کاوشگر خورشیدی پارکر در یازدهمین گذر خود امروز، ۲۵ فوریه از کنار خورشید عبور می‌کند.

سریع‌ترین سازه بشر از کنار خورشید عبور می‌کند

به گزارش قدس انلاین، ناسا اعلام کرده که این کاوشگر برای انجام یازدهمین حضیض خورشیدی در روز ششم اسفند از فاصله‌ی بیش از ۸.۵ میلیون کیلومتری خورشید گذر خواهد کرد.

کاوشگر خورشیدی پارکر که اولین سازه‌ ساخت بشر است که خورشید را لمس کرده بار دیگر به سمت ستاره‌ی منظومه‌ شمسی ما می‌آید و ناسا اعلام کرده که این کاوشگر امروز از کنار خورشید عبور می‌کند. ناسا در توییتی نوشت که در طول این گذر، پارکر از سمتی از خورشید که رو به زمین قرار دارد عبور می‌کند و این امکان وجود دارد که ماموریت‌های زمینی و سایر فضاپیماها بتوانند تصاویری از این رویداد ثبت کنند.

سریع‌ترین سازه بشر از کنار خورشید عبور می‌کند

در توییت دیگر این آژانس فضایی انیمیشنی از مدار پارکر به دور خورشید منتشر کرد. مدار این کاوشگر مدار سیارات عطارد و زهره را نیز قطع می‌کند. این حضیض یازدهمین گذر کاوشگر پارکر از کنار خورشید خواهد بود و به طور کلی ۲۴ حضیض برای آن در نظر گرفته شده است.

کاوشگر خورشیدی پارکر که در روز ۱۲ اوت سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد به "افتخار یوجین پارکر" (Eugene Parker)، اخترفیزیکدان آمریکایی نامگذاری شده است. این کاوشگر به گونه‌ای طراحی شده که داده‌هایی جدید در مورد فعالیت‌های خورشیدی برای بهبود توانایی دانشمندان در پیش‌بینی آب‌ و هوای فضا که بر حیات زمین اثر می‌گذارند، فراهم کند.

پارکر علاوه بر آن که موفق به لمس خورشید به عنوان اولین سازه دست انسان شده، رکورد سریع‌ترین سازه انسانی در فضا را نیز ازآن خود کرده است. این کاوشگر در حال حاضر با سرعت ۳۵۹۲ کیلومتر بر ساعت به سمت خورشید حرکت می‌کند اما به گفته ناسا زمانی که در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید قرار بگیرد سرعت آن به۶۹۲ هزار کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در این زمان پارکر با دمای بسیار بالایی روبه‌رو خواهد شد در حالی که محموله آن دمای ۲۹ درجه سانتی‌گراد را حفظ می‌کند. لازم به ذکر است که این کاوشگر به دلیل داشتن محافظی از کامپوزیت کربن به قطر ۱۱.۴۳ سانتی‌متر می‌تواند دماهای بالا تا ۱۳۷۷ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

سریع‌ترین سازه بشر از کنار خورشید عبور می‌کند

به تازگی این کاوشگر اولین تصویر در نور مرئی را از سطح سیاره زهره ثبت کرده است. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصویر توسط ابزار "تصویربردار میدانی عریض" یا  "WISPR" پارکر ثبت شده است.

 این دوربین امکان تصویربرداری از نیمه شب سیاره را در طیف نور مرئی و همچنین نور مادون قرمز فراهم کرد. به گفته‌ی ناسا با ترکیب تصاویر جدید با تصاویر قبلی، دانشمندان اکنون دامنه گسترده‌تری از طول موج‌ها برای مطالعه در اختیار دارند که می‌تواند به شناسایی مواد معدنی در سطح این سیاره کمک کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.