۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 790065

  استان خرسون اوکراین یکی از چند قطب تولید نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی به شمار می‌رود و تولیدات این منطقه برای کشورهای عربی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. اوکراین در سال۲۰۱۹ افزون بر ۸.۴۵ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده بود. پس از این کشور، روسیه با سهم ۴.۲۳ درصدی از صادرات، در رتبه دوم قرار دارد.

در بازار تجارت منطقه‌ای، کشور عراق تنها در سال۲۰۲۰ حدود ۸.۸۷ درصد و مصر در همان سال ۴.۵۴ درصد از وارداتشان روغن و غذای اوکراینی بوده است. مصری‌ها همچنین در سال۲۰۲۰ میلادی ۶.۹ میلیون تن (۸.۵ درصد)، الجزایر حدود ۷ میلیون تن (۳.۴ درصد)، مغرب حدود ۸.۴ میلیون تن، عراق۳/۳ میلیون تن، یمن ۳/۳ میلیون تن، عربستان ۲.۳ میلیون تن، سودان ۷.۲ میلیون تن، امارات ۸.۱ میلیون تن و تونس ۶.۱  میلیون تن گندم را از کشورهای مختلف جهان وارد کرده‌اند.

با آنکه کشورهای عربی حدود ۵درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، به تنهایی حدود ۲۰درصد از حبوبات و غله جهان را وارد می‌کنند. با توجه به اینکه کشورهای عربی منطقه تنها ۵.۲ درصد از تولید غله و حبوبات جهان را به خود اختصاص داده‌اند، امنیت غذایی آن‌ها وابسته به ثبات سیاسی، امنیتی و شرایط آب و هوایی کشورهای صادرکننده مواد غذایی است.  یمن هم از این قاعده مستثنا نیست. به‌تازگی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان‌ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، ممکن است وضعیت بحرانی یمن وخیم‌تر هم شود. این برنامه اعلام کرده تشدید این درگیری‌ها منجر به افزایش قیمت سوخت و موادغذایی به‌ویژه غلات در یمن می‌شود به صورتی که این برنامه ناچار خواهد بود کمک‌رسانی‌های خود در یمن را به ۱۱ میلیون نفر کاهش دهد. البته ذی‌نفع اصلی در حوزه صادرات موادغذایی جنگ اوکراین، دولت ترکیه است که می‌تواند از توقف صادرات روغن آفتابگردان اوکراین و روسیه به‌صورت ویژه منتفع شود. صادرات روغن آفتابگردان ترکیه از سال۲۰۱۵ تا۲۰۲۰ رشد ۱۷۵.۵۵ درصدی داشته است. با توجه به بی‌تدبیری ناتو در نزدیکی به مرزهای روسیه و شروع نبردها در اوکراین، قطعاً هزینه اقلام غذایی روزانه در مناطقی مانند غرب آسیا و شمال آفریقا که متکی به واردات هستند، افزایش سنگینی را تجربه خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.