از حدش حرف می‌زند

وی با رد اینگمانه که با گزارشهای حاشیه دار و تحریک کنده و مواضعی نظیر آنچه آقای گروسی در مورد شفاف نبودن ایران ابراز می‌کند، دیگر نمی‌توانند ایران را تحت فشار قرار دهند ، تصریح کرد: همه زورشان را زدند و همین است که هست. دست ایران پر است و دنیا نمره قبولی را به ایران می‌دهد. ما بیش از اندازه همکاری کردیم ولی گروسی بیش از اندازه صحبت می کند.

مالکی با تاکید بر اینکه نمی‌توان با گفتار مسیر دنیای امروز و کشورهایی که مارک سلطه گری بر پیشان آنهاست عوض کرد، گفت: پس باید با قدرت مقابل آنها ایستاد تا بپذیرند در یک بازی برد-برد شرکت کنند. در همین حد هم که فرصت دادیم و گذشت کردیم و از کرامت و سخاوت ایرانیان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.