۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 790288

به گزارش قدس آنلاین،محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در صفحه شخصی خود نوشت: قیمت جهانی نفت با رسیدن به ۱۳۰ دلار، رکورد ۱۴ سال گذشته را شکست.

اسکات شفیلد، مدیرعامل شرکت نفتی "پایونیر نچرال ریسورسز" در آمریکا گفت: در صورتی که نفت و گاز روسیه تحریم شود، قیمت نفت حتی تا ۲۰۰ دلار افزایش می یابد. آمریکا نخواهد توانست در سال جاری، جای خالی نفت روسیه را در بازار جهانی پر کند.

همچنین خبرگزاری رویترز نوشت: قیمت نفت به دلیل تاخیر در مذاکرات ایران، به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رسیده است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: "ایران روی شناورها ۱۰۰ میلیون بشکه نفت دارد که اگر روزی یک میلیون بشکه را هم آزاد کند، رقم قابل توجهی است".

فرید زکریا در واشنگتن پست "یک راه برای تغییر محاسبات پوتین وجود دارد: تحریم صنعت نفت و گاز روسیه؛ اما تحریم ها با دقت طراحی شده اند تا به روسیه اجازه دهند به فروش انرژی ادامه دهد. بایدن باید به باز کردن دو منبع بزرگ نفتی کمک کند. او باید با تعلیق تحریم‌ها، تمام نفت ایران و ونزوئلا را به بازار برگرداند".

روزنامه گاردین اعلام کرد: ایران بیش‌از ۲ میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد و اگر این نفت به بازار راه پیدا کند، روند افزایش قیمت آن آهسته می‌شود.

ایران بدون لغو تحریم ها، صادرات نفت خود را افزایش داده  و توانسته "وضعیت مطلوب آمریکا"(به صفر رسانی صادرات نفت ) را به وضعیت "صادرات بیش از ۱/۲ میلیون بشکه" تغییر دهد.

بنابراین دلیلی ندارد آنچه را که خود در "جنگ اراده ها و تدبیر ها" به دست آورده، به عنوان "امتیاز"؛ از آمریکا بخرد و ترمز قیمت نفت را بکشد. باید توجه داشت که کاهش قیمت نفت، یعنی زحمت فروش بیشتر آن، برای رسیدن به درآمد فعلی!

آمریکا و غرب اگر نیاز راهبردی به عرضه نفت ایران به بازار پیدا کرده اند، باید ادب شوند تا خبط تحریمی گذشته را دوباره مرتکب نشوند و ضمنا امتیاز واقعی در حوزه لغو تحریم ها واگذار کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.