رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اشاره به آغاز اجرای طرح ایمن‌سازی رایگان طیور بومی استان گفت: بیش از ۲۰۰ هزار قطعه انواع طیور بومی در روستاهای سراسر استان مقابل بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

ایمن‌سازی رایگان طیور بومی مقابل بیماری نیوکاسل در خراسان رضوی

به گزارش  قدس آنلاین و به نقل از  دامپزشکی استان خراسان رضوی ، دکتر شهرام شرقی افزود: بیماری نیوکاسل از نوع بیماری های واگیردار ویروسی طیور است و در صورت بروز، خساراتی شامل تلفات، کاهش رشد و کاهش تولید تخم مرغ در گله های صنعتی و بومی را بر جای خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: امکان گردش ویروس عامل این بیماری در بین طیور بومی و صنعتی وجود دارد  و باعث ماندگاری ویروس فعال در جمعیت پرندگان منطقه می شود و واکسیناسیون یکی از راههای اصلی پیشگیری از بروز این بیماری است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی علایم بیماری نیوکاسل را به سه شکل گوارشی با علایم زخم در دستگاه گوارش، اسهال بیشتر به رنگ سبز، عصبی با علایم افتادگی بالها، خواب آلودگی، گوشه گیری، کم تحرکی و پیچش گردن و تنفسی با علایم صداهای غیر طبیعی تنفسی و سختی در تنفس اعلام کرد و از تمامی پرورش دهندگان طیور سنتی و صنعتی استان خواست در صورت مشاهده علایم یادشده مراتب را با سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ در میان گذارند.

شرقی یادآور شد: در استان خراسان رضوی هزار و ۷۶۵ واحد مرغداری فعال گوشتی به ظرفیت ۲۸ میلیون قطعه در هر دوره و ۲۶۷ واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت ۱۲ میلیون قطعه در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.