دانشمندان توانستند با استفاده از تلسکوپ ALMA در شیلی حلقه ای از گاز و گرد و غبار را کشف کنند، این کشف می تواند به سوالات آن ها درباره چگونگی تشکیل سیارات کمک کند.

کشف حلقه ای از گرد و غبار که به چگونگی شکل گیری سیارات و قمرها کمک می کند

به گزارش قدس آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز نوشت:

ستاره شناسان برای اولین بار حلقه‌ای از گاز و گرد و غبار را که یک سیاره خارج از منظومه شمسی را احاطه کرده، شناسایی کرده اند، این کشف می‌تواند به چگونگی شکل گیری سیارات و قمرها کمک کند.

کشف ستاره‌هایی جدید با استفاده از تلسکوپ ALMA

ستاره شناسان در این مطالعه یک دیسک به نام PDS ۷۰c کشف کردند که سیاره‌ای را خارج از منظومه شمسی احاطه کرده است. یکی از دو دیسک غول پیکر گازی با اندازه و جرم مشابه با سیاره مشتری در حال چرخش دور ستاره PDS ۷۰ هستند که حدود ۴۰۰ سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد. ستاره شناسان PDS ۷۰c را در رصدخانه جنوب اروپا در سال ۲۰۱۹ با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ خود کشف کردند.

این مطالعه که در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شد، بیان داشت که این مشاهدات، همراه با تصاویر با وضوح بالا از تلسکوپ ALMA در شیلی، به دانشمندان امکان می‌دهد که نتیجه بگیرند که حلقه گازی PDS ۷۰c موادی را نگهداری می‌کند که به تشکیل قمر برای یک سیاره کمک می‌کند. ستاره شناسان از سال ۲۰۰۶ می‌دانند که ستاره PDS ۷۰ توسط یک حلقه بسیار بزرگ از مواد احاطه شده، اما تجهیزات محدود رصدی فقط به آن‌ها امکان می‌دهد در مورد احتمال وجود یک سیاره بین ستاره و حلقه گازی حدس‌هایی را بزنند.

میریام بنستی، نویسنده اصلی این تحقیق گفت: "مشاهدات ما در ALMA با چنان دقت قابل توجهی بدست آمد که توانستیم به وضوح تشخیص دهیم که دیسک گازی با این سیاره مرتبط است و ما برای اولین بار قادر به تعیین اندازه آن هستیم. "

هر دو سیاره کشف شده در این سامانه بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته اند، زیرا به یک سیستم ستاره‌ای جوان تعلق دارند. سیستم ستاره PDS ۷۰ حدود ۵.۴۰ میلیون سال قدمت دارد و یک سیستم جوان در مقایسه با خورشید است، که ۴.۶ میلیارد سال پیش بوجود آمده است. ستاره PDS ۷۰b توسط میریام کپلر، محقق موسسه ماکس پلانک و یکی از نویسندگان این تحقیق کشف شد.

این دانشمند در بیانیه مطبوعاتی گفت: "تاکنون بیش از چهار هزار سیاره در خارج از منظومه شمسی پیدا شده اند و همه آن‌ها در سیستم‌های بالغ و نه جوان هستند. "

گفتنی است؛ دو ستاره PDS ۷۰b و PDS ۷۰c که سیستمی مشابه مشتری و زحل را تشکیل می‌دهند، تنها سیارات فراخورشیدی هستند که تاکنون کشف شده اند و هنوز در حال شکل گیری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.