با وجود قرار گرفتن آشخانه؛ مرکز شهرستان مانه و سملقان در حاشیه جاده آسیایی؛ این شهرستان ۱۲۰هزار نفری که بیش از ۷۵درصد جمعیت آن در مناطق روستایی و کوهستانی ساکن هستند و نخستین شهرستانی است که متصل‌کننده استان‌های سرسبز شمالی کشور و قطب زیارتی استان‌های شرق کشور (مشهد مقدس) است در طول سال پذیرای ۲۰میلیون زائر امام هشتم(ع) و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

فاز دوم بیمارستان پورسینا در آی‌سی‌یوی بی‌پولی

کلنگ‌زنی دیرهنگام

نزدیک به سه دهه از انقلاب گذشته بود که پس از پیگیری رسانه‌ها در دهه فجر سال ۱۳۸۵ کلنگ بیمارستان پورسینای آشخانه زده شد اما متأسفانه از همان ابتدا، ساخت بیمارستان پورسینای آشخانه با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شد تا اینکه پس از هشت سال پیگیری رسانه‌ها، مسئولان شهرستانی و نمایندگان مردم با حضور دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر وقت بهداشت در اسفند ماه ۹۳ بدون توجه به امکانات پیشرفته و به‌روز پزشکی بیمارستان ۳۲ تختخوابی آشخانه افتتاح شد.

در حالی که یک بیمارستان مجهز با تجهیزات به‌روز و پیشرفته می‌تواند موجب نجات جان بیماران اورژانسی و مصدومان جاده‌ای شود، اما به دلیل نبود امکانات پیشرفته پزشکی در این بیمارستان بیشتر بیماران اورژانسی و مصدومان جاده‌ای در مسیر اعزام به بجنورد جان خود را از دست می‌دهند.

با توجه به موقعیت راهبردی مسیر مانه و سملقان و با پیگیری‌های مکرر و احساس مسئولیت مسئولان شهرستان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درباره سلامت مسافران، زائران و ساکنان این مناطق و یکی از خواسته‌های بحق مردم شهرستان که افزایش تخت بیمارستانی، حضور پزشکان متخصص و مجهز کردن بیمارستان به امکانات پیشرفته پزشکی و به‌روز است، دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی در اوایل سال ۱۳۹۹ پروژه فاز دوم افزایش تخت بیمارستان پورسینای آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تخت در مجاورت این بیمارستان را در دستور کار خود قرار داد.

پروژه فاز دوم بیمارستان پورسینای آشخانه در خرداد سال گذشته با حضور دکتر شجاعی و دکتر هاشمی، سرپرست دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی و تعدادی از مسئولان شهرستان کلنگ‌زنی و تحویل پیمانکار شرکت تبوک توان شد و طبق قرارداد این شرکت باید در مدت زمان ۱۵ ماه پروژه را به اتمام برساند.

در آیین کلنگ‌زنی فاز دوم بیمارستان پورسینای آشخانه دکتر شجاعی، استاندار خراسان شمالی در سخنانی کوتاه گفت: با توجه به اینکه این شهرستان به عنوان پیشانی و ورودی استان خراسان شمالی در مسیر جاده آسیایی است توجه به مسائل بهداشتی و درمانی و نجات جان بیماران اورژانسی و مصدومان جاده‌ای یک ضرورت است.

توقف پروژه

اما متأسفانه حالا پس از گذشت ۱۵ ماه عقربه‌های پیشرفت پروژه همچنان روی عدد ۱۰ ایستاده و معلوم نیست کی به پایان خواهد رسید.  

پیمانکار پروژه به خبرنگار شهرستان مانه و سملقان گفت: متأسفانه مسئولان دانشکده علوم پزشکی و معاونت عمرانی استانداری خراسان شمالی علاقه‌ای به ادامه کار پروژه و اتمام آن ندارند.

ناگفته نماند این هم گره کوری است همانند ده‌ها پروژه دیگر از قبیل کارخانه سیمان سمنگان، کارخانه خانه‌های پیش‌ساخته، طرح طوبا، پوکه صنعتی، روغن خوراکی، کنسانتره و نکتار میوه‌جات، کنسانتره و فراوری انگور، مرغ مادر، کاشی سمنگان، پروژه شرکت اتکا و کارخانه لاستیک‌سازی بخش مانه که از سال‌ ۱۳۸۲ توسط استانداران قبلی کلنگ‌زنی شد و ده‌ها هکتار اراضی ملی را تصرف کردند و زخمی بر پیکر شهرستان مانه و سملقان اضافه و ذهن مردم شهرستان را به خود مشغول کرده و حتی می‌توان گفت موجب بدبینی مردم شده است.

با توجه به اینکه مردم مانه و سملقان هر روز شاهد تصادفات دلخراش در گردنه‌های چمن بید جوزک و قورسیلاب بدرانلو هستند برای نجات جان مصدومان حوادث رانندگی نیاز به یک بیمارستان با امکانات بهداشتی و درمانی با تجهیزات پیشرفته و به‌روز و پزشکان متخصص دارند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.