حجت‌الاسلام جلالی در واکنش به اعلام وصول طرح لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: این تصمیم مجلس به معنای واگذاری ساماندهی این حوزه بدست متخصصان بود و لغو آن مقدمه کنار گذاشتن اصل طرح است.

برخی نمایندگان برای عقب نشینی از طرح صیانت زیر فشار هستند/ خارج کردن طرح از اصل ۸۵ مقدمه کنار گذاشتن آن است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت سؤال ما از نمایندگانی که این پیشنهاد را ارائه داده‌اند اینست که آیا ما باید به سراغ نظام‌مند کردن و طراحی چارچوب برای فضای مجازی برویم یا نه؟ و اگر باید این کار انجام شود راهش همین طرح و تخصصی و حرفه‌ای‌ترین مسیر نیز اصل ۸۵ است.

نماینده مردم رفسنجان خاطرنشان کرد: دوستانی که با ۱۵ امضا امروز می‌خواهند تصمیم مجلس را برگردانند در نامه خود گفته‌اند ساماندهی این فضا وظیفه دولت است نه مجلس و باید در قالب لایحه انجام شود. پس موضوع آنها حد نصاب رأی مجلس و تعداد نمایندگان حاضر در جلسه در زمان رأی گیری نیست بلکه اصل طرح است و در صورت پذیرش این نظر اصل موضوع کنار گذاشته خواهد شد و در این مجلس کاری انجام نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه دومین استدلال طراحان این پیشنهاد مناسب نبودن زمان برای ارائه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است، گفت: این طرح ۹ سال در مجلس معطل مانده و به سرانجام نرسیده و هر بار به بهانه و دلیلی عقب افتاده است. ما به دلیل تأکید رهبری و ضرورت آن کار سنگینی روی آن انجام دادیم.

حجت الاسلام حسین جلالی اضافه کرد: این عده می‌گویند اصل هشتاد و پنجی کردن این طرح لازم نبوده اما ما معتقدیم این تصمیم یعنی تخصصی کردن بررسی طرح و با دو دو کردن و چهار چهار کردن در صحن نمی‌توان در مورد این حوزه مهم تصمیم گیری کرد و مقررات نوشت.

وی تصریح کرد: تمام حرف ما در این تصمیم این است که کار به دست متخصصان امر سپرده شود. رئیس مجلس هم قرار است ۲۴ نماینده خبره و متخصص در بخش‌های مختلف مرتبط را برای عضویت در یک کمیسیون ویژه معرفی کنند و کارشناسان امر هم از بیرون دعوت شوند تا یک کار پخته و کامل ارائه شود.

همه نمایندگان می‌دانستند این طرح در دستور کار مجلس است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی با رد این ادعای طراحان این پیشنهاد که اکثریت مجلس با هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت مخالفند، گفت: اگر اینگونه است چطور این پیشنهاد در صحن به تصویب رسید.

وی درباره این استدلال که زمان طرح پیشنهاد اصل هشتاد و پنجی شدن طرح مذکور در پایان جلسه و غیبت نمایندگان باعت تصویب آن با رأی۱۲۱ نفر بوده و نشان دهنده نظر اکثریت نیست، گفت: اولاً طرح از اول صبح در دستور کار مجلس بود و در اختیار نمایندگان قرار داشت و می‌دانستند به عنوان دستور آخر مطرح می‌شود. دوم اینکه ما هم مخالف طرح آن به عنوان دستور آخر بودیم و خواستیم بعنوان اولین دستور مطرح شود اما موافقت نشد و سوم اینکه معتقدیم اگر نمایندگان غایب که تعدادی همراه رئیس مجلس در سوریه بودند و برخی بعد از تنفس جلسه را ترک کردند حضور می‌داشتند این پیشنهاد با رأی بالاتری تصویب می‌شد.

به نمایندگان فشار آورده‌اند که عقب نشینی کنند

نماینده مردم رفسنجان با بیان اینکه لغو مصوبه مجلس برای هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت مقدمه کار گذاشتن آن و رها کردن ساماندهی این حوزه است، گفت: ما تحت تأثیر جنجال‌ها و سروصداهای رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم و در حوزه‌ها به نمایندگان فشار آورده‌اند و برخی تحت تأثیر این فشارها چنین پیشنهادی را داده‌اند.

حجت الاسلام جلالی تاکید کرد: اگر قرار باشد علیه هر طرحی جو سازی کنند و مجلس هم عقیب نشینی کند به مصلحت کشور نیست و اعتبار قوه مقننه زیر سؤال می‌رود.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری هرج و مرج در فضای مجازی را نمی‌پذیرد، خاطرنشان کرد: آمریکا یش از ۲۷۰ قانون در مورد فضای مجازی دارد. و هیچ کشوری مثل ما در این حوزه بی قانون و ناقص نیست. که به همین دلیل هم مدام شاهدیم اطلاعات کاربران ما به سرقت می‌رود و کسی پاسخگو نیست یا اینکه ما در کشور اینترنت ویژه کودکان و نوجوانان نداریم و همه از یک اینترنت رها استفاده می‌کنند که امکان ارائه خدمات صحیحی و کارامد را از ما گرفته است.

وی با یادآوری اینکه هنوز نه قانونی تصویب شده نه قرار ست پلتفرمی بسته شود و نه سایتی و اپلیکیشنی فیلتر شود، گفت: ما فقط می‌خواهیم مقررات و چارچوب‌ها راتعیین کنیم. مثل مقررات راهنمایی و رانندگی اصول را معین کنیم. اینکه چه کسی در این اتوبان حرکت کند جزئیات است. کدام ماشین در این اتوبان حرکت کند جزئیات است. کدام پلتفرم در ایران فعالیت کند جزئیات است. ما قرار نیست به این جزئیات ورود کنیم. این قانون برای کلان کشور است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: من تعجب می‌کنم که برخی از افراد شاخص در مجلس یا رؤسای کمیسیون‌ها هنوز طرح را نخوانده‌اند و اظهار نظر می‌کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس فرموده‌اند بستر پلتفرم‌های خارجی با این طرح در کشور جواب نخواهد داد. اولا مگر چیزی تصوب شده؟ دوم اینکه مگر قرار است پلتفرمی بسته شود؟ خوب اول طرح را بخوانید و بعد اظهار نظر کنید.

نماینده مردم رفسنجان اضافه کرد: متأسفانه عوامانه با این طرح برخورد می‌شود در حالی که  ۱۷۰۰ نفر ساعت متخصص نشسته‌اند و پیش نویسی تهیه کرده‌اند. هنوز چیزی هم تصویب نشده و قرار است این طرح  در کمیسیونی ویژه و کمیسیون فرهنگی بررسی شود.

رئیس مجلس نباید این پیشنهاد را می‌پذیرفت

حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: آقای قالیباف در برابر یک تصمیم مهم قرار دارد. وی یا باید خواسته این ۱۵ نفر برای بازگشت از صل ۸۵ را بپذیرد یا نپذیرد که متأسفانه این طرح در جلسه یکشنبه اعلام وصول شد.  

وی در پاسخ به این سوال که مگر نباید به رای گذاشته شود؟ و تصمیم‌گیری در این باره با رئیس مجلس به تنهایی نیست، گفت: رئیس مجلس می‌توانست این طرح را اعلام وصول نکند. کما اینکه ما بیش از ۸ مرتبه از آقای روحانی سؤال مطرح کردیم اما آقای قالیباف اعلام وصول نکرد و گفت به مصلحت نمی‌دانم.

ساماندهی فضای مجازی خواست رهبری است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با شاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها از ما خواسته‌اند فضای مجازی را ساماندهی کنیم، اظهار داشت: ایشان در سخنرانی اولشان برای این مجلس فرمودند اولویت های شما اول رفع موانع تولید است، دوم موضوع رشد جمعیت است و سوم فضای مجازی. ما گفتیم این پیش نویس متخصصان داده شود و هرچه آنها نظر دادند در صحن مجلس رأی گیری شود و به مجلس ابلاغ شود.

ملاقات نمایندگان با رئیس مجلس

وی افزود: عصر یکشنبه جمعی نمایندگان طراح و حامی طرح صیانت به دیدار آقای قالیباف رفتند و فردا هم مخالفان را به کمیسیون فرهنگی دعوت می‌کنیم تا حرف‌هایشان را بشنویم و ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم و تلاش می‌کنیم قبل از سه شنبه این مسئله حل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.