شیخ محمد بن زاید در یک سفر رسمی به ریاض درباره مسائل دو جانبه و اختلافات در اوپک پلاس با مقامات سعودی گفتگو خواهد کرد.

سفر ولیعهد ابوظبی به عربستان در اوج اختلاف دو کشور

قدس آنلاین: شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی روز دوشنبه برای یک سفر رسمی یک روزه به عربستان می‌رود و در جریان این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ملاقات می‌کند.

به گفته منابع آگاه، بن زاید در راس یک هیئت بلند پایه به ریاض می‌رود تا درباره مسائل متعددی به ویژه تصمیم گیری در مورد سیاست تولید نفت در اوپک پلاس گفتگو کند. اخیرا به دلیل اختلافات عربستان و امارات در مورد حجم تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس، وزرای این ائتلاف نتوانستند به توافقی در مورد میزان تولید نفت دست یابند.

دو طرف همچنین علاوه بر بحث درباره تقویت روابط دو جانبه، در مورد تحولات یمن و راه‌های اجرای توافق نامه ریاض بین طرف‌های یمنی تبادل نظر خواهند کرد.

ولیعهد ابوظبی همچنین با همتای سعودی خود در مورد عواقب قوانین جدید واردات عربستان بر اقتصاد امارات بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

عربستان با هدف به چالش کشیدن موقعیت امارات به عنوان قطب تجاری و کسب و کار منطقه، مقررات واردات از سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس را اصلاح کرد تا کالاهای تولید شده در مناطق آزاد را از امتیازات تعرفه ترجیحی حذف کند.

با کاهش وابستگی امارات متحده عربی به نفت و تلاش عربستان سعودی برای کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی و تبدیل شدن به قطب اقتصادی خاورمیانه، اختلافات میان ابوظبی و ریاض افزایش یافته است. پیش تر نیز گرچه این دو کشور با همدستی اقدام به حمله به یمن کردند، اما هم اینک عربستان و امارات از دو گروه شبه نظامی مختلف در یمن حمایت می کنند. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.