اعتماد به متخصصان جوان داخلی دوباره نتیجه داده و حمایت آستان قدس رضوی از آنها، این بار به تولید بذرهای هیبریدی منجر شده که گامی موثری برای خودکفایی کشور و قطع وابستگی به واردات بذر خواهد بود.

بذر امید در صنعت کشاورزی / محصول فناورانه آستان قدس، گامی برای قطع وابستگی به واردات

به گزارش قدس آنلاین، بذرهای هیبرید یکی از محصولاتی است که در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان آستان قدس رضوی و با حضور تولیت این آستان مقدس رونمایی شد؛ بذرهایی که می تواند در هر کشوری حاشیه امنی برای تولید محصولات استراتژیک غذایی ایجاد کند.

حجم بالای واردارت بذر و یک هشدار جدی

کارشناسان می گویند ایران جزء ۲۰ کشور اول دنیا در زمینه واردات بذر است و اگر طرف های خارجی به هر دلیل خودخواسته ای، فروش و صادرات آن را متوقف کنند، قطعا ما با مشکلی جدی در تولید مواد غذایی مواجه خواهیم شد.

همین موضوع آستان قدس رضوی را بر آن داشت تا با بکارگیری نیروهای متخصص و دانش آموخته داخلی و پشتیبانی از طرح ها و برنامه های موسسه بذر و نهال رضوی، برای بومی سازی تولید بذرهای هیبرید وارد عمل شود؛ اقدامی که در همان سال اول به بار نشست و توانست موفقیت های ارزشمندی را در حوزه تولید بذرهای هیبرید در کارنامه خود ثبت کند. این پروژه با همکاری دانشگاه خوراسگان و شرکت نگین بذر در گلخانه های مزرعه نمونه آستان قدس رضوی اجرا شد و تمام متخصصان حوزه بذر موسسه بذر و نهال رضوی از ابتدا در تمامی فرایند های نظارت و کنترل پروژه دخیل بوده اند.

تولید بذر هیبرید خیار در موسسه بذر و نهار رضوی

حسین نعمتی، سرپرست موسسه بذر و نهال رضوی می گوید: رسالت این موسسه از آغاز تاسیس بر پایه تولید، تحقیقات و عرضه بذر و نهال با کیفیت بوده و بر همین اساس نیز اسناد راهبردی و چشم انداز مجموعه بر امر پیشرو و پیشران بودن در صنعت بذر و نهال بنا شده است.

او ادامه می دهد: سالانه هزینه بسیار زیادی برای واردات بذر صیفی جات و سبزی جات، از جمله بذر خیار، صرف می شود اما حالا با تولید بذر هیبرید خیار توسط موسسه بذر و نهال رضوی، می توان به خودکفایی کشور در این حوزه کمک کرد.

تاسیس و تجهیز آزمایشگاه تخصصی

با تولید داخلی انواع بذرهای هیبرید، نه تنها بذرهایی سازگار با اقلیم و شرایط کشور به دست خواهد آمد، بلکه نسبت به سلامت کامل بذرها و نهاده های مصرفی آن اطمینان کامل حاصل خواهد شد، در حالی که چنین اطمینانی نسبت به بذرهای وارداتی وجود ندارد.

نعمتی می گوید: با توجه به ظرفیت موجود در موسسه بذر و نهال رضوی و استفاده از نیروهای متخصص در حوزه بذر، از همان ابتدا آزمایشگاه تخصصی بذر تاسیس و تجهیز و بخش تحقیق و توسعه مستقر شد.

ثمردهی تلاش ها در کمتر از یک سال

او درباره روند اجرای این پروژه تصریح می کند: پس از هشت ماه مطالعه و تحقیق در حوزه نیاز کشور به بذرهای هیبرید و امکان تولید این بذرها، پروژه تولید بذر خیار و ذرت هیبرید در سال ۱۳۹۹ آغاز شد که خوشبختانه موفقیت های بسیاری ارزشمندی را برای موسسه به همراه داشت.

نعمتی ادامه می دهد: بوته های خیار پدری و مادری که دارای صفات ژنتیکی خاصی بودند در گلخانه کشت شدند و در زمان گلدهی نیز عملیات تلقیح گرده با گل های ماده توسط کارشناسان کشاورزی به صورت کاملا دستی با هدف افزایش دقت انجام شد.

نعمتی اضافه می کند: در نهایت بذرهای خیار به عمل آمده در آزمایشگاه تخصصی بذر موسسه بذر و نهال رضوی، تست های نهایی را برای حصول اطمینان از قوه نامیه و جوانه زنی پشت سر گذاشت و تا با تلاش نخبگان داخلی، اقدامی مهم در صنعت تولید بذرهای هیبرید صورت بگیرد.

تلاش برای افزایش بهره وری محصول

نعمتی تولید بذرهای هیبرید خیار و ذرت را دستاورد ارزشمند موسسه بذر و نهال رضوی بر می شمرد و ادامه می دهد: این روند تحقیقاتی هر سال با مقیاس و تنوع بیشتری در موسسه ادامه خواهد یافت. او می افزاید: موسسه در کنار تولید بذرهای هیبرید، اقدامات مهم دیگری را نیز در راستای فرآوری بذرها به منظور افزایش بهره وری، تولید حداکثری و اثربخشی بیشتر صورت می گیرد؛ برای این منظور، پوشش دار کردن و آماده سازی بذرها در حال انجام است تا به بذرها ویژگی هایی از قبیل مقاومت در برابر سرما، افزایش سرعت جوانه زنی و... اضافه شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.