۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 775569

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ جزئیات مربوط به چگونگی اخذ تست خون از ورزشکاران ایرانی علاوه بر تست ادرار را تشریح کرد و در مورد هزینه و قیمت تمام شده هر نمونه و نیز فرایند ارسال آن به آزمایشگاه، توضیح داد.

هزینه تست دوپینگ چند دلار تمام می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، فرزاد شارکی در رابطه با الزام انجام تست خون از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) اظهار کرد: نمونه گیری خون یکی از الزاماتی است که سازمان‌های مبارزه با دوپینگ باید در مورد ورزشکاران رشته‌های استقامتی مدنظر قرار دهند که به ۲ مقوله پاسپورت بیولوژیک و آزمایش از خون مربوط می‌شود.

از چه رشته‌هایی تست خون گرفته می‌شود؟

وی ادامه داد: پاسپورت بیولوژیک عمدتا برای ورزشکاران رشته‌های استقامتی که عموما می‌توانند از دوپینگ خونی بهره مند شوند کاربرد دارد و روند ایران نادو به گونه‌ای است که لیستی از ورزشکاران رشته‌های استقامتی نظیر قایقرانی، دوچرخه سواری، شنا و دو و میدانی را در اختیار دارد و ملزم است از این افراد علاوه بر اینکه در لیست ورزشکاران منتخب برای نمونه گیری خارج مسابقات از آن‌ها تست خون اخذ می‌کند به منظور غلظت خون نیز از آن‌ها نمونه‌گیری کند.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به اینکه آزمایش مربوطه جزئیات سلول‌های خونی و غلظت هموگلوبین را نشان می‌دهد و مربوط به خون است، عنوان کرد: آزمایش خون به ماده ممنوعه کاری ندارد و به دنبال ماده ممنوعه در نمونه خون نمی‌گردد، بلکه خونرا  مانیتور کرده و با دفعاتی که قرار است خون بررسی شود، مقایسه می‌کند و باید فصلی یک بار مدنظر قرار گیرد.

شارکی افزود: در کنار پاسپورت بیولوژیک باید یک لخته خون هم ارسال شود و در سرم آن، مواد محرک خونسازی و فرمول رشد بررسی می‌شود و علاوه بر این یک آزمایش ادرار نیز مدنظر قرار می‌گیرد که در آزمایش ادرار تمامی مواد لیست ممنوعه مورد بررسی قرار می‌گیرد، هرچند بسته به اینکه ورزشکار داخل یا خارج از مسابقات باشد ماده ممنوعه داخل مسابقات در تمامی زمان‌ها و ماده ممنوعه خارج مسابقات، فقط در زمان مسابقات بررسی می‌شود.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در رابطه با هزینه‌های تست خون به منظور مقابله با دوپینگ اعلام کرد: هزینه‌ها متفاوت است و نمونه گیری‌ها در رشته دوچرخه سواری کلید خورد و برای سایر رشته‌ها نیز که در لیست ایران نادو قرار دارند، این فرایند مدنظر قرار می‌گیرد.

شرایط محیطی انتقال نمونه خون

شارکی ادامه داد: نمونه‌های خون به آزمایشگاه باید در دمای ۴ تا ۱۵ درجه سانتیگراد منتقل شود و زمان‌بندی‌ها برای ارسال متفاوت است، اما باید این نمونه‌ها در محیط سرد منتقل شوند و از ثبت کننده دما در زمان نمونه گیری تا انتقال به آزمایشگاه استفاده می‌شود، به این ترتیب دما، زمان و تاریخ بررسی شده تا ثبات زمان تحت کنترل باشد و نباید امتیاز دمای ثبات خون به کمتر از ۸۵ برسد.

وی با اشاره به اینکه اگر دمای محیط انتقال نمونه خون به ۱۵ درجه برسد، ۴۸ ساعت فرصت وجود دارد تا ثبات خون از بین نرود، ‌ اعلام کرد: برای دمای ۴ درجه سانتی گراد نیز، حداکثر ۶۰ ساعت زمان وجود دارد و اگر دما به بالاتر از ۱۵ درجه برسد، نمونه خون ارزش خود را از دست می‌دهد.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ افزود: نمونه خون باید خیلی سریع به محیط سرد و پس از آن به شرکت مربوطه و فرودگاه به منظور ارسال به کشور هدف منتقل شود. در این راستا با توجه به نزدیکی آزمایشگاه قطر، امکان انتقال نمونه خون به آزمایشگاه کلن آلمان وجود ندارد چرا که در این راستا پنج روز زمان نیاز است، بنابراین نمونه‌های خون به آزمایشگاه قطر می‌رود و برای نمونه‌های خون و ادرار از آزمایشگاه قطر استفاده می‌کنیم و ترخیص هم از سوی این آزمایشگاه انجام می‌شود و بررسی نمونه مدنظر قرار می‌گیرد.

هزینه تست خون

شارکی در مورد هزینه انتقال نمونه خون، بیان کرد: برای هر نوبت انتقال نمونه خون صرفا ۱۱۰۰ دلار هزینه می‌شود و علاوه بر این هزینه لوازم مصرفی خون به هزینه‌های نمونه ادرار اضافه می‌شود که برای هر نفر معادل ۱۷ یورو در رابطه با کیت ادرار و ۱۵ یورو در رابطه با کیت خون است.

وی افزود: علاوه بر این آزمایشگاه نیز هزینه‌ای معادل ۱۲۰ دلار برای تست ادرار و ۱۰۰ دلار برای تست خون اخذ می‌کند و در مورد برخی تست‌ها مجبور هستیم که تست‌های اضافه را مدنظر قرار دهیم که به صورت جداگانه ۸۰ تا ۱۲۰ دلار مازاد هزینه خواهد داشت.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به اینکه هزینه تست خون بالاتر از حد معمول تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: اما این مسئله اجبار است و باید در فرآیند کنترل دوپینگ برای کشف دوپینگ خون مورد استفاده قرار گیرد.

شارکی با اشاره به اینکه تست خون به منظور کشف دوپینگ‌های خونی و در مواردی استفاده از فرمول‌های رشد که به مواد محرک رشد در نمونه های خون مربوط می‌شود، مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: این مسئله الزام است و باید درصدی از نمونه‌گیری‌های کل در کشور ما که مربوط به رشته‌های استقامتی است به شکل پاسپورت بیولوژیک و محرک‌های خونسازی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم انجام تست خون منجر به تعلیق و سلب امتیاز ایران نادو منجر می‌شد، اظهار کرد: خوشبختانه چنین اتفاقی رخ نداد و فرآیندهای مربوطه به منظور نمونه گیری خون طی شد و در حال حاضر ایران نادو در لیست نظارتی قرار دارد و در نهایت تیک نهایی استانداردها را به دست می‌آوریم و فرآیند انطباق استانداردها کامل می‌شود.

کدام تست‌ها به قطر و آلمان می‌رود؟

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، خاطر نشان کرد: نمونه‌های عادی دوپینگ که با نمونه خون همراه نیست به آزمایشگاه کلن آلمان می‌رود اما نمونه‌هایی که خونگیری صورت می‌گیرد و با نمونه ادرار همراه است به آزمایشگاه قطر ارسال خواهد شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.