دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: این استان حدود ۹ هزار معتاد متجاهر دارد که پارسال ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه نگهداری و درمان آنها شده است.

۱۸۰ میلیارد ریال برای معتادان متجاهر خراسان رضوی هزینه شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین صالحی روز یکشنبه در نشست تخصصی با سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه زنان و خانواده مشهد افزود: بر اساس برآوردها نرخ شیوع اعتیاد ۲.۷ درصد است و ۹۷ درصد مردم سالم اما در معرض خطر هستند.

وی ادامه داد: تمایل فرد و دسترسی به مواد، فاکتورهای اصلی اعتیاد برای صیانت افراد از مواد مخدر است و نهادهای فرهنگی باید کمک کنند تا افراد قدرت نه گفتن داشته باشند و خودمراقبتی و خود محافظتی انجام شود و تا در حوزه توانمندسازی و صیانت کار نکنیم موفق نخواهیم بود.

دبیر شوررای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان این که در حوزه صیانت نباید معتادی که مواد را ترک کرد رها کنیم افزود: کسی که شغل و سرپناه ندارد به ناچار دوباره به سوی مواد مخدر برمی‌گردد و توانمند سازی باید ریشه‌ای باشد.

صالحی افزود: تا زمانی که ترک اعتیاد اختیاری نباشد تاثیرگذار نیست اما با این وجود مراکز ماده ۱۶، نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی، ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: دنبال این هستیم که سرمایه های مردم هدر نرود و آنها را ساماندهی کنیم. توفیق ما در جلب مشارکت مردمی است. از هر انتقادی استقبال می‌کنیم چون نقد باعث می‌شود تا اصلاح شویم.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی هم گفت: ماموریت ما در حوزه زنان، تنظیم برنامه و نظارت بر فعالیتهای جامعه زنان و خانواده با کمک دستگاههای اجرایی و نهادهای مردمی است.

طاهره طهماسبی افزود: اسکان، اشتغال و هدایت و حمایت خانواده معتادان بسیار مهم است و تمام بخشهای مربوط به مبارزه با مواد مخدر و درمان معتادان در بخش خصوصی یا دولتی، باید زیر نظر شورای هماهنگی استان و هماهنگ با سیاستهای آن باشند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش ادامه داد: آموزشهای کارورزی و مهارت آموزی به معتادان باید کاربردی و مورد نیاز جامعه باشد تا بازار فروش و استفاده از مهارت آنها نیز فراهم شود.

نیاز به حمایت اجتماعی و قضایی مراکز ترک اعتیاد، استفاده از صدا و سیما به منظور فرهنگ سازی، عدم رهایی بعد از توانمندسازی و حمایت از معتادان، استفاده از ظرفیت خیران، فراهم کردن زیر ساخت و همکاری همه نهادها و پرهیز از جزیره ای عمل کردن از جمله مواردی بود که مسوولان سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه زنان و خانواده بر آن تاکید کردند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.