چشمان زائران به دستان خادمان است تا تحفه ای از حرم آقا نصیبشان شود؛ یک بسته نبات، نمک متبرک، یا هر نشانه ای که سوغات این بهشت باشد.

حال و هوای خادمان کارگاه بسته‌بندی حرم برای آماده کردن و اهدای بسته های متبرک به زائران

به گزارش قدس انلاین وبه نقل از  آستان نیوز، فقیر یا غنی، بیمار یا تندرست، پیر یا جوان؛ هر که باشی فرقی نمی کند، با گرفتن این بسته های متبرک از دست خادمان حضرت به شوق می آیی و احساس می کنی آقا گوشه چشمی به تو داشته است.
اما این بسته های متبرک داستان دیگری هم دارد؛ داستان خادمانی که آن ها را برای اهدا به زائران آماده می کنند و این روزها در دهه کرامت شور و حال خدمتشان دوچندان شده است.

نمک‌گیر آقا هستیم
کارگاه شان در گوشه ای از حرم مطهر رضوی است؛ میهانشان می شویم و با آن ها درباره داستان این خدمت به گفتگو می نشینیم.
دستگاه‌های بسته‎بندی نبات و نمک بی وقفه کار می‌کنند و خادمان سخت درگیر کار هستند. کار کاملا مکانیزه و بدون دخالت دست انجام می‌شود و همه تمهیدات بهداشتی برای آن در نظر گرفته شده است.

از علی کامکار که پشت دستگاه بسته‌بندی نمک های متبرک نشسته ، درباره مدت حضورش در این کارگاه می پرسم و او می گوید: تا چهار سال قبل در چاپخانه مشغول کار بودم و 3 سالی می‌شود که توفیق خدمت‌گزاری در بخش بسته‌بندی را یافته ام.

او می افزاید: در طول روز مرتب صلوات می‌فرستیم، به خصوص در ایام خاص، دعا و مناجات‌خوانی داریم تا ما هم به قدر خودمان در متبرک شدن نبات و نمک‌ها و رسیدن بسته‌ها به دست زائران مؤثر باشیم.  جمله زیبای پایانی اش هم این است: «ما خادمان امام رضا(ع)، همه عمرم نمک‌گیر ایشان هستیم...».

نیتی که چاره ساز می شود
 در بخش دیگری از کارگاه، دو دستگاه بسته‌بندی نبات قرار دارد و چند خادم در کنار آن مشغول‌اند. محسن خدیوی یکی از آنهاست که باسابقه تر از دیگر خادمان است می گوید: نمک و نبات یک تحفه و سوغات متبرک است، اما در کنارش، باور و اعتقاد خادمان و زائران به عنایت امام رئوف است که چاره ساز می شود.

او تصریح می کند: امید ما هم این است که کارمان مورد قبول‌ امام واقع شود، ما تلاش خودمان را می‌کنیم و امیدواریم که خدا به واسطه این امام همام، حرف و خواسته ما را ه قبول کند.

بی وضو وارد کارگاه نمی شویم
با محسن علیشاهی طوسی، از خادمان با سابقه حرم مطهر رضوی و مسئول کارگاه نیز هم کلام می شوم. او صحبتش را با اشاره به باور و اعتقاد خود و دیگر خادمان این بخش آغاز می کند و می گوید: بدون وضو پا به کارگاه نمی‌گذاریم چون به اهمیت انجامش واقفیم و می دانیم که خیلی از زائران به هزار امید و آرزو منتظر دریافت این بسته های متبرک به نیت شفا و گره گشایی از کار هستند.

بسته بندی روزانه 25 هزار بسته نبات و نمک
حاج آقای علیشاهی با بیان این که کارگاه بسته‌بندی زیر مجموعه معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی  فعال است، فعالیت های آن را تشریح می کند و می گوید: بسته بندی نبات، نمک، شکلات، بسته‌بندی اقلام معیشتی  و بسته‌های افطاری سبک در ماه مبارک رمضان، بخشی از مهمترین فعالیت های این کارگاه است که به همت خادمان انجام می شود.

به گفته او، خادمان فعال در کارگاه از ساعت 7 صبح تا 12 ظهر و عصر از ساعت 13 تا 18 مشغول کار هستند و حاصل 10 ساعت کار آن‌ها، تولید روزانه حدود 15 هزار بسته نبات و 10 هزار بسته نمک متبرک است.

البته در کنار تولید اقلام خوراکی، در این کارگاه بسته‌های پلاستیک برای کفش‌داری ها و ارائه به زائران نیز تولید می شود.  علیشاهی در این باره هم می گوید: پلاستیک مورد نیاز کفش‌داری‌ها توسط دستگاهی که توسط خود آستان قدس ساخته شده،آماده می‎شود و روزانه حدود 15 هزار رول پلاستیک تولید می کنیم.


افزایش خدمت در دهه کرامت
او می افزاید: در دوره کرونا نیز برای حمایت از اقشار کم بضاعت، تهیه و بسته‌بندی اقلام معیشتی در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت و در همین راستا حجم کاری کارگاه افزایش قابل توجهی پیدا کرد تا بتوانیم خدمت شایسته تری به زائران و مجاوران حضرت ارائه کنیم. او اشاره‌ای هم به حجم بالای کار در مناسبت‌های خاص هم می کند و می گوید: در زمان هایی مثل دهه کرامت حجم کار ما نیز بیشتر می شود، اما خوشحالیم که در ایام ولادت حضرت رضا(ع) بسته های متبرک بیشتری را آماده می کنیم تا تقدیم زائران آقا شود.

علیشاهی کارگشا بودن این بسته های متبرک را انگیزه ای بالا برای خادمان حضرت می داند. او مصادیقی از عنایاتی که به چشم خود دیده و یا شنیده را هم برایمان روایت می‌کند: چند سال پیش در کفشداری مشغول خدمت بودم که دیدم یک زائر خیلی گریه می‌کند، وقتی دلیلش را پرسیدم تعریف کرد که در تشرف قبلی، یک بسته نبات متبرک از دست خادمان حرم گرفته تا برای شفای بیمار بد حالش ببرد. بیماری که وضعیت نگران کننده ای داشته اما با عنایت امام رضا(ع) شفا پیدا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.