وزیر جهاد کشاورزی گفت: دغدغه صادرات سیب درختی آذربایجان غربی رفع شده است و با صحبت‌هایی که با کشورهای هدف انجام شده، مسیر صادرات هموار شده که این روند همچنان استمرار دارد.

وزیر جهاد کشاورری: دغدغه صادرات سیب درختی رفع شده است

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد ساداتی  افزود: از ۸۰۰ هزار تن سیب درختی آذربایجان غربی، ۲۸۰ هزار تن باقی مانده است که ۱۵۰ هزار تن ممتاز صادراتی است.

وی با بیان اینکه مسوولان و متولیان امر برای بازارهای جدید خارجی در حال مذاکره هستند، اظهار کرد: برای خرید میوه شب عید نیز در تلاش هستیم و برنامه ریزی مطلوبی شده و با برنامه ریزی های انجام شده درصدد توزیع هوشمند بخش وسیعی از میوه شب عید هستیم.

وی ادامه داد: سیب و مرکباتی که برای شب عید خریداری شده باکیفیت بوده و طبق ضوابط و شرایط خریداری شده است و دغدغه ای در این زمینه وجود ندارد چرا که برتک تک مولفه های آن ستاد تنظیم بازار نظارت دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرید تضمینی سیب صنعتی  در استان با موفقیت به میزان ۴۲ هزار تن خریداری شد و قیمت بازار را تعدیل کرد، اضافه کرد: مبلغ و بهای آن کامل به میزان ۶۴۰ هزار تن نیز پرداخت شد.

ساداتی نژاد ادامه داد: تولید قراردادی از سال آینده در زمینه سیب درختی توسط سازمان تعاون روستایی اجرا می شود و در باره سیب ممتاز و با کیفیت نیز تصمیماتی اخذ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با کمک استانداری راه اندازی پایانه صادراتی پیگیری می شود، گفت: در زمینه برندسازی و صادرات عسل نیز مقرر شد تا کارهایی انجام شود و برای توسعه و ایجاد صنایع سورتینگ و بسته بندی نیز مقرر شد تا تسهیلات لازم تامین شود.

وزیر جهاد کشاورزی به منظور بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی به ویژه سیب درختی به این استان سفر کرده است.

 بازدید از چند واحد تولیدی اعم از واحد سورت و بسته بندی و سردخانه نگهداری میوه، شرکت رویان پژوهش، کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل ، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی بخش کشاورزی در شهرستان ارومیه، شرکت در جلسه بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی با حضور استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با محوریت سیب درختی، از برنامه‌های سفر یکروزه وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه به استان خواهد بود.

آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که ۸۰۰ هزار هکتار آن سالانه زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قرار می گیرد.

سیب درختی با تولید ۱.۲ میلیون تن عمده ترین محصول باغی و چغندر قند با تولید سالانه بین یک تا ۱.۸ میلیون تن مهمترین محصول زراعی این منطقه است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.