مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه مهم‌ترین گروه‌های هدف در حوزه پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان و دانشجویان می باشند، گفت: برای این گروه‌ها در سه سطح همگانی، انتخابی و موردی برنامه هایی در کشور در حال انجام است.

دانش‌آموزان و دانشجویان، مهم‌ترین گروه‌های هدف در پیشگیری از اعتیاد

به گزارش قدس آنلاین از ستاد مبارزه با موادمخدر، محمدمهدی اسماعیلی در دومین نشست کارگروه پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر در محیط‌های آموزشی در قالب برنامه‌های منطقه‌ای سازمان ملل متحد که به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان اینکه همکاری‌ها و هماهنگی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه پیشگیری از اعتیاد در دو بخش ملی و بین‌المللی است، تصریح کرد: در بخش ملی؛ در داخل کشور با همکاری دستگاه‌های مختلف به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم که مدارس و دانشگاه‌ها را تحت پوشش خود دارند، اقداماتی را انجام دهیم، همچنین در مهدهای کودک نیز برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را انجام می‌دهیم.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد افزود: مهم‌ترین گروه‌های هدف در حوزه پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان و دانشجویان هستند؛ چرا که آنان در سنینی قرار دارند که نسبت به سایر گروه‌ها در معرض خطر هستند و برای این گروه‌ها در سه سطح همگانی، انتخابی و موردی فعالیت‌هایی را در کشور متمرکز کرده‌ایم که در حال انجام است.

اسماعیلی بیان داشت: در شرایط حاصل از کرونا و محدودیت‌های به وجود آمده از آن‌که امکان انجام فعالیت‌ها به‌صورت مستقیم و حضوری نبود؛ با همکاری وزارت آموزش و پرورش و از طریق شبکه شاد، نسبت به توانمندسازی دانش آموزان به صورت آنلاین و فضای مجازی اقدام کردیم و همچنین در حوزه دانشجویی نیز از طریق وبینارها، فعالیت‌های خود را به دانشجویان مرتبط ارائه کردیم.

وی ادامه داد: در بخش بین‌المللی نیز همکاری‌های خوبی را با UNODC و یونیسف، داریم و فعالیت‌ها را در سطوح مختلف برای دانش‌آموزان و دانشجویان انجام می‌دهیم، همچنین برنامه‌هایی را برای کودکان بزهکار در مراکزی همچون سازمان زندان‌ها اجرا می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد اظهار داشت: همچنین در خصوص کودکان و افراد در معرض خطر که مصرف مواد داشته‌اند، فعالیت‌هایی را با وزارت آموزش و پرورش به نام مدیریت مورد انجام می‌دهیم؛ در این امر، افرادی که ممکن است تجربه مصرف موادمخدر داشته باشند در چارچوب فعالیت‌های استاندارد، هم آموزش‌های مرتبط با مدرسه و هم آموزش‌های مرتبط با پیشگیری را فرامی‌گیرند و اگر این افراد نیازمند مداخلات درمانی باشند به مراکز مربوطه ارجاع داده می‌شوند، پیگیری کامل این موضوع نیز از سوی آموزش و پرورش و مدارس ادامه دارد تا افراد این برنامه، به‌صورت کامل فعالیت‌هایشان انجام و مجدد به مدارس برگردند.

همچنین نماینده کشور پاکستان در این کارگاه با بیان اینکه در دنیا استفاده از موادمخدر در بین دانش آموزان رو به افزایش است، گفت: با توجه به تحقیق انجام شده، فرزندانی که گرفتار موادمخدر می‌شوند، به دلایل ظاهری و کنجکاوی و پافشاری دوستان معتاد است.

اعجاز احمدشاه بیان داشت: علی‌رغم تمام محدودیت‌ها در منطقه، با مسئله جهانی موادمخدر مواجه هستیم. در کشور پاکستان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ میلادی شاهد کشف چندین تن موادمخدر بودیم و این نشان‌دهنده اراده پاکستان در این حوزه است.

نماینده کشور پاکستان بر توسعه همکاری‌های بین‌المللی در عرصه مبارزه با موادمخدر و کاهش تقاضای مواد در کشورهای منطقه تأکید کرد و گفت: در این حوزه‌ها باید تلاش بیشتری شود.

وی بیان داشت: ما تلاش خود را در ارائه مباحث آموزشی و پیشگیرانه در محیط‌ها و مراکز آموزشی داریم؛ چراکه این مراکز نقش مهمی در ایجاد آگاهی و دانش افراد در مقابل جلوگیری از پیشگیری از اعتیاد دارند.

نماینده کشور پاکستان گفت: پاکسازی مدارس و اطراف آن از حیث موادمخدر، شناسایی دانش‌آموزان پر خطر و در معرض خطر و توجه به انجام و ترویج فعالیت‌هایی مثل ورزش، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های پیشگیرانه از جمله تمهیدات پاکستان برای جلوگیری از گرایش جامعه به اعتیاد است.

احمدشاه با بیان اینکه کارگاه امروز می‌تواند راه ما را در مسیر مبارزه با موادمخدر موفقیت هموار کند، گفت: ما در تلاش‌هایمان در امر مبارزه ثابت قدم هستیم و از دیگر کشورها در این امر حمایت می‌کنیم.

گفتنی است؛ در این نشست نمایندگان کشورهای عضو برنامه‌های منطقه‌ای سازمان ملل متحد از جمله جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان حضور داشتند و به بیان نظرات خود در خصوص مباحث مطروحه پرداختند. همچنین از سوی ایران دکتر امیرعباس لطفی، مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد، دکتر حمیدرضا رفیع‌پور طهرانی، رئیس اداره حقوق بین‌الملل، مریم گودرزی رئیس اداره فرهنگی و پیشگیری در محیط‌های آموزشی، معصومه وقار انزابی، رئیس اداره بهداشت و روان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.