گزارش‌ها نشان می‌دهد که سیاست آل سعود در سال‌های اخیر و فقدان سیستم قضایی مناسب در عربستان موجب افزایش جنایت‌ها و فساد در این کشور شده است.

گسترش ناامنی‌های اجتماعی در عربستان

قدس آنلاین: قتل، سرقت و قاچاق به طرز چشمگیری در سالهای ولیعهدی «محمد بن سلمان» افزایش یافته است.به طور روزمره عربستان بدون ترس از رژیم آل سعود یا نیروهای امنیتی شاهد قتل، سرقت، آزار و اذیت و تیراندازی است.

سیاست‌های رژیم آل سعود منجر به افزایش جنایت‌ها در عربستان شده است؛ چراکه عربستان با داشتن یک میلیون کارمند زیر خط فقر، به اعمال مالیات‌ها و کاهش حقوق روی آورد.همچنین رژیم آل سعود با محدود کردن فعالیت‌های کمیته‌های موسوم به امر به معروف و نهی از منکر در افزایش این جنایت‌ها نقش دارد.

برخی از شاهزادگان سعودی نیز شبکه‌های قاچاق مواد مخدر را در جامعه و در میان جوانان فعال می‌کنند. فساد دادگاه‌های سعودی و رسانه‌ها تاثیر منفی بر شهروندان سعودی گذاشته است و شهروندان دیگر به نهادهای عربستان اعتمادی ندارند.

بدین ترتیب ضعف دستگاه امنیتی و عدم پیگیری قتل‌ها ، سرقت‌ها و باندهای جنایتکار ، شهروندان را مجبور به احقاق حقوق خود کرده است.

اخیراً ، یک تحقیق بین‌المللی میزان سرکوب و تروریسم در داخل عربستان را بررسی کرده که در طی سالهای گذشته کشتار ، خونریزی ، بازداشت و آوارگی اجباری قبایل سعودی به نفع پروژه‌های جعلی به دلیل جنایات رژیم آل سعود افزایش یافته است.

سازمان ابتکار سنجش حقوق بشر که توسط فعالان، محققان و دانشگاهیان اداره می‌شود، اخیرا گزارش سالانه خود را منتشر کرد و در این گزارش نمرات مختلفی برای کشورها از نظر تامین امنیت از سوی دولت، توانمندسازی و کیفیت زندگی در نظر گرفت.

عربستان سعودی در میان 36 کشور مورد مطالعه از نظر تامین امنیت از سوی دولت از 10 امتیاز نمره 2.4 را کسب کرد که این بدترین امتیاز پس از مکزیک محسوب می‌شود.

در این مطالعه، کاهش کلی صلح جهانی به عواملی از جمله ، افزایش فعالیت‌های تروریستی، تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و افزایش تنش‌های منطقه‌ای در اروپای شرقی و آسیای شمال شرقی نسبت داده شده است.

تعداد پناهندگان از عربستان به خارج در حال افزایش است.در همین راستا یک موسسه بین‌المللی تأکید کرد که جنایات ولیعهد سعودی زمینه مشترکی را برای اتحاد مخالفان سعودی در داخل و خارج از کشور فراهم کرد، زیرا وی آنها را به فرار به اروپا سوق داد.

بنیاد کارنگی برای مطالعات استراتژیک اعلام کرد که با افزایش جنایات رژیم سعودی، مخالفان در داخل و خارج از عربستان در حال افزایش تعامل خود با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی هستند و این شخصیت‌های مخالف علی رغم سوابق متنوع خود، در اتحاد علیه استبداد محمد بن سلمان نقاط مشترکی پیدا کرده‌اند.

بر اساس این گزارش نگرانی در عربستان در خصوص تشدید حوادث امنیتی مانند تیراندازی و سرقت‌های متفاوت، در میان ناکامی رژیم آل سعود در ایجاد ثبات و امنیت شهروندان، در حال افزایش است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.