نویسنده کتاب های ماندگاری همچون جنایت و مکافات - ابله - قمارباز - شب های روشن - جن زدگان و بیچارگان و ... کیست؟ با ما همراه شوید با مطالعه ی زندگینامه داستان پرداز و رمان نویس شهیر روس فئودور داستایوفسکی

داستایِفسکی نویسنده برجسته‌ روس در ۱۱ نوامبر سال ۱۸۲۱ در مسکو پایتخت روسیه به دنیا آمد. او در خانواده‌ای معمولی کودکی‌اش را گذراند و در نوجوانی در امتحانات ورودی دانشکده‌ی مهندسی نظامی سن‌پترزبورگ قبول شد و  در سال ۱۸۴۳ با درجه‌ افسری فارغ‌التحصیل شد و مدتی را در وزارت جنگ فعالیت کرد.

وی از جوانی داستان‌های «نیکلای گوگول»، از پرآوازه‌ترین ادیبان قرن نوزده روسیه را دنبال می‌کرد و تحت تأثیر آن‌ها نوشتن را آغاز کرد.

فئودور داستایِفسکی» در زمستان ۱۸۴۵ داستان «بیچارگان» را نگاشت. این داستان باوجود آن‌که اولین اثر داستایِفسکی به حساب می آید اما یک رمان اجتماعی مهم تلقی می‌شود، زیرا مردم نگون‌بخت جامعه را به‌خوبی به تصویر کشیده است. نشانه‌هایی از داستان‌های «یادداشت‌های یک دیوانه»، «شنل» و «دماغ» اثر «نیکلای گوگول» در «بیچارگان» داستایفسکی به‌وضوح دیده می‌شود

این نویسنده پس از این اثر، نوشتن را به‌طورجدی دنبال کرد و به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان تاریخ روسیه شناخته شد. او در شرایط اجتماعی نابسامان قرن نوزدهم روسیه به محفل نویسندگان معترض پیوست و کتاب‌های «همزاد»، «آقای پروخارچین»، «زنِ صاحب‌خانه»، «شب‌های روشن» را منتشر کرد و توانست در شرایط خفقان و خاکستری قرن نوزدهم شکوفایی ادبیات روسیه را رقم بزند و آثار کم‌نظیری را تقدیم ادبیات جهان کند. گفتنی است بیش از سی اثر در زمینه‌ی داستان‌ کوتاه، رمان بلند و مجموعه مقاله در کارنامه‌ی کاری‌اش او به چشم میخورد.

وی  سال‌های آخر عمرش را صرف نوشتن داستان شاهکار «برادران کارامازوف» کرد، این داستان مجموعه اول سه‌گانه‌ای بوده است که به دلیل مرگش ناتمام ماند.

آثار «فئودور داستایِفسکی» علاوه بر جایگاه رفیعشان در ادبیات، توجه سینماگران را نیز به خود جلب کرده‌اند. بر اساس داستان «شب‌های روشن»، «لوکینو ویسکونتی»، فیلم‌ساز ایتالیایی در سال ۱۹۵۷ فیلم سینمایی موفقی با همان نام کتاب ساخت. در سال ۱۹۲۱ بر اساس داستان «ابله» هم فیلم درام صامتی به نام «ارواح سرگردان» در آلمان به کارگردانی «کارل فئولیش» ساخته شد. «ژرژ لامپن»، فیلم‌ساز اهل فرانسه در سال ۱۹۴۶ و «آکیرا کوروساوا» کارگردان ژاپنی در سال ۱۹۵۱ نیز با الهام از داستان «ابله» فیلم سینمایی ساخته‌اند.

«جنایت و مکافات» جزو فهرست هزار و یک کتابی است که باید خوانده شود.«رابرت واین» بر اساس این داستان در سال ۱۹۲۳ فیلم سینمایی صامت «راسکلنیکف» را ساخت. سال‌ها پس از این اقتباس «لی اف کولیجانوف» هم فیلم دیگری بر اساس این داستان ساخت

سرانجام این نویسنده شهیر روسی در فوریه سال ۱۸۸۱ ودر سن60براثر خون‌ریزی ریه درگذشت .

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.