همدان- سرپرست اداره دامپزشکی اسدآباد گفت: طرح رایگان و فراگیر واکسیناسیون ۴۵ هزار رأس از جمعیت دامی شهرستان علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) در حال اجراست.

اجرای طرح رایگان مایه‌کوبی تب مالت ۴۵ هزار رأس دام در اسدآباد

به گزارش قدس آنلاین؛ دکتر احمد همدانی با اشاره به آغاز طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون جمعیت دامی اسدآباد علیه بیماری بروسلوز (تب مالت ) از هفته گذشته در قالب دو اکیپ بخش خصوصی و دولتی، گفت: اداره دامپزشکی برای کنترل و پیشگیری از بیماری تب‌مالت با هدف اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای با اجرای طرح مایه‌کوبی علیه بیماری بروسلوز  در حال اجرای  واکسیناسیون گاو، گوساله ماده، بره و بزغاله‌های ماده در شهرستان است.

همدانی با پیش‌بینی به طول انجامیدن طرح فوق به مدت ۴۵ روز کاری، خاطر نشان کرد: در اجرای این طرح واکسیناسیون  ۴۵ هزار جمعیت دامی شهرستان پیش‌بینی شده است.

همدانی یاد آور شد: برای اجرای این  طرح دامپزشکی شهرستان با اولویت کاری براساس گزارش آمار مبتلایان انسانی که توسط معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان به دامپزشکی اعلام می‌شود  به‌صورت فراگیر و رایگان در سطح شهرستان در حال اقدام به واکسیناسیون علیه بیماری  بروسلوز  است.

وی اضافه کرد: بیماری بروسلوز به دلیل ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دارای اهمیت بوده و علاوه بر بُعد اقتصادی از لحاظ مشترک بودن این بیماری بین انسان و دام، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌.

همدانی تأکید کرد: عدم‌ مصرف شیر و لبنیات غیرپاستوریزه، مصرف نکردن گوشت فاقد مهر و لیبل بهداشتی، استفاده از تجهیزات حفاظتی همچون دستکش و ماسک در ارتباط با دام از جمله اقدامات مهم در پیشگیری از بروز بیماری تب‌مالت است که شهروندان باید این موارد را رعایت کنند.

سرپرست اداره دامپزشکی اسدآباد خاطرنشان کرد: بیماری بروسلوز یا تب‌مالت بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر آثار زیان‌بار در سلامت انسان در جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان از جمله سقط جنین‌های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود،‌ بیماری بروسلوز نقش بسزایی در ضررهای اقتصاد دامداران داشته و پیشگیری از این بیماری از جمله اولویت‌های مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور است.

شهرستان اسدآباد دارای ۲۴۰ هزار  رأس دام سبک بوده که در این طرح واکسیناسیون ۴۰ هزار رأس از دام سبک و در فاز دوم واکسیناسیون پنج  هزار دام سنگین  پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.