«سیدمحمدصادق علی‌پرست»، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، در گفت‌وگو با ما از اقدامات و برنامه‌های مدارس امام رضا(ع) وابسته به این بنیاد، برای پرورش نسل آینده در سایه توجه به تربیت دینی و اسلامی سخن گفته است.

   تلاش برای تحقق  الگوی جوان مؤمن انقلابی

برش‌هایی از این گپ وگفت را درادامه می خوانید.

جایگاه تربیت اسلامی در پرورش مؤثر نسل آینده کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما تعلیم را ابزاری برای تربیت می‌دانیم. نظام‌های مختلف برای تربیت نسل در حال رشد، متناسب با سیاست‌های حاکم و فلسفه و تفکر صاحبنظران تعلیم و تربیت، سبک‌های مختلفی دارند.
پس از انقلاب علمی در دنیا ، نظام پاداش، تنبیه، انگیزشی و مفاهیمی از این قبیل شکل گرفت . در تربیت دینی هم ما همین مقوله‌ها را داریم، اما این مفاهیم در آمیخته با مضامین و مفاهیم دینی است. ما معتقدیم اسلام با نگاه تربیت انسان بر اساس مضامین، مفاهیم و گزاره‌های وحیانی و الهی، الگویی بی‌نظیر و خدشه‌ناپذیر در تربیت انسان ارائه می‌دهد و آنچه که اسلام بر آن می‌پردازد منطبق با فطرت الهی انسان است.

در مدارس امام رضا(ع)  که وابسته به تشکیلات مقدس حضرت امام هشتم(ع) است، برای تربیت دینی نسل جوان آینده، مطابق آموزه‌های رضوی چه برنامه‌هایی مورد توجه قرار گرفته است؟

ما سبک زندگی رضوی را در فوق برنامه‌های آموزشی و تربیتی مدارس امام رضا(ع) ، آموزش می‌دهیم یا اینکه محافل قرآنی داریم، هیئت‌های مذهبی و جلسات مذهبی دانش‌آموزی داریم و به بیان نقش‌آفرینی آنان می پردازیم. مراسم دینی و شعائر اسلامی، مورد توجه ویژه این مدارس است و تلاش می‌کنیم با فراهم آوردن فضایی دلنشین و برخاسته از علائق دانش‌آموزان، گفتمان دینی و انتقال ارزش‌ها و مفاهیم دینی را دنبال ‌کنیم. هدف این‌گونه برنامه‌ها هم  شکل‌دهی به چارچوب فکری یا هویت دینی دانش‌آموزان است.

آنچه که مهم است اینکه فرد با اتکا به دانش و توانمندی علمی و عملی ویژه‌ای که به دنبال آن هستیم، فردی چند بعدی، دارای حس مسئولیت اجتماعی، انقلابی  دخیل در احساس و به عنوان فردی  درجامعه  اسلامی مطرح شود که  دارای تربیت دینی بوده و در زمره انسان‌های مؤمن انقلابی به شمار آید.

در این مسیر به تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین اسناد بالادستی همچون سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی توجه شده است؟

از سوی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، از همه مهم‌تر و بیشتر، واژه جوان و جوانان مؤمن انقلابی تکرار شده است و این رسالت نظام آموزش و پرورش را سنگین‌تر می‌کند . توصیه به علم و اخلاق و معنویت از مصادیق این بیانیه در حوزه مأموریت مدارس و نظام آموزشی است. تولیت آستان قدس رضوی هم  در فرصت‌ها و سخنان گوناگون بر نقش مؤثر فرهنگی آستان قدس در جامعه تأکید کرده‌ و بر اینکه مدارس امام رضا (ع) نظام الگویی مناسبی را به جامعه اسلامی و به‌ویژه نظام آموزشی ارائه دهند، تأکید کرده اند. یعنی استفاده از فرصت بی‌بدیل ظرفیت‌های آستان قدس برای اشاعه فرهنگ غنی اسلامی، انقلابی و سیره اهل بیت(ع)، به ویژه سیره حضرت رضا(ع) تأکید شده است و این را به عنوان یک رسالت و مطالبه از مسئولان فرهنگی آستان قدس  رضوی مطرح کردند.

در این زمینه ما برای تحقق الگوی جوان مؤمن انقلابی برنامه‌های متعددی را دنبال می‌کنیم؛ یعنی در قالب برنامه‌های اجرایی به این تفکر سمت و سو و جهت می‌دهیم. برگزاری نشست‌های علمی، برگزاری گفتمان‌های بصیرت افزایی، دیدار با پیشکسوتان فرهنگ جهاد و مقاومت، حضور در کنار مزار شهدای گمنام، دعوت از دانش‌آموزان برای تشییع پیکر مطهر شهدای مدافع حرم و دعوت از رزمندگان و جهادگران مدافع حرم برای گفت‌وگو با دانش‌آموزان، برپایی کرسی‌های آزاداندیشی، مطالعه، نقد فیلم و کتاب و بررسی شبهات و جریان‌های ضد دینی و روشنگری به آنان ،حضور دانش‌آموزان در مراسم ملی و مذهبی به صورت پررنگ و استفاده از مربیان متدین انقلابی و دارای دانش حرفه‌ای و... همه  از مصادیق برنامه‌هایی است که منجر به تشکیل و جهت‌دهی به رویکرد جوان مؤمن انقلابی می‌شود. علاوه بر این در مدارس امام رضا(ع) منطبق بر نیازهای جامعه اسلامی و به منظور کارآمدی نظام آموزشی، پژوهشسرا، مرکز نوآوری‌های آموزشی، هنرستان‌های مرتبط با زمینه‌های شغلی در آستان قدس و به روزآوری و نوسازی امکانات آموزشی را منطبق بر تحولات روز نظام‌های آموزشی دنبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.