رئیس پارلمان تونس و رئیس جنبش النهضه در این کشور، تدابیر ریاست جمهوری را بدون پشتوانه قانونی و به منزله اقدامی کودتایی خواند.

الغنوشی: تدابیر ریاست جمهوری تونس کودتاست

قدس آنلاین: رئیس پارلمان تونس و رئیس جنبش النهضه در این کشور، تدابیر ریاست جمهوری را بدون پشتوانه قانونی و به منزله اقدامی کودتایی خواند.

در پی اقدام رئیس جمهور تونس در برکناری نخست وزیری و تعلیق اختیارات پارلمان، راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس در گفتگو با الجزیزه مباشر گفت: این تدابیر هیچ پشتوانه قانونی ندارد، ما نیز به شدت از اتخاذ چنین تدابیری ناخرسندیم، زیرا به تعبیری شفاف این کار کودتا علیه قانون اساسی، انقلاب و آزادی‌های عمومی و خصوصی است.

او افزود: از نگاه ما نهادهای عمومی دموکراتیک و منتخب کشور، مثل پارلمان، کابینه و دیگر نهادهای مشابه همچنان فعالند، تفسیر رئیس جمهور در این زمینه تفسیر اشتباه و برداشتی مخالف با حقیقت است، زیرا مبتنی بر برخی از فصل‌های قانون اساسی است که در شرایطی ویژه به رئیس جمهور اجازه می‌دهد تدابیر ویژه و استثنایی اتخاذ کند.

الغنوشی گفت: رئیس جمهور در این زمینه با من مشورت کرد و من پاسخم این بود که این موضوع به خود شما ارتباط دارد، اما معتقدم آنچه حاصل شد در واقع کودتا علیه قانون اساسی است، زیرا قانون اساسی در حالت اضطراری، فعالیت مجلس نمایندگان را دائمی می‌داند ضمن اینکه مانع انحلال کابینه می‌شود به همین منظور منطق رئیس جمهور در این تدابیر، قبول داشتن برخی از مفاد قانون اساسی و کنار گذاشتن برخی مفاد دیگر است.

الغنوشی گفت: تدابیر اعلام شده از سوی رئیس جمهور، باطل است و ما به فعالیت خود ادامه می‌دهیم، مجلس نمایندگان بر اساس نص قانون اساسی پابرجاست، با توجه به اینکه رئیس جمهور در کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد به موجب قانون، در چنین شرایطی فعالیت مجلس نمایندگان، دائمی است ضمن اینکه در اینگونه شرایط دولت نباید منحل شود.

رئیس پارلمان تونس درباره سخنان رئیس جمهور که گفته است برای اتخاذ تدابیر، با رئیس پارلمان و نخست وزیر مشورت کرد، گفت: او در این زمینه مشورت کرد و مشورتش این بود که شرایط امنیتی کشور می‌طلبد تا در سایه قانون اساسی تدابیر استثنایی اتخاذ شود. ما نیز در چارچوب قانون اساسی عمل می‌کنیم ضمن اینکه این اولین باری نیست که به دلیل شرایط استثنایی طرف مشاوره رئیس جمهور بودیم هر چند این بار شرایط به گونه دیگری رقم خورده است.

راشد الغنوشی درباره واکنش احتمالی گروه‌های سیاسی کشور گفت، از نظر ما درست نیست که مردم تونس انقلاب کنند و ما بخواهیم علیه این انقلاب کودتا کنیم، این انقلاب برای خود در میان جوانان، زنان، مردان و فرهنگیان طرفدارانی دارد که از آن دفاع خواهند کرد به همین دلیل خواسته ما این است که این تدابیر اشتباه، پس گرفته شود، زیرا مردم تونس را به وادی ظلمت می‌کشاند و مردم از چنین تدابیری حمایت نخواهند کرد.

وی افزود: من یقین دارم دموکراسی به تونس باز می‌گردد، انقلابی در کشور رخ داد و این تدابیر چیزی جز کودتا نیست به همین منظور معتقدیم مردم از انقلابشان حمایت می‌کنند. درست است که این اتفاقات بیانگر سوء استفاده از شرایط سخت اجتماعی تونس است، اما در نهایت مردم به این درک خواهند رسید که چنین تدابیری، اقدام علیه انقلاب است و کشور را به سمت استبداد، ظلمت و شخص محوری سوق می‌دهد. مردم برای بازپس گیری دموکراسی، مبارزه مسالمت آمیز را سرلوحه کارشان قرار خواهند داد.

رئیس جنبش النهضه ادامه داد: ما حق اعتراض را برای مردم به رسمیت می‌شناسیم، از دشواری شرایط مردم نیز آگاهیم، مردم وضعیت معیشتی دشواری دارند و شیوع کرونا نیز شرایط را بدتر کرده است، کشور با بحران مالی و سیاسی مواجه است در نتیجه اعتراضات در خیابان‌ها را جرم نمی‌خوانیم، اما شاهد هستیم از تحرکات مردم سوء استفاده می‌شود به این امید که بتوانند از این تحرکات پشتوانه‌ای برای کودتا بسازند نه آنکه در پی استیفای حقوق اجتماعی مردم باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.