داستان برجام این روزها روایت جالبی به خود گرفته؛ مقامات دولت روحانی یکصدا از نزدیک بودن احیای این توافق سخن می‌گویند، ولی طرف آمریکایی هر روز سیگنال‌های متفاوت و بعضاً متعارضی را منعکس می‌کند.

توافق با آژانس تمدید می‌شود؟

در بحبوحه این کشاکش، فردا(سوم تیرماه) مهلت توافق میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به سر می‌رسد. حال اینکه تهران به همکاری با آژانس برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای‌اش پایان خواهد داد یا اینکه بار دیگر شاهد تمدید توافق خواهیم بود، موضوعی است که در گفت‌وگو با ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بحث گذاشته‌ایم.

   با توجه به پایان توافق با آژانس آیا ما باز هم باید شاهد تمدید توافق با این نهاد باشیم یا اینکه پروسه‌ دیگری از سوی کشورمان دنبال خواهد شد؟

جمهوری اسلامی ایران در کلیت موضوع برجام و مباحث پیرامون آن بر اساس منافع ملی اقدام می‌کند. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که از سوی مجلس و با هدف پشتیبانی از دولت تصویب شد، در همین راستا بود. در موضوع آژانس هم همین پروسه دنبال می‌شود. اگر توافق با این نهاد دو بار تمدید شد صرفاً به خواست دولت و بیانگر نیت مثبت تهران در جهت پیش بردن مذاکرات وین بود. اما ما به عنوان نمایندگان ملت هیچ گاه اجازه نخواهیم داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان اهرم فشار آمریکا و غرب چیزی فراتر از چارچوب‌های پذیرفته شده قانونی و نظاماتی که برای سایر کشورهاست از ما طلب کند. مجلس در اجرای ماده ۶ طرح اقدام راهبردی مصر است؛ چرا که تاکنون طرف غربی هیچ اقدامی که نشان‌دهنده عقب نشینی آن از گام‌های خصمانه گذشته باشد از خود بروز نداده، پس ما به عنوان خانه ملت خواهان پایان امتیازدهی یکطرفه به طرف غربی هستیم، هرچند شاید دولت با هدف به نتیجه رساندن مذاکرات چیز دیگری را دنبال کند.

  چند روز پیش خبری درباره تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی متن توافق احتمالی وین منتشر شد. این کمیته قرار است چه اقدام‌هایی را انجام دهد؟

این کمیته وظیفه نظارتی خواهد داشت. آنچه قرار است در مذاکرات حاصل شود، در نهایت باید با قوانین و راهبرد نظام اسلامی همخوانی داشته باشد. قانون مجلس برای در نظر گرفتن همین ملاحظات بود، پس باید مدنظر قرار گیرد. این کمیته (با ترکیبی از مجلس، نمایندگان دولت و شورای عالی امنیت ملی) برای تطبیق متن نهایی توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۴ با قوانین و ملاحظات کشور برقرار خواهد شد.

   مذاکرات وین را چگونه می‌بینید؟ آیا قرار است تا پیش از استقرار دولت جدید در ایران شاهد احیای این توافق باشیم؟

اگر احیای برجام با تضمین منافع ملی ایران باشد، حتماً مجلس به عنوان یک راهبرد آن را محترم خواهد شمرد و از آن حمایت می‌کند. موضوع دریافت تضمین از سوی طرف غربی بسیار مهم است. ما نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شویم.  باید از طرف غربی تضمین‌های محکمی بگیریم تا تجربه دوره ترامپ دوباره تکرار نشود. البته خوش‌بینی کاذب دولتمردان درباره این موضوع خود یک معضل است. «جو بایدن» از تمایل خود برای بازگشت به این توافق بین المللی می‌گوید، اما این سیاست اعلامی آمریکاست؛ چراکه سیاست اعمالی یانکی ها راه دیگری می‌رود. مثلاً به تازگی «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شده توافق هسته‌ای با ایران ضروری است، اما باید برنامه موشکی تهران را هم شامل شود. از این سخن این‌گونه برداشت می‌شود که واشنگتن بدش نمی آید برای مهار برنامه هسته‌ای ما به برجام بازگردد، اما می‌خواهد این بازگشت بدون هزینه باشد و علاوه بر این گسترده شود. این زیاده خواهی‌ها مانعی بر سر احیای برجام است. ما بارها گفته‌ایم باید نسبت به موضوع برجام واقع بینانه برخورد شود و دولت باید از سیاسی‌بازی و خوش‌بینی رؤیاپردازانه در این زمینه پرهیز کند. آنچه ما در عالم واقع می‌بینیم این است که اروپا و آمریکا هیچ وقت به تعهدات خود پایبند نبوده و نیستند. دولت باید این دید یکجانبه را کنار بگذارد و بر اساس واقعیت‌ها اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.