نخستین نیروگاه برقابی خراسان رضوی دیروز با حضور مسئولان در محل سد ارداک به بهره‌برداری رسید.

 بهره‌برداری از نخستین نیروگاه برقابی شرق کشور در «سد ارداک»

این پروژه که نخستین نیروگاه برقابی شرق کشور نیز به حساب می‌آید در مرحله نخست توانایی تولید ۲۰۰ کیلووات ساعت برق را دارد که با ارتقای آن در مرحله بعدی این مقدار به ۴۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد و دو برابر خواهد شد.

ظرفیت ۵۰ مگاواتی سدهای استان برای تولید برق

مدیرعامل شرکت سنگ باد بهمن شرق که مجری این طرح است در مراسم افتتاح گفت: از ابتدای سال گذشته مأموریت یافتیم تا برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کنیم این نیروگاه که نخستین در استان است امروز با هزینه ۲۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

الهی در ادامه افزود: بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفته با توجه به ظرفیتی که در حوزه سدهای استان وجود دارد با ایجاد نیروگاه‌های برقابی می‌توان ۵۰ مگاوات برق تولید کرد.

۲۰۰ کیلووات شروع تولید برق از آب در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: با همت و تلاش جوانان جویای نام همین مرز و بوم امروز آبی که در خروجی سد ارداک پس از خروج بعضاً خسارت‌هایی به بار می‌آورد نه تنها پس از این تخریبی نخواهد داشت بلکه دارای مزیت خواهد شد و از نیروی آن ۲۰۰ کیلووات برق تولید خواهد شد.

محمد علایی در ادامه در واکنش به برخی سنگ‌اندازی‌ها برای صدور مجوزهای لازم برای اجرای طرح‌های اینچنینی اظهار کرد: چرا باید برای گرفتن مجوز برای مثال همین پروژه ۳۰ ماه معطل ماند، در حالی که اگر همه ما در کنار هم باشیم و برخی سنگ‌اندازی‌ها وجود نداشته باشد حداکثر باید یک ماه کار صدور مجوز طول بکشد.

وی همچنین بیان کرد: شرکت ما از همین امروز آمادگی این را دارد که زمینه همکاری برای اجرای چنین پروژه‌هایی را فراهم آورد.

مزیت‌دار کردن پروژه‌ها

همچنین فرمانده سپاه امام رضا(ع) در این مراسم گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا چنین پروژه‌ها و برنامه‌هایی را گسترش دهیم و زمینه به ثمر رسیدن آن‌ها را فراهم کنیم.

سردار سرتیپ یعقوبعلی نظری ادامه داد: به طور مثال همین سد که برای ساخت آن هزینه شده و در کنار تأمین آب ظرفیت ایجاد مزیت دیگری از جمله تولید برق را دارد باید به همین سمت هدایت می‌شد که مزیت‌دار شود که به یاری مهندسان و جوانان ضمن جلوگیری از تخریب آب پس از رهاسازی اکنون تخریب که ندارد هیچ، مزیت تولید برق هم بر آن افزوده شده است. ظرفیت‌های نهفته‌ای که رهبر معظم انقلاب بر آن‌ها تأکید دارند و باید از آن‌ها استفاده شود همین‌ها هستند که بایستی به ثمر برسند.

وی اظهار کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی همه مردم باید مشارکت داده شوند؛  چه آن‌هایی که صاحب ایده‌اند و چه آن‌هایی که ایده‌ای ندارند اما می‌توانند در به ثمر رسیدن ایده‌ها کمک کنند بایستی به کار گرفته شوند که این موضوع از مؤلفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) با اشاره به وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در طبیعت و نعمات خداوندی که در استان خراسان وجود دارد گفت: در این مواقعی که بعضاً با مشکل کمبود برق مواجهیم با خودم فکر می‌کنم چگونه می‌شود شرایطی را فراهم آورد که این مشکل از پیش پا برداشته شود. استفاده از ظرفیت کویر و تولید انرژی خورشیدی یک فرصت است که در استان ما به فراوانی می‌شود از آن استفاده کرد. در حال حاضر امکان اجرای پروژه‌هایی در محدوه شهرستان خواف وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان ۲۰ هزار مگاوات برق تولید کرد. می‌بینید که وجود کویر امروزه دیگر تهدید نیست بلکه فرصتی است برای بهره‌برداری درست و مزیت‌افزایی. تنها باید به دنبال راهکار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.